קניונים | בלעדי

בניגוד למתחרים: קניון TLV טרם הודיע על הקלות לשוכרים בשל משבר הקורונה

ל"גלובס" הגיעו טענות מצד בעלת רשת החנויות דנה אשכנזי כי חולטו לה 80 אלף שקל על רקע אי-הסכמות עם הנהלת הקניון של מוטי בן משה • חברת הניהול על הקלות לשוכרים: "עד 31 בחודש נודיע על החלטת הבעלים, וזאת מתוך רצון להתחשב בשוכרים"

מוטי בן משה, בעלי קניון TLV / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה, בעלי קניון TLV / צילום: תמר מצפי

משבר הקורונה, שפוגע במיוחד ברשתות הקמעונות ובקניונים, מלמד כיצד ייראה קניון TLV בעידן החדש שלו תחת ניהולו של הבעלים הדומיננטי מוטי בן משה, שרכש וביצר את שליטתו בקניון התל-אביבי בדצמבר 2019. בן משה, שמעורה מאוד בניהול הקניון, טרם הודיע על הקלות שיינתנו לשוכרי החנויות בקניון, למרות שמרבית החנויות בו נדרשו להפסיק את פעילותן בהתאם להוראות הממשלה ולכן סגורות מאז 15 במרץ.

קבוצות קניונים מתחרות - עזריאלי, מליסרון וביג בראשן - כבר יצאו מוקדם יותר החודש עם שורת הקלות קונקרטיות לשוכרים בשל עצירת הפעילות וסגירת הקניונים על-ידי הממשלה בעקבות התפרצות הקורונה. בסביבת החברה השיבו לפניית "גלובס" כי הקלות שכאלה יינתנו בסוף החודש, מבלי שפירטו מה הן יכללו. בנוסף, כך טוענים גורמים בעלי אינטרס בקניון, הוא נוקט קשיחות עם מי שמבקש הקלות.

עם זאת, הקשיים בשוק האופנה בישראל החלו עוד הרבה לפני עידן הקורונה - על רקע שחיקה בפדיונות הקניונים לצד שינויים בהרגלי הצריכה שהתבטאו בגידול בהיקפי הקניות באונליין ובנסיעות לחו"ל. דבר זה ערער את היסודות בחלק ניכר מהגופים הפועלים בענף. כך יצא שהמפגש בין המציאות המאתגרת הזו לבין משבר הקורונה ככל הנראה מפר את האיזון העדין במערכות היחסים בין הקניונים לבין השוכרים.

בשיחה עם "גלובס" טוענת דנה אשכנזי, בעלת רשת החנויות הנושאת את שמה, המפעילה 10 חנויות בקניונים בארץ, כי ביום חמישי האחרון "חברת הניהול של קניון TLV מימשה את שטר הערבות שלנו. מדובר על שכר דירה של כחודשיים - בהיקף של כ-80 אלף שקל", וזאת "בתקופה קשה שבה כל הפעילות של הרשת שלנו נפסקה בין-לילה. ההכנסות שלנו עומדות על אפס, כך שהתזרים באופן טבעי נכנס למצב שלילי. זו החלטה חסרת לב". ברשת של אשכנזי מועסקים כ-50 עובדים אשר הוצאו לחופשה ללא תשלום באמצע מרץ.

אשכנזי מציינת כי לאחר שלוש שנים בהן השוכרים בקניון TLV נהנו מהקלות בשכר הדירה, בינואר האחרון הודיע בן משה כי הוא מייקר את שכר הדירה ומבטל את ההקלות מהן נהנו השוכרים קודם לכן, ועל כן היא החליטה כי הרשת שבבעלותה תעזוב את הקניון.

לטענת אשכנזי, היא אף "קיבלה הסכמה ולחיצת יד מנציג הבעלים אורי, אבל כשסיום החוזה היה אמור להתרחש במהלך חודש מרץ". אלא שבפועל אשכנזי הוציאה לקניון הודעה באיחור ביחס לתאריך ההודעה המוקדמת, כשהיא טוענת כי "הקורונה הוא וירוס עקשן שמחייב אותנו לקבל החלטות לא קלות. אנו בוחרים לצאת, כי הקניון לא עובד ברמה שמצדיק את שכר הדירה שהם גובים".

אשכנזי מציינת כי הקדימה את תשלום המשכורות לעובדים הללו וכבר העבירה להם את הכסף, כדי שלא יישארו ללא שכר לפני החג.

בסביבת חברת הקניון טוענים היום (א') כי "הכסף עוד לא חולט, אלא עומד במשמורת בחברת הנהלת הקניון עד להסדרת הדברים, לאחר שהשוכרת הודיעה חד-צדדית על עזיבה", וכי הוא צפוי להיות מוחזר לה במלואו או כמעט במלואו ככל שתעמוד בהתחייבויותיה.

מחברת ניהול הקניון נמסר בתגובה בנוגע לסוגיית ההקלות לשוכרים כי "עד 31 בחודש נודיע על החלטת הבעלים, וזאת מתוך רצון להתחשב בשוכרים". בנוגע לטענות לגבי רשת דנה אשכנזי נמסר כי "הנושא נמצא בדין ודברים עם השוכרת, ואנו תקווה שהיא תעמוד בהסכמיה".