אושרה להפקדה תוכנית התחדשות עירונית במקום מרכז הקליטה בגילה

במסגרת התוכנית מוצע פרויקט התחדשות עירונית נרחב במתחם, ששטחו 83 דונם וכולל בהווה 287 יחידות דיור • לאורך השנים התפרסמה ביקורת רבה על התכנון האדריכלי, איכות הבנייה והתחזוקה של הקומפלקס האייקוני, שכונה בידי יושביו "הארלם"

מרכז הקליטה בשכונת גילה ייהרס לטובת 1,300 יח"ד בשבעה מגדלים בגובה 25-30 קומות ושמונה מבנים בגובה 8-12 קומות.

הוועדה המחוזית ירושלים אישרה היום (ב') הפקדה של תוכנית המתייחסת למתחם מרכז הקליטה בשכונת גילה בירושלים. מדובר בתוכנית של משרד הבינוי והשיכון שמקודמת באמצעות חברת עמידר ובשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. במסגרת התוכנית מוצע פרויקט התחדשות עירונית נרחב במתחם, ששטחו 83 דונם וכולל בהווה 287 יחידות דיור. לאורך השנים התפרסמה ביקורת רבה על התכנון האדריכלי, איכות הבנייה והתחזוקה של הקומפלקס האייקוני, שכונה בידי יושביו "הארלם".

התוכנית החדשה, שתוכננה ע"י אוקא אדריכלים (אורית גלעדי וילנברג וקרן ידווב), מציעה הריסה של המבנים הישנים ובניית 1,300 יחידות דיור בשבעה מגדלים בגובה 25-30 קומות ועשרה מבנים בגובה 10-12 קומות. בליבו של המתחם מצוי שטח ציבורי בגודל של כ-25 דונם המיועד לבית ספר ומתנ"ס. התוכנית כוללת שלוש כיכרות שמהוות כניסות למתחם שלידן ייבנו שטחי תעסוקה ומסחר.

התוכנית אושרה להפקדה ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית ירושלים בחודש ינואר 2020. יש לציין כי במסגרת הדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הוגדלה הכמות הכללית של יחידות הדיור, כמו גם מספרן של כמות יחידות הדיור הציבוריות במתחם.

מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "התוכנית מציעה מעבר לתוספת יח"ד לעיר ושדרוג הרקמה הבנויה, גם שיפורים משמעותיים של השלד והמרחב הציבורי ושדרוג של רמת השירותים העירוניים וזאת בסטנדרטים הראויים לעיר איכותית ודינמית, וכוללת עירוב שימושים המסייע בהפיכת הרקמה העירונית לפעילה מגוונת ומעניינת".

ד"ר יפעת שאשא-יטון, שרת הבינוי והשיכון, מסרה: "מדובר בתוכנית חשובה של התחדשות עירונית המהווה בשורה לשכונת גילה ובמיוחד לדיירי הדיור הציבורי בה. מעבר לתרומתה בצמצום פערים חזותיים בין המרקם הוותיק למרקם החדש ושיפור איכות החיים של הדיירים, יש לה משמעות חברתית אדירה שחשוב להוסיף ולקדם".

אלעזר במברגר, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מסר: "גם בימים אלה, המשך הפעילות בתחום הדיור הציבורי חיונית מאין כמוה. אישור התכנית היום בוועדה הוא צעד נוסף משמעותי לקידום הדיור הציבורי בירושלים. שימוש בכלים של התחדשות עירונית לטובת הדיור הציבורי הוא ביטוי נוסף לחזון המשרד לנצל את כל הכלים העומדים לרשותו לטובת האוכלוסיות החלשות ביותר בחברה הישראלית". 

ראש העיר ירושלים, משה ליאון מסר: "זהו פרויקט נוסף של פינוי-בינוי לטובת אוכלוסיות מוחלשות ולמען שיפור איכות החיים של כלל האוכלוסיות בעיר. ספציפית בפרויקט הזה עמלנו רבות בשילוב ידיים עם מספר גורמים, ולשמחתי אכן הצלחנו. בשנים הקרובות ירושלים תעבור שינוי משמעותי, ומספר יחידות דיור רב יתווסף לבירה".