רישיון חדש לפרויקט אגירת אנרגיה ב-1.4 מיליארד שקל במנרה

גורמים במשק האנרגיה הביעו תמיהה על מתן הרישיון החדש ליזמים לאחר שלא עמדו בלוחות הזמנים לרישיון הישן • רשות החשמל: אין בכך למנוע מתן רישיון חדש

תחנת אגירה שאובה / צילום: אלבטרוס
תחנת אגירה שאובה / צילום: אלבטרוס

רשות החשמל צפויה להעניק היום (ב') ליזמי תחנת הכוח באגירה שאובה בצוק מנרה רישיון חדש, לאחר שהפרויקט שהיקפו 1.4 מיליארד שקל נקלע לעיכובים. היזמים ביטלו את הרישיון הישן ביוזמתם בנימוק שדרישת רשות מקרקעי ישראל לדמי הסכמה בגובה 160 מיליון שקל הופכת את הפרויקט ללא-כדאי כלכלית.

היזמים - חברת אלומיי קפיטל (75%) שבשליטת שלמה נחמה רן פרידריך וחמי רפאל וחברת שבע מזרקות שבשליטת אמפא (25%) - החלו בהליך ערעור על השומה, אך ההליך צפוי להתארך, ובינתיים עמד לפקוע מועד הרישיון המקורי, שניתן על-ידי רשות החשמל ב-2016.

הבקשה לרישיון חדש הוגשה בהתאם לכללי רשות החשמל, המחייבים בין היתר סקר חיבור חדש המבטא התחייבות של חברת החשמל לשמור מקום ברשת עבור הפרויקט. בהתאם למדיניות הרישיונות החדשה ברשות, תוקף הרישיון יפקע אם היזמים לא יצליחו להגיע להסכם מימון לפרויקט בתוך שנה ממועד קבלת הרישיון.

גורמים במשק האנרגיה הביעו תמיהה על מתן הרישיון החדש ליזמים, לאחר שאלה לא היו צפויים לעמוד בלוחות הזמנים של הרישיון הקודם. לטענת אותם גורמים, מתן הרישיון החדש מנוגד למדיניות של רשות החשמל שלא לאפשר ליזמים לתפוס מקום ברשת למשך שנים.

גורמים המקורבים לפרויקט טענו בתגובה כי המניעה לעמידה בתנאי הרישיון הישן הייתה דרישת רשות מקרקעי ישראל, שגם לדעת רשות החשמל הייתה מופרזת. להערכת אותם גורמים, אם הליך הערעור המתנהל בימים אלה יסתיים בהפחתה משמעותית של השומה, יוסר בכך המכשול האחרון בדרך לסגירה פיננסית.

הפרויקט, שהחל ב-2011, ידע גלגולים רבים ועיכובים ממושכים. מדובר בתחנת כוח שעלותה גבוהה במיוחד, בגלל שחלקה אמור להיחצב בתוך ההר. למדינה יש אינטרס בהקמת תחנות בטכנולוגיה של אגירה שאובה, משום שזו הדרך היחידה שמאפשרת לאגור חשמל בכמויות גדולות שלא באמצעות מצברים. 

מרשות החשמל נמסר כי "התקנות אינן מגבילות קבלת רישיון מותנה חדש כל עוד המבקשים אותו עומדים בתנאים לקבלתו, וזאת גם אם היה להם בעבר רישיון מותנה שזמניו מוצו".