איך עסקים יכולים לקבל פטור מארנונה

בימי המשבר, חיובי הארנונה הופכים לנטל משמעותי על העסקים, וחלק מהרשויות כבר החלו לדחות את החיוביים • אבל מה עוד ניתן לעשות כדי לעקל על העסקים? "גלובס" מסבירים

עסקים סגורים בתל-אביב בצל הנחיות משרד הבריאות / צילום: איל יצהר, גלובס
עסקים סגורים בתל-אביב בצל הנחיות משרד הבריאות / צילום: איל יצהר, גלובס

 

ארנונה היא רע הכרחי שכולנו מכירים ואוהבים לשנוא בימי שגרה, אבל בימי משבר הקורונה, בהם השירותים העירוניים - בייחוד לעסקים הסגורים - מצטמצמים משמעותית, חיובי הארנונה הופכים לנטל משמעותי וצורם יותר. אין פלא שהמדינה שוקלת כעת מתן פטור מלא מארנונה לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה במסגרת תוכנית הסיוע לעסקים שהיא אמורה לפרסם. בינתיים, שר הפנים אריה דרעי כבר הודיע כי כלל הרשויות המקומיות בישראל רשאיות לדחות את הארנונה לבעלי עסקים עד 1 במאי 2020, וחלק מהעיריות כבר ניצלו את האפשרות הזאת. האם יש עוד מה לעשות בנוגע לחיובי הארנונה, באופן שיקל על העסקים בתקופה הקרובה? עו"ד רוית ברעם מזור, ראש תחום מיסוי מוניציפלי במשרד שביט בר און גלאון צין ויתקון ושות', עו"ד נטלי בן דוד יוסף ועו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט אזרחי ומנהלי, משיבים על השאלה הזאת באמצעות מספר טיפים לעסקים.

1. הארכת מועדים

כדאי לדאוג קודם להארכת מועדים להשגות ועררים על חיובי הארנונה. אם תכננתם להגיש השגה לעירייה על חיוב הארנונה של העסק לשנת הכספים 2020, פנו בהקדם לרשות המקומית הרלוונטית ובקשו לקבל הארכת מועד להגשת השגה עד לתום משבר הקורונה. לפני שאתם מגישים בקשה זו, מומלץ לעיין תחילה באתר האינטרנט הרשמי של אותה רשות מקומית, שכן ייתכן שהיא כבר הודיעה מראש על מתן ארכה. אם החלטתם להגיש ערר על החלטת מנהל הארנונה בהשגה אשר התקבלה אצלכם טרם משבר הקורונה, עליכם לפנות לוועדת הערר לענייני ארנונה שליד אותה רשות מקומית ולהגיש אליה בהקדם בקשה להארכת מועד. אם לא ניתן לקבל אישור מוועדת הערר, בקשו אישור ממנהל הארנונה כי לא יטען לאיחור בהגשת הערר.

2. בדקו האם כבר אושרו הקלות

משרד הפנים המליץ לרשויות המקומיות לאשר את דחיית תשלום הארנונה לבעלי עסקים עד 1 במאי. רשויות מקומיות רבות החליטו לאמץ המלצה זו, וחלקן אף החליטו לאשר הקלות נוספות, כגון ביטול הריבית בגין תקופה זו. 

3. צמצום תשלומי הארנונה בגין הנכס

מומלץ לבחון אפשרויות קונקרטיות להפחתה בתשלום הארנונה במקרה של סגירת העסק או צמצום הפעילות בו בשל משבר הקורונה, כגון: בקשה לקבלת פטור מלא מתשלום ארנונה או בקשה לשינוי סיווג הנכס לסיווג שתעריפו "זול" יותר מתעריף הסיווג הנוכחי.

עסקים רבים היום זכאים לפטור מלא או חלקי מארנונה בגין נכס ריק, לתקופות שונות. הפטור ניתן בשני תנאים מצטברים: להיות ריק ומפונה מכל חפץ וכן שלא נעשה בו שימוש. הפטור ניתן פעם אחת בחיי הנכס, כל עוד לא חל שינוי בבעלות בו.

4. הקלות נוספות

בעל העסק יכול לבדוק הקלות נוספות שקיימות לצד הארנונה - לדוגמה אגרת שילוט ופינוי אשפה. לדברי בומבך, "עיריית חיפה הורתה על הנחה בגובה של עד 70% באגרות השילוט, פינוי אשפה ואגרת הוצאת שולחנות וכיסאות מבית העסק. ההנחות יינתנו לעסקים שנפגעו, על פי קריטריונים מסודרים. בכפר סבא דחתה העירייה את הודעות התשלום עבור אגרות שילוט, שהיו נשלחות בחודשי פברואר-מרץ, עד לתחילת מאי. בצפת הודיעה העירייה שכל התשלומים החלים על העסקים הקטנים והבינוניים - ארנונה, קנסות ואגרת שילוט - יידחו עד 1 במאי. אלה רק דוגמאות. כמעט כל רשות מקומיות מחילה נוהל חירום דומה".