משבר הקורונה: משרד הבינוי והשיכון מפרסם סל הקלות לענף הבנייה

בין הצעדים: הקלה במנגנוני התקשרות המשרד עם קבלני פיתוח הכוללת פטור מערבות, ארכה בהחזרת מקדמות עבור קבלנים ומעבר לתשלום לפי חוזה "פאושלי ולא לפי כתב כמויות • רשם הקבלנים ימשיך לפעול במתכונת שגרה ככל הניתן ויפעל באופן מקוון

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא-ביטון / צילום: דוברות הכנסת
שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא-ביטון / צילום: דוברות הכנסת

משרד הבינוי והשיכון פרסם היום (ה') חבילת סיוע שנועדה להקל על רוכשי הדירות, הקבלנים והמתכננים. המטרה היא לעודד גורמים הנמצאים בקשר שוטף עם המשרד, כך שפעילות התכנון והבנייה לא תיעצר.

בין הצעדים ניתן לציין הקלה במנגנוני התקשרות המשרד עם קבלני פיתוח הכוללת פטור מערבות, ארכה בהחזרת מקדמות עבור קבלנים ומעבר לתשלום לפי חוזה "פאושלי" (מחיר אחיד שנקבע מראש) ולא לפי כתב כמויות. רשם הקבלנים ימשיך לפעול במתכונת שגרה ככל הניתן ויפעל באופן מקוון למתן רישום, סיווג וכדומה.

ערבויות למתכננים הנמצאים בשלבי עבודה מתקדמת ישוחררו, ויופחתו הערבויות הנדרשות ממתכננים נותני שירות למשרד. כמו כן, יוקדמו מועדי התשלום למתכננים ביחס למועד שנקבע בחוזה המקורי. רוכשי דירות יוכלו ליהנות ממנגנון תשלומי רכישת דירה ללא יציאה מהבית, כלומר ללא הגעה פיזית לבנק.

צעדים אלה מצטרפים לפעולות שנעשו במשרד בימים האחרונים בתחום השיווק וההקלה על זכאי מחיר למשתכן. השבוע הופץ סקר מקוון בקרב 1,500 זוכי התוכנית כדי ללמוד על העדפותיהם בסוגיית בחירת דירות באמצעים מקוונים. זאת במטרה לתת מענה לזוכים ולקבלנים בתוכנית מחיר למשתכן, שכנסי בחירת הדירות ותהליך שיוך הדירות שלהם נדחו.

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, מסרה: "חבילת הסיוע שגובשה בעבודת מטה של אגפי המשרד, נועדה להקל על רוכשי הדירות, הקבלנים והמתכננים. פתרונות אלה גובשו כמענה לחסמים המרכזיים שזוהו על-ידי אנשי המשרד, ועלולים היו לעכב את התקדמות העבודות בשטח. אנו פועלים כל העת במטרה לאפשר את המשך תפקודו של הענף באופן מיטבי גם בתקופה זו, ונמשיך להעמיד מענים לכל האתגרים שיעמדו לפתחנו".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אלעזר במברגר, מסר: "בימים האחרונים עשינו מאמץ למיפוי הנושאים בהם אנו יכולים להקל על תנאי עבודתם, בצמצום דרישות ביורוקרטיות, בהקלה על תזרים המזומנים ובחסכון בזמן יקר, כדי לסייע לענף הבנייה לעבוד כסדרו. ההקלות יאפשר עבודה בשטח בטווחי זמן קצרים, מהירים ויעילים יותר עבור הפעילים בענף. בנוסף, אנו מציגים פתרון לקושי שעלה בימים האחרונים מצד רוכשי דירות, נוכח מציאות בה קיים קושי לבצע תשלום באופן פיזי בסניפי הבנקים". 

ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית, ציין כי ענף הבנייה נמצא כיום, כמו כל המשק, בתקופה מאתגרת, מרובת אי-ודאות וסיכונים. יפה עשה משרד השיכון שנקט אמצעים יצירתיים, בהובלת גדי מארק, סמנכ"ל בכיר הנדסה ופיתוח במשרד, על-מנת לסייע גם לקבלני הפיתוח של המשרד. קבלני הפיתוח הם אלה שמבצעים היום את התשתיות לכל השכונות החדשות בארץ, ובמשרד הבינו שאם הסקטור הזה ייפגע היום, יהיה קשה להתניע את הקמת השכונות ואכלוסן בתום המשבר.

"אנחנו קוראים היום למשרד האוצר, לחשב הכללי ולכל מזמיני העבודות שמפעילים היום קבלני ביצוע וקבלני תשתיות (משרדי הממשלה, חברות הממשלתיות, רשויות ותאגידים מקומיים), לרבות לסקטור הפרטי, לאמץ צעדים דומים כדי להקל על הקבלנים ולאפשר להם להמשיך בבניית הארץ, כי קטר הנדל"ן זקוק היום לדלק על-מנת לעזור ולהוציא את המשק מהמשבר שאליו נקלע".

עפרה חדד, סמנכ"ל ומבעלי חברת יורו ישראל "סוף סוף מדובר בקידום משמעותי. מנגנון תשלומי רכישת דירה מרחוק הוא דבר חשוב ביותר. יש הרבה רוכשים שחוששים מכך שלא יוכלו להגיע לבנק ולעמוד בתנאי התשלום, והם מבקשים להוסיף סעיף שאם יהיו מגבלות להגיע לסניף אז הם דורשים לדחות תשלומים, שאם לא כן הם לא יחתמו. לאור ההקלה הזו הם יוכלו לקדם חתימה ואת העברת הכספים שיש להם בבנק".

רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי, מסר: "ההקלות הנוספות הן צעד מצוין, אבל אני חושב שאת מנגנון תשלומי רכישת דירה ללא יציאה מהבית צריך להרחיב עוד יותר, ולאפשר למשל לבצע כנסים של זוכי מחיר למשתכן וכן בחירת דירה מרחוק באמצעים דיגיטליים. כנ"ל לגבי חתימה על חוזים. רק השבוע סיימנו מרתון של 5 ימים לחתימה על חוזים, כמובן בכפוף להנחיות של משרד הבריאות, ומתן אפשרות לעשות את זה מרחוק תפשט באופן ניכר את התהליך, תוזיל עלויות ליזמים ותקצר זמנים".