ממשלת אחדות | פרשנות

פרשנות - ישראל לפני הכל: בסופו של דבר, בני גנץ מימש את סיסמתו

בני גנץ, הרמטכ"ל לשעבר, החליט למנוע בחירות רביעיות, להפסיק את המשחקים וההתנגחויות בכנסת, ולקדם את אפשרות הממשלה היחידה ברגע זה - ממשלת חירום • פרשנות

בני גנץ בנאום ראשון כיו"ר הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
בני גנץ בנאום ראשון כיו"ר הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בני גנץ, הרמטכ"ל לשעבר, החליט לממש את סיסמתו "ישראל לפני הכל". זה ההסבר הפשוט והמדויק ביותר למהלך שלו, לקדם את המו"מ עם נתניהו לממשלת חירום/אחדות ולפרק את השותפות עם יאיר לפיד. ההתלבטות שלו הייתה אמיתית, הן בגלל בנימין נתניהו, שבעיית האמינות הפוליטית שלו ידועה לכל, ושגנץ עצמו נכווה ממנה יותר מפעם אחת. ברקע כמובן, ההתקפות המכוערות של נתניהו על גנץ בשלוש מערכות הבחירות.

אבל גנץ, כשהבין שאין לו בפועל אפשרות אמיתית של ממשלה אחרת, ממשלת מיעוט, או שיתוף כלשהו עם מפלגה מהימין-חרדים, החליט למנוע בחירות רביעיות, להפסיק את המשחקים וההתנגחויות בכנסת, ולקדם את אפשרות הממשלה היחידה ברגע זה -ממשלת חירום. גנץ התעקש שבממשלת החירום יקבל מחצית מהכסאות גם במקרה של פרישת יש עתיד.

הוא מאמין כי עם 22 חברי הכנסת שלו, סיעת חוסן לישראל ושלושה מחברי תל"ם, הנדל האוזר וקוז'ינוב, ואולי עם שניים מהעבודה, יוכל להיות גורם מאזן לממשלת הימין-חרדים. הוא קיבל אינספור ביטחונות לכך שלכשתגיע עת הרוטציה או הנבצרות, נתניהו אכן יפנה את מקומו לרבות בחקיקה, לרבות בטוחות מצד ראשי המפלגות החרדיות גפני ודרעי שהיו מעורבים במגעים. בעיקר דרעי.

הוא נסמך ונתמך על ידי חברו גבי אשכנזי, שיהיה שר הביטחון, האיש שמהרגע הראשון דחף לממשלת אחדות וסלד מהרעיון של הסתמכות על הרשימה המשותפת. אשכנזי כשל בשכנועו של יאיר לפיד שעימו יש לו קשרים מצויינים, להיכנס גם הוא לקואליציה. שני חייליו הנאמנים ביותר היו יועז הנדל וצבי האוזר אנשי תל"ם שהיצמדותם לעקרונותיהם הייתה אחד מהגורמים שהורידו את אפשרות ממשלת המיעוט מעל הפרק.

מהיר כברק הזדרז לפיד לפרק את השותפות עם גנץ עד שנדמה היה כי כמו פסיקת בג"ץ מתחילת השבוע הטופס היה מוכן מראש ורק צריך היה לחתום. יש לכך שתי משמעויות, האחת שהברית הזו הייתה באמת רופפת ועם תפר אחד בלבד, זה של הפלת נתניהו, כשעליו מאיימת תשוקתו של לפיד להיות ראש ממשלה. המשמעות השנייה היא שלפיד היה מכשול בלתי עביר בפני ממשלת אחדות, גם במחיר הליכה לבחירות רביעיות. יש שיאמרו עמידה על עקרונות, אחרים יגדירו זאת חוסר אחריות לאומית, ובסוף לפיד, שוב, באופוזיציה, ובעצם יעמוד בראשה.

משה יעלון הוא מפסיד גדול מהמהלך - שלושה מחמשת חברי תל"ם נטשו אותו, והוא נראה כמי שרק אינטרס ה"אנטי ביבי" מכוון את דרכו.

בצד השני שוב הוכח כי בנימין נתניהו הוא האשף הגדול של הפוליטיקה הישראלית, והוא ימשיך להיות ראש ממשלה עוד חצי שנה לפחות. לעזרתו "התגייס" נגיף הקורונה ומצב החירום האמיתי שבפניו ניצבת מדינת ישראל. לנתניהו סייעו מתווכים רבים ובהם נשיא המדינה ריבלין והשר אריה דרעי, שניסו לשכנע ישירות גם את לפיד ויעלון ללא הצלחה. דרעי עדכן את נתניהו בזמן אמת כי התנגדות לפיד איתנה, ונתניהו בשיחה עם גנץ אמש הציב את המשוואה הברורה. ממשלת חירום עם איזון בממשלה, או בחירות רביעיות במהלך משבר הקורונה.

הרשימה המשותפת שכבר לקחה ברצינות את ההשתתפותה ולו מבחוץ בשלטון, רואה בעיניים כלות כיצד היא חוזרת למעמד האופוזיציוני המובהק. אבל השינוי התודעתי כבר החל להיעשות בלחץ הציבור הערבי שרוצה לראות אותם פועלים בעיקר למענו. בנוסף, אי אפשר שלא להזכיר את ההיבריס של לפחות אחד או שניים מהמשותפת, והדוגמה לכך הייתה היום כאשר אחמד טיבי אמר בצאתו מאחת מישיבות הוועדה "מעכשיו אתם בכחול לבן תתייעצו איתי בכל החלטה". עוד אמירה שסייעה לא מעט לליכוד.

המשא ומתן צפוי להסתיים בימים הקרובים, אין יותר מדי מחלוקות מהותיות, כפי שפירטנו ב"גלובס" לפני שבוע, והממשלה תושבע בשבוע הבא.