מהי המנה הקריטית של הווירוס שתדביק אותנו

חוקרים זיהו עבור וירוסים רבים את מה שמכונה "המנה המזהמת" - כלומר שאם ניחשף לכמות קטנה יותר, כנראה שלא נידבק • הקורונה כנראה לא שונה מווירוסים אחרים בהקשר זה

קניות בסופרמרקט בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס
קניות בסופרמרקט בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

כמו באהבה, גם בתחלואה זיהומית - מפגש מקרי אחד יכול לשנות את חיינו. אבל שלא כמו באהבה, לא מספיק רק אחד. כלומר, וירוס אחד לבד כנראה לא ידביק אותנו. זה עניין של כמות.

חוקרים זיהו עבור וירוסים רבים - וירוס ה- Sars-Cov-2 שגורם למחלת הקורונה הוא כנראה לא שונה מהאחרים בהקשר הזה - את מה שמכונה "המנה המזהמת". כמות מסוימת של וירוס הקורונה שאם ניחשף לפחות ממנה, כנראה שלא נידבק.

אבל לא צריך להיות שאננים: במחקרים במחלות אחרות (שהקורונה דומה להם) נמצא כי אמנם חשיפה לכמות קטנה של וירוס מדביקה בסיכון נמוך יותר, אולם חשיפה חוזרת לכמות קטנה של וירוס, שוב מעלה את הסיכון להידבק.

אחרי שנזוהם ב"מנה המזהמת", הווירוס יחל לשכפל את עצמו בגוף שלנו וכך יגדל ה"עומס הנגיפי". ככל שכמות הווירוס תגדל, נרגיש לרוב חולים יותר, וגם נהיה מדבקים יותר, כי נפזר כמויות גדולות יותר של וירוס סביבנו. זה לא אומר שחולה ללא תסמינים לא מדבק - אבל סטטיסטית, פחות.

על פי אותו עיקרון אם אנחנו מדברים עם אדם ברחוב והוא מתעטש, הוא יירה אלינו מנה גדולה של הווירוס. אם הוא רק מדבר איתנו, הכמות פוחתת. הווירוס יכול לשרוד באוויר עד שלוש שעות, ולכן תיאורטית אם אדם השתעל במעלית שנכנסנו אליה כמה דקות מאוחר יותר, הווירוס עדיין שם. אבל הסיכוי שהוא ישרוד באוויר בכמות שהיא מזהמת הוא נמוך. מסיכות N95 מסננות לפחות 95% מהחלקיקים אבל לא את כולם. זה מספיק כדי לטפל בחולה, ולא מספיק לשהות קבועה בקרבתו.

צוין כבר בעבר שווירוס הקורונה שורד זמן רב יחסית על משטחים, למשל 130-120 שעות על פלסטיק! אבל הוא יורד מתחת ל"מנה המדבקת" אחרי 70 שעות. זה כבר קצת יותר טוב. ולא רק זה - הירידה היא לא ליניארית. כמות הווירוס יורדת בחצי, ואז שוב בחצי, ואז שוב בחצי. כלומר, המשטח הוא מסוכן במיוחד מיד אחרי שמישהו נגע בו, והסיכון יורד משמעותית ככל שהזמן עובר. בסופרמרקט אנחנו עומדים ליד אנשים אחרים - מקור המחלה הפעיל ביותר, ונוגעים שוב ושוב במשטחים שבהם נגעו הרבה אנשים אחרים, וזו עלולה להיות בעיה. במשלוח מהסופר נוגע רק אדם אחד, ואז הוא הוא יושב כמה שעות טובות ברכב השליחויות. סיכון נמוך משמעותית.

המשמעות של "מנה מדבקת" היא שהווירוס אינו גזירת גורל אלא שוב פועלת כאן סטטיסטיקה. אם נשמור על רוב כללי הזהירות, הרי שגם אם נגענו בטעות במשהו שנגע בטעות במשהו שנגע בטעות בווירוס - כנראה לא נידבק.