ברקת: "שחררנו התניות חודק כדי לקלוט אג"ח קונצרניות שקרנות הנאמנות מוכרות"

הממונה על שוק ההון נתן תג מחיר לאובדן הכספים בשוק החיסכון הפנסיוני מתחילת השנה בעקבות משבר הקורונה: "היקף הנכסים המפוקחים על-ידינו עומד על 1.6 טריליון שקל, סדר גודל של ירידה של 10%"

ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רפי קוץ
ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רפי קוץ

"היקף הנכסים המפוקחים על-ידינו עומד על 1.6 טריליון שקל, סדר גודל של ירידה של 10%" - כך אמר היום (ב') הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת. ברקת, שדיבר בוועדת הכספים הזמנית שבראשות ח"כ עודד פורר, נקב בכך בתג כספי לאובדן הכספים בשוק החיסכון הפנסיוני מתחילת השנה בעקבות משבר הקורונה.

לדברי ברקת, שאחראי על שוקי הביטוח, החיסכון הפנסיוני, נותני שירותי מטבע, נותני אשראי ועוד, "חשוב לא לעשות תקלות מס בהחלטות נמהרות. הגדלנו את ההלוואות לציבור כדי שלא להיגרר לכך שאנשים ימשכו כספי חיסכון בלי מחשבה, יגרמו לעצמם הפסדי מס אדירים של 35% וגם יקבעו הפסדים. שכל אחד יעשה את החשבון שלו ויפנה לייעוץ".

ברקת לא הסתפק בהתרעה כי רבים עלולים לנקוט פעולות נמהרות ביחס לחיסכון - ולטעות; הוא גם פירט בהרחבה צעדים נוספים שנקטה הרשות בימים האחרונים, ובהם הטיפול המהיר (תוך שפירגן לבנק ישראל) בפתרון בעיית הנזילות בשוק, בדגש על שוק המט"ח והאג"ח הממשלתיות.

"באג"ח הקונצרניות השוק קודם צריך להסדיר את עצמו. היו פדיונות גדולים בקרנות הנאמנות", אמר. הוא פירט כי הקל על הגופים המוסדיים שמנהלים את החיסכון לטווח ארוך, בין היתר בכך ש"שחררנו את התניות חודק במקצת, כדי לקלוט היצע של אג"ח קונצרניות שקרנות הנאמנות מוכרות".

עוד אמר ברקת, כי "אנו חושבים על עוד תוכניות לשוק האג"ח, בשיתוף עם בנק ישראל, כדי לתמוך בנזילות בשוק ולא כדי לתמוך בחברות לא סולבנטיות, עם קשיי כושר פירעון".

במהלך הדיון בוועדה תקפו חבריה, ובראשם ח"כ מיקי לוי, את כוונת הפיקוח על הביטוח להביא בהמשך לשינוי תקנות הסולבנסי 2 בענף הביטוח, שלפיהן מוגדרות דרישות ההון הרגולטוריות. ח"כ לוי אמר כי "לא מקובל עליי לפתוח עכשיו בחסות הקורונה את תקנות הסולבנסי".

בכוונת ברקת להביא לפריסה ארוכה בהרבה של משטר הסולבנסי בישראל, באופן שיקל על החברות, ובעיקר על מגדל ועל כלל ביטוח. ברקת אמר בוועדה, כי היישום של הסולבנסי הוא "המצאה ישראלית, ולא כמו באירופה, ופוגע בנראות של תמונת היציבות בחברות".

עוד הוסיף הממונה, כי "כושר הפירעון בישראל נראה שונה לחלוטין ממה שהוא נראה באירופה. לא יכול להיות שחברות ביטוחי המשנה יסתכלו על ישראל ויראו חברות שמצב ההון שלהן פחות ממה שהוא באמת". הוא ציין בנוסף, כי "אף אחד לא דמיין תקופה כה ארוכה עם ריביות נמוכות".