מה עומד מאחורי הודעת הגינוי המרוככת שלשכת עוה"ד פרסמה נגד אדלשטיין?

חרף הרוב שהתגבש במועצה הארצית של לשכת עוה"ד לפרסום גינוי חריף נגד יו"ר הכנסת המתפטר שהפר צו של בג"ץ, ולמרות שיו"ר הלשכה אבי חימי הביע בגינוי תמיכה גורפת - הסתפקו יו"ר הלשכה וראשי המחוזות בהודעת גינוי רפה נגד אדלשטיין שפורסמה בפייסבוק

עו"ד אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין. נוסח מרוכך / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין. נוסח מרוכך / צילום: שלומי יוסף

מדוע נמנעה לשכת עורכי הדין להשמיע קול ברור וחריף נגד התנהלותו של יו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין, למרות שרוב חברי המועצה הארצית של הלשכה סברו כי יש לעשות כן?

חברי המועצה הארצית בלשכת עורכי הדין ("הממשלה" של הלשכה) קיימו אמש (ד') ישיבה שנקבעה מבעוד מעוד. במסגרת הישיבה עלתה, בין היתר, הצעה לסדר היום, לפיה הלשכה תפרסם הצהרת גינוי חריפה נגד יו"ר הכנסת המתפטר אדלשטיין. זאת, לאחר שאדלשטיין הפר את הצו שהוציא בג"ץ מוקדם יותר השבוע, במסגרתו הורה ליו"ר המתפטר לכנס את מליאת הכנסת כדי לערוך בחירות ליושב-הראש, לאחר שרוב חברי כנסת ביקשו ממנו לעשות זאת.

את ההצעה לפרסם הצהרת גינוי העלו חברי המועצה עורכי הדין ברוריה לקנר ונדב ויסמן, חברי סיעת "דרך חדשה" בראשה עמד בבחירות האחרונות עו"ד ציון אמיר, שהפסיד בקרב על ראשות הלשכה לעו"ד אבי חימי.

נוסח ההצהרה, שחובר ככל-הנראה על-ידי עו"ד ויסמן, כלל אמירות חדות וברורות נגד התנהלותו של אדלשטיין, כגון: "המועצה הארצית מגנה באופן החריף והברור ביותר כל אי-ציות לפסק דין של בית משפט"; "אי-ציות לפסקי דין מהווה פגיעה אנושה בשלטון החוק וביסודות הדמוקרטיה"; ועוד (וראו הנוסח המלא בסוף הידיעה).

ל"גלובס" נודע מפי מספר גורמים המעורים בפרטים כי יו"ר הלשכה אבי חימי הביע בישיבה תמיכה מלאה בהצעת הגינוי. "אבי אמר מיד שהוא מסכים עם כל מילה שכתובה בגינוי הזה", אמר לנו אחד הגורמים. מיד לאחר מכן קיבלו יתר חברי המועצה את זכות הדיבור, והתברר כי קיימים חברי מועצה שדווקא פחות התחברו להצהרה.

חברי הקואליציה התנגדו

את הנימוקים העיקריים שחזרו על עצמם בקרב מי שהתנגדו להצהרת הגינוי ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים. כך, היו מי שגרסו כי אין זה מתפקידה של לשכת עורכי הדין להתערב בעניין זה. בתשובה לכך הזכירו חברי המועצה שתמכו בהצהרת הגינוי כי סעיף 1 לחוק לשכת עורכי הדין דווקא מציין באופן מפורש שאינו משתמע לשני פנים כי תפקידה של הלשכה הוא גם לפעול "למען הגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד של מדינת ישראל".

הסוג השני של ההתנגדויות לנוסח ההצהרה נגע לעוצמת חריפותה. על-מנת לנסות להפיס את דעתם של מי שביססו התנגדותם בעיקר על נימוק זה, הציע חבר המועצה עו"ד משה טייב נוסח מעודן יותר, ממנו הושמטו הביטויים הנוקבים יותר שהופיעו בהצהרה המקורית. 

ואולם, הסתבר כי גם נוסח מרוכך זה לא יקבל את ברכתם של כל חברי המועצה. בראש המתנגדים, כפי שנודע ל"גלובס", עמדו חברי המועצה המשתייכים ל"קואליציה" של חימי. ע"ד יוסף ויצמן, יו"ר סיעת "אמונה במשפט", התנגד לעצם הדיון בהצעה מטעמים פרוצדורליים, ואף סבר כי מדובר בהצהרה פוליטית שיכולה להזיק ללשכה. עו"ד רומי קנבל, יו"רית מחוז מרכז בלשכת עורכי-הדין ומי שמשתייכת לסיעתו של חימי, אומנם אמרה בישיבה, כפי שאמרו גם רבים אחרים, שמדובר בימים הדורשים מהלשכה לצאת בהצהרה מסוימת בשמירה על שלטון החוק, אך באותה נשימה גם הביעה התנגדות נחרצת לנוסח הודעת הגינוי שהעלו לקנר וויסמן. קנבל אמרה: "יש פה משהו שהוא לא נעים לאוזן, והוא גורר אותנו לעוקצניות ולעולם הפוליטי". בהמשך הציעה קנבל כי שני חברי מועצה נוספים יצטרפו לויסמן ולקנר על-מנת לנסח הודעה שתהיה מקובלת על כל החברים. בין המתנגדים היו גם עורכי הדין נועם לאור ורועי אברמוביץ'.

עד מהרה התפתח במועצה ויכוח קשה בין המתנגדים לתומכים. חברת המועצה עו"ד גליה שמילוביץ-גרינגרד הזכירה למתנגדים, עורכי דין במקצועם, כי גם במצב שבו לקוח שלהם לא מרוצה מפסק הדין שמתקבל בעניינו, תפקידם הוא להזכיר לו שאין לו כל ברירה אלא לבצע את פסק הדין, חרף אי-שביעות-רצון. "גם אם אתם לא מסכימים עם מה שבג"ץ פסק - מה זה משנה בכלל? אתם עורכי דין, זה לא משנה מה הדעות הפוליטיות שלכם", חידדה שמילוביץ-גרינגרד בישיבה, שאף חזרה על מסר זה גם מאוחר יותר באותו הערב בדף הפייסבוק שלה. 

עו"ד גליה שמילוביץ גרינגרד  / צילום: חן נגר
 עו"ד גליה שמילוביץ גרינגרד / צילום: חן נגר

כבר בתחילתו של הדיון בנוסח הצהרת הגינוי המרוככת, התברר כי מדובר בנוסח שצפוי לזכות לרוב ברור בקרב חברי המועצה, לכשיעלה להצבעה, למרות ההתנגדות הנחרצת של חלק מחברי המועצה - כך אישרו הגורמים עמם שוחח "גלובס" שאינם שייכים כולם לאותו "צד פוליטי" במועצה.

בסיום הדיון הפתיע חימי את חברי המועצה כשאמר כי הוא לא מעוניין להעלות את הנושא להצבעה, מכיוון שיש מספר מתנגדים, וסגר את הישיבה מבלי לערוך הצבעה. זאת, למרות שבמועצה כבר ידעו בעבר הצבעות טעונות ורוויות מחלוקות בקשר למספר מהלכים של הלשכה, כמו למשל בנוגע להחלטה של הלשכה להצטרף כידידת בית המשפט לעתירה של יועצי ראש הממשלה נגד החיפוש שביצעה המשטרה בטלפונים הניידים שלהם.

אתמול בלילה פרסמו חימי והלשכה בדפי הפייסבוק שלהם את הפוסט הבא (ראו בהמשך), אליו הצטרפו גם יתר ראשי המחוזות. נוסח זה, מעודן ורפה לאין שיעור משני הנוסחים שעלו לדיון בישיבה, לא פורסם על-ידי הלשכה באמצעים נוספים.

נציין כי עוד בטרם החל הדיון של המועצה הארצית, הפיצה דוברות לשכת עורכי הדין הודעה נוספת מפיו של חימי, בה נכתב בין היתר: "כיבוד פסקי הדין והחלטות בתי המשפט על כל דרגותיהם, ובראשם בית המשפט העליון, הם אבן-יסוד של כל חברה מתוקנת. אני קורא לכל אזרחי ישראל לכבד את מוסדות המשפט, לבל נידרדר לאנרכיה".

מצא את ההבדלים

וזה הנוסח המקורי של הצהרת הגינוי שעלה לדיון אך לא הגיע כאמור להצבעה: "בשעת מבחן גורלית זו, המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, בהיותה הגוף הנבחר המייצג את כלל עורכי הדין במדינה, ללא שייכות למפלגה זו או אחרת, מחזקת בזה את ידה של מערכת המשפט בישראל ומגנה באופן החריף והברור ביותר כל אי-ציות לפסק דין של בית משפט. כולם חייבים לכבד פסקי דין, שהרי אין תחליף לשלטון החוק.

"אי-ציות לפסקי דין והחלטות של בתי המשפט מהווה פגיעה אנושה בשלטון החוק וביסודות הדמוקרטיה. לשכת עורכי הדין בישראל מושיטה יד במאבק להגנה על מערכת המשפט בישראל, מחזקת את ידי כל אחת ואחד משופטי בתי המשפט בישראל, העושים מלאכתם באמונה למען הציבור כולו.

"לשכת עורכי הדין מושיטה יד במאבק להגנה על מערכת המשפט. מערכת משפט חזקה היא אבן-יסוד במשטר הדמוקרטי של מדינתנו, עליה נגן".

וזה הנוסח המלא שהעלה עו"ד חימי בדף הפייסבוק שלו, בסיום הישיבה: "חברות וחברים, אנוכי וחבריי ראשי מחוזות הלשכה, מגנים בזאת את אי-קיום פסק הדין של בג"ץ, שהתרחש היום. חובה על כולם לכבד פסקי דין, לא כל שכן זו חובתם של נבחרי ציבור. אין תחליף לשלטון החוק, ואין צידוק להפרת חוק. זהו יסוד בסיסי של כל חברה דמוקרטית מתוקנת. אנו מחזקים את ידי מערכת המשפט, את שופטי ושופטות ישראל ואת כבוד הנשיאה חיות העומדת בראשם, אשר עושים את מלאכתם באמונה לטובת הציבור כולו".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "בישיבת המועצה שהתקיימה אתמול, באמצעות היוועדות חזותית, הועלו להצבעה מספר נושאים חשובים מאין כמותם הקשורים לחיי היומיום של עשרות אלפי עורכי דין ואזרחים במדינת ישראל. לקראת סוף הישיבה ביקש ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי, לשמוע את רחשי ליבם של חברי המועצה בעניין אי-הציות להחלטת בית המשפט העליון. הדיון היה מרתק, והושמעו בו מגוון דעות, אך עם זאת חשוב לזכור שהוא התקיים באמצעות אפליקציית זום, כאשר עשרות חברי מועצה נוטלים בו חלק, ומסיבה זו לא ניתן היה להגיע לנוסח מוסכם.

"ראש הלשכה נועד בתום הישיבה עם ראשי מחוזות הלשכה, המייצגים את כלל חברי לשכת עורכי הדין, כדי לנסח הודעה המוסכמת על כולם, ואכן הודעת גינוי פורסמה באתר הלשכה, בדף הפייסבוק של הלשכה ושל ראש הלשכה ואף הופצה לתקשורת. נציין רק כי הנושא לא היה מלכתחילה על סדר יומה של הישיבה, ולכן לא הייתה אמורה להתקיים כל הצבעה בעניין זה.

ר"אש לשכת עורכי הדין - ודבריו מאז היבחרו לתפקיד אשתקד מדברים בעד עצמם - מגן בחירוף-נפש על שלטון החוק, על בג"ץ, על שומרי הסף ועל עצמאות בתי המשפט בישראל. עמדתו ברורה ונחרצת, וכך היא תישאר שרירה וקיימת בכל צומת בו ראש הלשכה יידרש לכך".