מסעדנים קוראים ל-Wolt להפחית את העמלות: "בלי המסעדות גם אתם לא תשרדו"

Wolt בתגובה: "לצערנו, היות שוולט איננה חברה רווחית, אין ביכולתנו להוריד את עמלות המשלוחים מבלי לפגוע בהכנסות השליחים ובהפעלת השירות. מעבר לכך, העמלה הנגבית זהה לעמלה של כל המתחרים שלנו בשוק"

מצוקת המסעדנים בישראל על רקע סגירת פעילותם בשל הנחיות המדינה נגד התפשטות הקורונה שמה את חברת משלוחי האוכל וולט בחזית.

וולט, חברת שליחויות האוכל הפינית, נכנסה לישראל לפני כשנה וחצי וכבשה את מרכז המדינה עם שליחיה במדים הכחולים. בכך הצטרפה וולט לשליחים של תן ביס, חברת משלוחי האוכל הישראלית במדים הכתומים שנרכשה לפני כשנתיים על-ידי טייק אוואי ההולנדית.

שתי החברות הללו מספקות שירות של משלוחי אוכל עבור מסעדות שבוחרות שלא להפעיל שירות משלוחים עצמאי, או כאלה שמפעילות שירות וכזה ורוצות להרחיב אותו. בעבר כבר נשמעה ביקורת על גובה העמלות שגובה תן ביס, ואלה אף נבדקו על-ידי הרשות לתחרות אולם הבדיקה הסתיימה ללא ממצאים.

כעת מתפרץ מחדש וביתר שאת הקושי של המסעדנים לשרוד על רקע הדרישה של הממשלה לסגור את כל עסקי ההסעדה כצעד למניעת התפשטות הקורונה במדינה, כשרק משלוחים יכולים להמשיך להתבצע. כיום ישנן רשתות ומסעדות רבות שהמודל העסקי שלהן אינו מתאים למשלוחים ממגוון רחב של סיבות.

על רקע הזה, היום (ב') פרסמו מסעדנים קריאה לחברת משלוחי האוכל וולט להוריד את גובה העמלה שהיא גובה ממסעדות מ-25% ל-15%, וזאת לצד הקריאה "בלי מסעדות גם וולט לא תשרוד".

עם זאת, זה תנועת "מסעדנים חזקים ביחד", שמובילה את מחאת המסעדנים מול חברות המשלוחים וגורמי הממשל, נפגשה בשבוע שעבר עם נציגי וולט, מה שהביא להודעה משותפת של הצדדים על שורת הקלות עבור המסעדנים.

במסגרת זו וולט הסכימה להקל על תזרים המזומנים של המסעדנים ולעבור לביצוע של שתי העברות תשלום בשבוע, במקום העברה שבועית אחת של הכנסה ממכירות.

ואולם, הקלה נוספת שהעניקה וולט למסעדנים הפכה ללא רלוונטית - ביטול העמלות על איסוף עצמי מהמסעדה (TA) - שכן הנחיות הממשלה הביאו להפסקת הפעילות הזו.

בוולט הגיבו היום לדברים וטענו כי "לצערנו, היות שוולט איננה חברה רווחית, אין ביכולתנו להוריד את עמלות המשלוחים מבלי לפגוע בהכנסות השליחים ובהפעלת השירות. מעבר לכך, העמלה הנגבית זהה לעמלה של כל המתחרים שלנו בשוק, לאור העלויות הגבוהות בהפעלת שירות זה".

עוד מסרו בוולט כי "הורדת העמלה לא תאפשר את המשך פעילותה של חברת וולט, ולא תהווה פתרון מספק למסעדנים. נדרשת התערבות ממשלתית משמעותית על-מנת לסייע להם. לצד זאת, המסעדנים הם השותפים שלנו, ולכן נקטנו מספר צעדים על-מנת להקל עליהם, ביניהם העברת התשלום למסעדות פעמיים בשבוע, ביטול עמלות להזמנות באיסוף עצמי וקידום עסקים מקומיים באפליקציה ובסושיאל. אנחנו ממשיכים להעניק שירות למאות מסעדות אשר עובדות איתנו ולאפשר לאלפי שליחים עבודה גם בימים אלה. אנו מחזקים את המסעדנים ומקווים לחזור לשגרה כמה שיותר מהר".