אין פרטנר: מה הוביל לביטול רכישת חברת התקשורת הישראלית בידי הוט

הסיבות שציינה אלטיס, בעלת הוט, לביטול העסקה בהיקף של 3.6 מיליארד שקל: המצב הכלכלי המתדרדר במהירות והסיכויים הקלושים להתאוששות מהירה • אלטיס לא הצליחה להשיג מכתב התחייבות למימון העסקה מהבנק הצרפתי BNP

פטריק דרהי, בעלי אלטיס, החברה-האם של הוט / צילום: אלון רון
פטריק דרהי, בעלי אלטיס, החברה-האם של הוט / צילום: אלון רון

בדיווח קצר ולקוני הודיעה אמש (ב') קבוצת התקשורת אלטיס, החברה-האם של הוט הישראלית, כי הוט הפסיקה את המגעים לרכישת החברה המתחרה פרטנר בעסקה של 3.6 מיליארד שקל. פרטנר עצמה דיווחה הבוקר (ג') לבורסה את הרקע לסיום המגעים: "הסיבות שצוינו על-ידי אלטיס הן המצב הכלכלי היתדרדר במהירות והסיכויים הקלושים להתאוששות מהירה".

לטענת פרטנר, לאחר שהגיעה להתקדמות משמעותית עם הוט לגבי הצעת הרכישה, ולאחר שהוחלפו טיוטות בין הצדדים, ביקשה פרטנר מכתב התחייבות מהבנק הצרפתי BNP שאמור היה לממן את העסקה, וכן ערבויות למקרה שאלטיס לא תוכל להעמיד קו אשראי לעסקה - ואלטיס לא הצליחה להעמיד זאת. מקורבים לפרטנר ציינו היום כי דרישת ההתחייבות למימון העסקה היא דרישה בסיסית במשא-ומתן כשהוא מגיע לשלב מתקדם, והוא מתבקש אחרי שהצדדים הסכימו על המחיר.

ככל הידוע, המחיר בעסקה לא השתנה, ועד לאחרונה אלטיס הייתה מוכנה לעמוד בהתחייבות שלה, אלא שבשבוע-שבועיים האחרונים התגלו סדקים בעמדתה, בעקבות משבר הקורונה וקריסת השווקים הפיננסיים. לדברי פרטנר, אלה, ביחד עם התארכות המשא-ומתן, יצרו קשיים בגיוס המימון לטובת העסקה והביאו להחלטה של אלטיס לסגת ממנה.

אלטיס לא זנחה ככל הידוע לגמרי את הרעיון לרכוש את פרטנר, ועסקה בין הצדדים, גם אם בתנאים שונים, עשויה לעלות על הפרק מחדש לאחר שיסתיים משבר הקורונה. 

המניות עולות בעקבות הדיווח על הביטול 

עסקה אחרת בשוק התקשורת הישראלי היא זו שבמסגרתה אמורה סלקום לרכוש את גולן טלקום תמורת כ-750 מיליון שקל. בשוק מעריכים  כי בעסקה זו יהיו שינויים, אך כרגע הצדדים ממשיכים במהלכים לקראת השלמתה במחיר המקורי.

נזכיר כי ההצעה הרשמית של אלטיס לרכוש את פרטנר התפרסמה בסוף ינואר - כלומר לפני התפשטות מגפת הקורונה מחוץ לסין. ההצעה נקבה במחיר של 19.11 שקל למניית פרטנר, פרמיה של 28% על מחירה ביום שלפני הדיווח, ופרמיה של 44% על מחיר הנעילה של פרטנר אתמול. במקביל, בתקופה זו ירדה מניית אלטיס, שבבעלות פטריק דרהי, בכ-42%.

היום, על רקע הדיווח על הפסקת המגעים, שתי המניות הגיבו בעליות: מניית אלטיס  עלתה באמסטרדם כ-5% בשעות הצהריים, ומניית פרטנר  עלתה בתל-אביב ב-2%. שווי השוק של אלטיס הוא כ-4.3 מיליארד אירו, ושוויה של פרטנר הוא 2.5 מיליארד שקל.

 פרטנר: חרף המצב נמשכה בדיקת העסקה וכדאיותה

בהודעה שפרסמה הבוקר פרטנר פורט עוד כי במהלך החודשיים האחרונים, וחרף ההכבדה על עסקי החברה עקב התפרצות מגפת הקורונה, בחן הדירקטוריון את העסקה וכדאיותה. במסגרת התהליך נשכרו שירותיהן של פירמת יועצים פיננסיים בינלאומית, גולדמן זאקס, וכן של פירמת רואי החשבון EY, כמעריכי שווי בלתי תלויים.

דירקטוריון פרטנר בחן את המחיר למניה שהוצע במסגרת הצעת המיזוג אל מול הערכת שווי עצמאית שנערכה לצורך התהליך, ובהתחשב בתנאי השוק המשתנים; נשקלו האישורים הרגולטוריים הנדרשים להשלמת העסקה מהרשויות הרלוונטיות; הדירקטוריון שקל את הסיכונים הנשקפים לחברה כתוצאה מהתהליך, כמו גם את ההשלכות הכספיות של סיכונים אלה, לרבות השפעות אפשריות של חוסר הוודאות על פעילותה השוטפת של החברה. כמו כן הוחלפו מספר טיוטות של הסכם המיזוג בין הצדדים. 

לדברי פרטנר, במהלך התקופה האמורה, וחרף השפעת מגפת הקורונה על המשק בכללותו ועל החברה בפרט, קיים הדירקטוריון מספר רב של ישיבות ודיונים פנימיים, ביחד עם היועצים הפיננסיים והמשפטיים, וכן מול הצד השני, במטרה לנסות ולקדם את העסקה.

ב-11 במרץ הודיע דירקטוריון פרטנר לאלטיס ולהוט באמצעות יועציו המשפטיים כי החליט להתקדם לשלב הדיונים הבא, בהתבסס על הבנות ותנאים מסוימים שנדונו קודם לכן בין הצדדים.

לדברי פרטנר, על-מנת לוודא את יכולתן של הוט ואלטיס להשלים את העסקה, ביקש הדירקטוריון כי אלטיס תמציא מכתב מהבנק המממן שלה, BNP, המתחייב לממן את העסקה (שכאמור לא הושג), והדגיש מספר נושאים מהותיים הדורשים עדיין פתרון, בהם בעיקר הצורך בוודאות של תשלום דמי ביטול על-ידי אלטיס והוט במקרה שהעסקה לא תושלם, והעמדת ערבויות מצד חברות בקבוצת אלטיס להתחייבויותיה של הוט בעסקה.