בכירים בהייטק הקימו חמ"ל: מייבאים לבתי החולים ציוד רפואי מחו"ל

מנכ"ל ומייסד למונייד שי וינינגר מרכז את ניהול החמ"ל וגיוס הכספים, מנכ"ל מלאנוקס איל וולדמן מרכז את הרכש והיבוא ולצידם מתנדבים נוספים • וינינגר: "באופן שבו משרד הבריאות וארגוני הרכש השונים יודעים להתנהל, קשה מאוד להתחרות עם שאר מדינות העולם ששולחות אנשים עם כסף מזומן במזוודות"

מתתם הבידוד בבית החולים שיבא / צילום: שאול גולן
מתתם הבידוד בבית החולים שיבא / צילום: שאול גולן

בימים האחרונים פעול חמ"ל של מתנדבים מתעשיית ההייטק הישראלית, למען גיוס כספים, רכישה והבאת ציוד רפואי לבתי החולים בישראל. זאת במטרה לסייע לבתי החולים להתמודד עם עומסי מגפת הקורונה.

מדובר בגרעין של כמה מתנדבים שלקחו לידיהם את ריכוז הפעילות, בהם שי וינינגר, מנכ"ל ומייסד למונייד, המרכז את ניהול החמ"ל ואת גיוס הכספים, ואיל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס המרכז את הרכש והיבוא. בנוסף ישנה קבוצה רחבה יותר של מתנדבים מחברות שונות, בהם עומר פרצ׳יק מהסטארט-אפ Any.do וגיא בלוברמן מישראל 2050. הקבוצה כבר הצליחה לגייס תקציבים משמעותיים שמשמשים לרכישת ציוד רפואי והבאתו ארצה, אך טרם חשפה את פרטי גיוס הכסף.

"נהדר לראות שיש התגייסות ספונטנית רחבה למאמץ כאן, מלאנוקס שעוסקים בנושא כבר זמן רב ומשקיעה משאבים רבים - כולל תשלום על הטסת ציוד, חברות כמו אלעל וישראייר תורמות טיסות מטען, ויזמים נוספים שעוזרים בגיוס כספים ותפעול", אומר וינינגר ל"גלובס". הוא מספר שהחמ"ל פועל ב-3 נתיבי פעילות מרכזיים: גיוס כספים, הבנת הצרכים של בתי החולים, ורכישת הציוד והבאתו ארצה. הפעילות מתמקדת כרגע בציוד מתכלה כמו מסכות ולא במכונות הנשמה.

"צריך להצטייד במלאי ולקוות בשביל כולנו שלא נצטרך את זה. מי שניסה להביא מסכות וציוד מיגון מסין ומקומות אחרים בטח ראה שזה בלתי אפשרי. מערכת הבריאות פועלת עדיין כאילו שאנחנו בתקופת שלום, אבל זו מלחמה - ובמלחמה צריך לזוז מהר, לדעת לאלתר ולהיות מוכן להקריב את הטקטי בשביל האסטרטגי. עוד 10 סנט למסכה ממש לא חשוב כרגע. אנחנו נמצאים בקשר ישיר עם כל מנהלי בתי החולים, אך ללא תקציב משמעותי לא נוכל להמשיך לבצע את הפעילות הזו לאורך זמן - ומדינת ישראל תישאר בלי ציוד בשיא ההתפרצות", וינינגר מוסיף.

"המטרה שלנו היא לעזור וכמובן לא לתקוף את המערכת שעובדת טוב, רק בקצבים משלה. כולם עושים מאמצים עילאיים אבל לפעמים מערכת ממשלתית כבדה מידי ופוליטית מידי בכדי להשיג תוצאות מהירות בסביבה של אי וודאות. באופן שבו משרד הבריאות וארגוני הרכש השונים יודעים להתנהל, קשה מאוד להתחרות עם שאר מדינות העולם ששולחות אנשים עם כסף מזומן במזוודות. אי אפשר להתחרות בזה עם שוטף פלוס 90 וערמות טפסים".

פיתוח פלטפורמת לחיזוי התפשטות המגפה

התגייסות של תעשיית ההייטק לסיוע במשבר הקורונה הולכת ומתעצמת: בשבועות האחרונים התפרסמו פרויקטים של ענקיות הטכנולוגיה לפיתוח פלטפורמות ממשלתיות שנועדו לחזות את התפשטות המגפה ולעקוב אחרי התסמינים שלה. בנוסף, בשבוע שעבר נערכה ועידת חירום בינלאומית אינטראקטיבית בשם Corona Wake Up Call, ביוזמת אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן JVP, ובהשתתפות נציגים ונציגות מאירופה וארה"ב.

בין המשתתפים היו מנכ"ל סיסקו ישראל אורן שגיא, עמי אפלבוים, יו"ר רשות החדשנות; ראש מערך החדשנות של ממשלת איטליה; לינדסי קלינטון, יו"רית רשות החדשנות של ניו יורק; פאולה פיסאנו, שרת החדשנות של איטליה; קאמל ג'רבי, יו"ר ובעלי רשת בתי החולים הגדולה באיטליה; ג'יימס פאצ'ט, יו"ר החברה הכלכלית של ניו יורק; ד"ר ערן זהבי מהמכון הביולוגי הישראלי; ופרופ' ערן סגל ממכון ויצמן.