אל תשכחו את ה-QA: תקלה גם באפליקציית המגן של משרד הבריאות

אחרי שבבוקר דווח על תקלה בהעברת נתונים בבדיקות הקורונה, כעת נודע שישנה תקלה באפליקציה שאמורה לזהות שהות בקרבת חולי קורונה • שלושה רופאים ממערך בריאות הנפש קיבלו הודעות שנחשפו לחולי קורונה, אך במיקום שבו לא ביקרו מעולם

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אפליקציית "המגן" שפיתח משרד הבריאות לזיהוי של שהות בקרבת חולי קורונה, העלתה ממצאים אשר נראים כשגויים למקבליהם. שלושה רופאים ממערך בריאות הנפש, ביניהם יו"ר איגוד הפסיכיאטריה צבי פישל, קיבלו הודעות שנחשפו לחולי קורונה, אך במיקום שבו לא ביקרו מעולם. זאת אחרי שהבוקר דווח על תקלה שהתגלתה בהעברת נתונים וגורמת לעיכוב במתן התשובות לבדיקות

"פנתה אלי מישהי שעובדת איתי ואמרה שנכנסה לאפליקציית המגן וקיבלה הודעה לפיה היא הייתה באיזה שהוא יום בשבוע שעבר, ליד חולה מאומת בבית חולים ביילינסון", אמר ל"גלובס" צבי פישל. "אותה אישה לא הייתה בביילינסון, אלא אולי מרחק של כמה מאות מטרים טובים משם. ואז נכנסתי לאפליקציית המגן שלי שהורדתי מייד כשיכלתי, ונאמר לי שבין 6 בבוקר ל-10 בבוקר הייתי בישיבת תפארת שיקומית בני ברק. לא ביקרתי באותו יום בישיבה בבני ברק אלא אולי נסעתי ברכב על רחוב ז'בוטינסקי, מרחק בטוח של כמה מאות מטרים מהישיבה. האפליקציה מאפשרת לך לאמת או לשלוש את החשיפה, אבל נראה שהיא לא מאוד מועילה בלאתר את המגעים עם החולים. אני תוהה אם זה באמת מגן על מישהו".

אפליקציית המגן הושקה לפני שבוע בהשקה רכה ובאופן רשמי שלשום. המטרה שלה היא להתריע בפני המשתמשים בה אם הם שהו במהלך 14 הימים האחרונים בקרבת חולי קורונה מאומתים (זו כנראה אותה הטכנולוגיה העקרונית שמציגה לכם בפייסבוק פרסומת לעסק של חבר שלכם אחרי שנפגשתם איתו לקפה, לאחר שזיהתה סמיכות בין המכשירים). הצורך באפליקציה כזו עלה לאחר שמספר החולים הפך כה גדול שאין סיכוי אמיתי שהציבור יוכל באמת לעקוב אחר החקירות האפידמיולוגיות שמפרסם משרד הבריאות. בנוסף, אי אפשר ליצור קשר באופן אישי לכל אדם ששהה בסביבת החולה, כפי שהשתדל משרד הבריאות לעשות בתחילת הדרך.

האפליקצייה פותחה על ידי משרד הבריאות יחד עם חברת התוכנה מאטריקס ועם חברת Profero, שהייתה אחראית לצד אבטחת המידע באפליקציה. המשרד הציג את הקוד של האפליקציה באופן גלוי לציבור, כדי שמומחים בתחום אבטחת המידע יוכלו לוודא שפרטיות המטופלים נשמרת. המטרה הייתה לוודא כי הציבור נותן אמון באפליקציה ומשתמש בה באופן וולנטרי, ולא רואה בה שוות ערך למעקב השב"כ אחרי ציבור החולים. אמצעים בוני אמון נוספים הוטמעו באפליקציה, למשל היכולת לכבות אותה על פי בחירת המשתמש.

אולם, נראה כי למרות המאמצים, לא כל הבעיות נפתרו, וכעת האפליקציה עלולה לגרום לבידוד של המשתמשים שלא לצורך, כולל של צוות רפואי, ואולי לשאננות בקרב מי שלא דווח להם שנתקלו בחולה.