צו השעה: גם מחשבי־העל בעולם התגייסו למלחמה נגד הקורונה

מחשבי־על כוללים עשרות אלפי מעבדים שעובדים יחד לביצוע חישובים גדולים • חישובים כאלה יכולים להסתיים בתוך יום, לעומת מאות שנים במחשב רגיל • בין היתר, חוקרים מנסים לפתח בעזרתם מודלי חיזוי מורכבים של התפשטות המגפה

רופא ממוגן מפני קורונה / צילום: רויטרס
רופא ממוגן מפני קורונה / צילום: רויטרס

עולם מחשוב‏־העל מתמקד בנגיף הקורונה החדש, כאשר כמה פרויקטים אחרים נדחים לטובת התרכזות במציאת טיפולים וחיסונים, וכן לטובת חקר התפשטות הנגיף והערכת האפקט של אמצעי הריחוק החברתי.

"זו העדיפות העליונה של כולם כעת", אמר דן סטנציוזה, מנכ"ל מרכז המחשוב המתקדם של טקסס, TACC. פרויקטים רגילים של מחשבי־על, של חיזוי סערות הוריקן ורעידות אדמה, מאטים כעת לטובת תיעדוף מחקרים שקשורים לקורונה.

מחשבי־על יכולים להיות בעלי עשרות אלפי מעבדים שעובדים יחד לביצוע חישובים גדולים. חישובים כאלה יכולים להסתיים בתוך יום, לעומת מאות שנים במחשב לפטופ על קומץ מעבדים, אמר סטנציונה.

לחוקרים בעלי אישורים יש כעת גישה חופשית למחשבי־על, לפי יוזמה שהושקה מוקדם יותר החודש, שבה מעורבים המעבדות הלאומיות של משרד האנרגיה הפדרלי, חברות טכנולוגיה ומוסדות אקדמיים.

ביחד, 30 מערכות מחשבי־העל, שהן חלק מ"קונסורציום מחשוב הביצועיים הגבוהים של קוביד-19", מייצגים מעל 330 פטה־פלופים (יחידת מידה לעוצמת מחשבים העוסקים בעיבודים עתירי חישוב, בפרט עיבודים מדעיים). פטה־פלופ מאפשר ביצוע אלף טריליון (קואדריליון) פעולות בשנייה.

במרכז המחשוב המתקדם של טקסס, שהוא חלק מהקונסורציום, פועלים שני מחשבי־על, פרונטרה וסטמפיד-2, ועוד מחשבי־על קטנים יותר, שלכולם יש גישה מרחוק. כ-100 חוקרים ברחבי ארה"ב משתמשים במחשבים של המרכז הזה בכעשרה פרויקטים של מחקר קוביד-19, כולל אפידמיולוגיה ופיתוח חיסונים. הם החלו את עבודתם בערך לפני חודש, מסר סטנציונה.

לורן מאיירס, פרופסור לביולוגיה אינטגרטיבית באוניברסיטת טקסס באוסטין, משתמשת במרכז הטקסני כדי לפתח מודל של העברת הקורונה בין אנשים באזורים שונים, ולקבל הבנה טובה יותר של אופן ההתפשטות. "כשמדווחים על מקרים ממדינות שונות, הנתונים אינם מספרים לנו במקרים רבים את כל הסיפור", היא אומרת.

לדוגמה, אחד המודלים שמאיירס פיתחה באמצעות מחשב־על הראה שיש כנראה יותר מ-11,000 מקרים בווחאן, סין, מוקד התפרצות המגיפה הראשונה, כאשר הרשויות שם הטילו סגר בינואר. לדברי מאיירס, באותה עת ווחאן דיווחה על 425 מקרי הידבקות בלבד.

מאיירס משתמשת במודלים של מחשבי־על גם כדי להעריך את השלכת אמצעי ריחוק חברתי של מדינות והממשל הפדרלי בארה"ב. המטרה היא לספק למקבלי ההחלטות מידע על השלכות ההקלה או ההידוק של אמצעים כאלה. עד כה המודלים מראים שארה"ב יכולה לצפות ל"עוד שבועות רבים או אפילו חודשים של התערבויות מסוגים שונים" כדי להגן על אנשים מהנגיף, היא אמרה.