קורונה? בארה"ב עדיין קונים דירות יוקרה

המגפה אמנם משתוללת בניו יורק, אבל בשבוע שעבר עוד נחתמו לא מעט הסכמים לדירות יקרות

מגדלי יוקרה במערב הסנטרל פארק, ניו יורק / צילום: shutterstock
מגדלי יוקרה במערב הסנטרל פארק, ניו יורק / צילום: shutterstock

ב-16 במרץ נכנסה התגובה של מדינת ניו יורק למגפת הקורונה להילוך גבוה. בני הזוג אנג'לו וסבטלנה אקיסטה סגרו עסקה לרכישת פנטהאוז ב-19.5 מיליון דולר בפרויקט יוקרה חדש בכתובת 252 East 57th Street.

בני הזוג אומרים שלא הייתה להם ברירה: הם כבר מכרו את הדירה הקודמת שלהם בפארק אווניו, ושילמו מקדמה בגובה 2 מיליון דולר על הבית הזה. לפני החתימה, הסוכנת שלהם מרינה ברנשטיין מ-Halstead Real Estate לבשה מסכה וכפפות לצורך הסיור האחרון בבית. המשא ומתן נעשה בשיחת וידיאו.

ברנשטיין אומרת שלקונים שלה הרבה פחות אכפת מהמגפה משום שהם שילמו בערך 48% פחות ממחיר המכירה המקורי של הדירה ב-2017, שעמד על 37.5 מיליון דולר. הדירה בת 6 חדרים, ויש בה שתי מרפסות ונוף פתוח. "קורונה או לא קורונה, לא היינו יכולים לקבל מחיר נמוך יותר", אומר ברנשטיין.

בכל רחבי אמריקה, קונים עם כסף המשיכו להזרים כסף לעסקאות נדל"ן אפילו בשבועיים האחרונים, נוכח חוסר הוודאות של המגפה והירידות בשווקים. חלק ניסו למנף את הירידות כדי לפתוח מחדש את המשא ומתן בדקה ה-90, ואילו המוכרים רצו לסגור עסקאות לפני שהשוק יצלול עוד.

הסוכנים, שיודעים שהשוק עלול לעצור ברגע שאי אפשר יהיה יותר להראות נכסים, רוצים להגיע לכמה שיותר עסקאות לפני כן.

בשבוע שעבר נחתמו במנהטן 14 חוזים בשווי של 4 מיליון דולר ומעלה, לפי דוח של Olshan Realty - עקבי יחסית למספר החוזים שנחתמו בכל שבוע בפברואר. המתווכת דונה אולשן, מחברת הדוח, אומרת שהיא הופתעה מהמספר, אבל ציינה שכמה מהקונים ראו בשוק הנוכחי הזדמנות.

"בקריירה שלי למדתי שקונים שמסתכנים בתקופות הכי גרועות - מרוויחים", היא אומרת. "המפתח הוא כסף מזומן ואומץ. להציע הצעה מאוד נמוכה ולראות מה יתאים. אם אין אומץ, אין תהילה".

קונה אחד שעמד לחתום על חוזה לרכישה של דירה ב-5 מיליון דולר החליט לפתוח מחדש את המשא ומתן, והצליח להשיג הנחה של 4% נוספים על המחיר שהוסכם עשרה ימים קודם לכן - כך מספר המתווך פייר דברס, מסוכנות Debbas Romer.

"המוכרים פשוט ידעו שיותר טוב ציפור אחת ביד", אומר דבס. "אם אתה מקבל כמעט מה שרצית, האם אתה רוצה להמר על איך העולם ייראה בעוד 90 יום?"

ללקוחות שחותמים על חוזים היום, הפירמה של דבס מוסיפה "סעיף קורונה" לחוזים, שלפיו אם המגפה תפריע לקונה להשיג מימון לעסקה, היא לא תמומש.

חוץ מההזדמנות שבכך, יש גם עניין של תשלום מקדמות. לקוחות ששילמו מקדמות של 20% ואפילו 25% על נכסים בבנייה בניו יורק, יצטרכו לוותר עליהן אם יבטלו את העסקה. זה שונה מהמצב במשבר הקודם, אז המקדמה הייתה בדרך כלל של 10% מהעסקה, מה שהקל על האפשרות לבטל.

יש אזורים שמרוויחים מהמשבר. הסוכן אורן אלכסנדר מדגלאס אלימן במיאמי, אומר שהוא כבר ראה השבוע שטף של עסקאות מצד אנשים שרוצים לעבוד לפלורידה נוכח האפשרות להיכנס לבידוד. הצוות שלו סגר ארבע עסקאות מאז 13 במרץ, כולל דירה במחיר 13.8 מיליון דולר בבניין החדש שמתכנן המשרד של זאהה חדיד במיאמי. חלק מהקונים מתכננים לעבור במהירות. "זה מקום יותר טוב להיות בו בבידוד", אומר אלכסנדר. "אם אתה תקוע בדירה בשיקגו או בדטרויט, אתה חושב שעדיף שהיה לך בית במיאמי, ויכולת לשבת ליד הבריכה ועדיין להיות קרוב לבית חולים רציני. אם הייתה לך סירה יכולת לצאת לדיג עם הילדים. זה הבידוד האולטימטיבי".