נתניהו הנחה את משרד האוצר להציג תכנית סיוע נרחבת למשק בהיקף של 80 מיליארד שקל

הנחייתו של נתניהו באה בעקבות דיון סוער שנערך הלילה בהשתתפות בכירי הצמרת הכלכלית •  האוצר הציג לנתניהו תכנית לתמיכה במשק בהיקף של כ-40 מיליארד שקל, אולם בכירים נוספים שהשתתפו בהתייעצות, סברו כי אין די בצעדים אלה כדי לחלץ את המשק מהמיתון

בנימין נתניהו במליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
בנימין נתניהו במליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את משרד האוצר להציג לו בתוך 48 שעות תוכנית סיוע נרחבת למשק בהיקף כולל של 80 מיליארד שקל (כ-6% תוצר). הנחייתו של נתניהו באה בעקבות דיון סוער שנערך הלילה בהשתתפות בכירי הצמרת הכלכלית ובהם ראשי האוצר, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון. האוצר הציג לנתניהו תכנית לתמיכה במשק בהיקף של כ-40 מיליארד שקל, הכוללת תשלום דמי אבטלה לכמיליון מובטלים, בעלות כוללת של כ-10 מיליארד שקלים, הקלות ודחיות בתשלומי מסים ואגרות בהיקף של כ-10 מיליארד שקלים נוספים, סיוע בהחזרי משכנתאות בסכום דומה וקרן האשראי לעסקים שנקלעו למצוקה בעקבות המשבר בהיקף של כ-8 מיליארד שקלים.

ואולם בכירים נוספים שהשתתפו בהתייעצות, ובהם הנגיד וראש המועצה הלאומית לכלכלה סברו כי אין די בצעדים אלה כדי לחלץ את המשק מהמיתון שאליו הוא עומד להיכנס בעקבות המגבלות שעליהן הכריזה הממשלה בניסיון למנוע את התשפטות נגיף הקורונה. חלק ממשתתפי ההתייעצות אף סברו כי נדרש סכום כולל של כ-100 מיליארד שקלים, זאת בין היתר על רקע החרבות תקציביות של מדינות במערב, כמו גרמניה וארה"ב, שמגיעות להיקפים של 10% תוצר (השווים בישראל ל-140 מיליארד שקלים).

באוצר הביעו התנגדות נחרצת להגדלות כאלה והזהירו כי מדובר בחוסר אחריות תקציבי שעלול להעמיד את ישראל בגירעון של 15% תוצר. יצוין כי לפי תחזיות שהציג היום באב"ד בוועדת הכספים של הכנסת עלול המשק להקלע למיתון חריף ככל שתקופת הסגר תוארך וככל שההשבתה תהיה מלאה יותר. בתרחיש הקיצוני ביותר, סגר מלא על פני 12 שבועות, יאבד המשק כ-15% תוצר. באב"ד הזהיר כי בכל מקרה האבטלה בישראל, שחצתה השבוע את קו ה-20%, לא תרד אל מתחת ל-7%-8% לפני המחצית השנייה של 2021.