"התחום הביטחוני הוא בין האחרונים שייפגעו מהקורונה"

אלביט מערכות מסכמת שנה עם צמיחה של 22.4% בהכנסות ל 4.5 מיליארד דולר, ורווח נקי של 229 מיליון דולר • המנכ"ל מכליס: "יש לנו צבר הזמנות חזק מאוד ויחס חוב ל-EBITDA נמוך. אנחנו לא מפטרים, ובנקודות ספציפיות קולטים אנשים לעבודה"

מגפת הקורונה אמנם גרמה לביטול כנס המשקיעים השנתי של אלביט מערכות , שתוכנן להיום (והוחלף בשיחת ועידה), אך נראה שבשלב זה היא אינה משפיעה מהותית על עסקי החברה - ואם שואלים את המנכ"ל, בצלאל (בוצי) מכליס, היא אפילו מייצרת לה הזדמנויות חדשות.

"אנחנו עוסקים עכשיו ברציפות תפקודית ועסקית שתאפשר לחברה לעמוד במחויבויות שלה", אמר היום מכליס ל"גלובס". "החברה עובדת בסך הכול באופן רציף. אנחנו עובדים בכמה משמרות, חלק מהעובדים עובדים מהבית, אנחנו שומרים על המזומנים שלנו והחברה בתפקוד מלא ומספקת סחורה ללקוחות. ר ק לפני כמה ימים, לקחנו מטוס של אל על להודו לספק סח ורה ללקוח, ונעתרנו בשמחה לבקשה להחזיר בו בחזרה מטיילים מהודו.

"יש לנו צבר הזמנות חזק מאוד ויחס חוב ל-EBITDA נמוך, שעוד ישתפר ברבעון הראשון, משום שעיקר החובות של משרד הביטחון שפגעו לנו במזומנים בשנה שעברה שולמו ברבעון הראשון".

בהנחה שמשבר הקורונה יוביל למיתון עולמי, מה תהיה ההשפעה על אלביט?

"התחום הביטחוני הוא בין האחרונים שייפגעו. הפלטפורמה הביטחונית, בפרט בהייטק, היא הפלטפורמה הנכונה לאפשר למדינות לתמוך בכלכלה. מדינות יזרימו כספים לייצר מקומות עבודה לטווח הארוך כדי לשפר את התוצר שלהן. אנחנו נמצאים במקום מעולה, לטעמי, עם הזדמנות מאוד גדולה בכל העולם. יש הזרמה מאוד גדולה בארה"ב ובאירופה. בארץ אנחנו טיפה בפיגור, אבל אני מניח שגם פה זה יקרה".

ההזדמנויות שאלביט מזהה במשבר מגיעות ממספר כיוונים. "אנחנו רואים עלייה בדרישה לכל נושא ההומלנד סקיוריטי בעולם, בהקשרים של גבולות, בקרה, סייבר. גם המעבר של חברות לעבוד מהבית הופך את תחום הסייבר לרגיש יותר מאי-פעם ומייצר ביקושים, ואנו ערוכים עם פתרונות חזקים. בנוסף, יש לנו חברה בת בארה"ב (KMC Systems) שמייצרת ציוד רפואי בתחום הדיאגנוסטיקה עבור כל ענקי הציוד הרפואי, ויש לה הזדמנויות מאוד מעניינות על הפרק", אומר מכליס.

עניין נוסף שמהווה לדבריו הזדמנות מגיע מתחום המיזוגים והרכישות: לאחר שאלביט רכשה בשנתיים האחרונות את תעש ואת חטיבת ראיית הלילה של האריס, מכליס מעריך שיצוצו הזדמנויות במדינות יעד של אלביט, שבהן חלק מהחברות הקטנות והבינוניות יחליפו ידיים. עניין אחר הוא בשוק העבודה, שם הוא מצפה כי "חלק מהלחצים שהיו בשוק העבודה בשנים האחרונות יירגעו בתקופה הנראית לעין".

אם כך אפשר להניח שאלביט לא מפטרת עובדים בשל המשבר. האם אתם גם מגייסים עובדים?

"אנחנו לא מפטרים. אנחנו שמרנים כדרכנו, ושומרים על כוח האדם המאוד טוב שיש בחברה ועוקבים אחר המצב באופן שיטתי. בנקודות ספציפיות, אנחנו קולטים אנשים מתאימים לעבודה".

בסוף שנת 2019 היו לאלביט 16,575 עובדים בעולם.

צבר ההזמנות בשיא של מעל 10 מיליארד דולר

מהדוחות שפרסמה היום עולה כי ב-2019 אלביט רשמה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר, צמיחה של 22.4% לעומת 2018, בתמיכת הרכישות שבוצעו. לדברי סמנכ"ל הכספים יוסי גספר, גם הצמיחה האורגנית הייתה משמעותית, בשיעור חד-ספרתי בינוני-גבוה. הרבעון הרביעי תרם 1.3 מיליארד דולר להכנסות, צמיחה של 22.6% מהרבעון המקביל.

כצפוי, אלביט הכירה ב-55 מיליון דולר הוצאות הקשורות לרכישה, שפגעה ברווח הגולמי שלה. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי הרבעוני היה 51.3 מיליון דולר, ובשנה כולה הוא הסתכם ב-229 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP, הרווח התפעולי השנתי גדל ב-11.4% לכ-380 מיליון דולר, אך שיעור הרווחיות ירד מ-9.2% ל-8.4%. לדברי גספר, "ב-2019 איחדנו שנה שלמה של תוצאות תעש לעומת חצי רבעון ב-2018. הרווחיות של תעש קרובה לאפס, וזה שחק את הרווחיות של אלביט. בטווח הארוך התוכנית היא להביא את הרווחי ות של תעש לרמות של אלביט, ונחזור לראות את רמות הרווחיות שהיינו רגילים אליהן".

בשורה התחתונה, הרווח הנקי Non-GAAP המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון הרביעי ב-109 מיליון דולר, עלייה של 30.1%, ובשנה כולה ב-298 מיליון דולר, עלייה של 11.3%. צב ר ההזמנות הגיע לשיא של מעל 10 מיליארד דולר.

בסוף השנה, לאחר שרשמה תזרים שלילי מפעילות בסך 53.3 מיליון דולר, לאלביט היו בקופה מזומנים והשקעות לטווח קצר וארוך בהיקף 281 מיליון דולר. החברה שבשליטת מיקי פדרמן נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 5.5 מיליארד דולר.