אין לכם חום? כך תוכלו לבדוק אם נדבקתם בקורונה - דרך הסלולר

צוות מאסותא אשדוד, בשת"פ עם לומינטי נטוורק, בדק חולי קורונה ללא תסמינים - ומצא כי אצל 60% מהם רמות החמצן בדם היו נמוכות • הצוות המליץ לבדוק קורונה ע"י בדיקת רוויון החמצן - וחלקכם יכולים לבדוק זאת ממש עכשיו, שכן הבדיקה מוטמעת במספר מכשירי סלולר ושעונים חכמים

רופא ממוגן נגד קורונה / צילום: רויטרס
רופא ממוגן נגד קורונה / צילום: רויטרס

ומה אם יש לי קורונה, אבל אין לי חום? או שהחום נמוך, ולא בטוח שזה הווירוס? ומה אם יש לי רק שיעול? או רק שלשול? או רק כאב גרון? האם זה זה? בכל העולם אנשים מודאגים בוודאי שואלים את עצמם את השאלות הללו - ללא תשובה. ידוע היום כי לא כל המקרים של קורונה מציגים חום, אולם כיוון שחום הוא לרוב תנאי מקדים להשיג בדיקה, לא ממש ברור מהם שיעורי המקרים ללא חום. אבל היום מדידת חום היא הכלי היחיד באמצעותו מחליטים מי יכול ומי לא יכול להיכנס לסופרמרקט ולמקום עבודה.

צוות משותף של בית החולים אסותא באשדוד, יחד עם חברת לומינטי נטוורק, מציע בדיקה נוספת. על-פי קבוצת החוקרים, כ-30%-50% מחולי הקורונה סבלו מהווירוס בלי שהיו להם התסמינים האופייניים, אבל אצל 60% מאלה, רמות החמצן בדם היו נמוכות - נתון שהיה יכול להדליק נורה אדומה. מדידת רמות חמצן בדם היא בדיקה פשוטה כמעט כמו בדיקת חום, ויכולה לעזור לאתר עוד חולים שלא יודעים שהם חולים ולכן ממשיכים להדביק אחרים.

"סביר להניח שאדם עם רוויון חמצן נמוך בדם יציג גם תסמינים נוספים", אומרת מרים בוקובזה, שעמדה בראש צוות המחקר, "אבל אדם ללא תסמינים עם רוויון חמצן של פחות מ-95% הוא בסבירות גבוהה חולה, כי זה מצב מאוד לא נורמלי באנשים בריאים, וקיים לרוב באנשים עם מחלות ריאה מאובחנות, כגון COPD".

לדבריה, "אנחנו מדברים כאן על מצב שבו לאנשים לא תהיה בעיה לנשום, אלא המחסור בחמצן ייעלה אך ורק בבדיקות. המטרה היא לאתר חולים לא סימפטומטיים או לפני שהם סימפטומטיים, ולכן לא יאותרו בשום דרך אחרת, למעט בדיקות סקר או בגלל מגע עם חולה מאומת. אפשר לבצע את בדיקת רוויון החמצן, גם בכניסה לסופר או למקום העבודה".

חלקכם אולי יוכלו לבצע אותה ממש עכשיו, בבית. הבדיקה מוטמעת בתוך מספר מכשירי סלולר ושעונים חכמים. לומינטי נטוורקס הייתה אחראית לבדוק כמה מן הציבור מחזיק בדגמי המכשירים המאפשרים את הבדיקה. הסתבר כי כ-13% מהציבור בישראל משתמשים במכשירי סלולר בעלי יכולת בדיקה כזו. במדינות אחרות השיעורים דומים. צוות אסותא אשדוד יפיץ בקרוב לציבור את רשימת המכשירים הרלוונטיים. 

המכשירים המצוידים בחיישן הזה, שנקרא חיישן SPO2, הם מכשירי סלולר מתוצרת סמסונג, דווקא מן הסוג הישן יותר, עד סמסונג G9, כך שייתכן שיש חיישן כזה דווקא בטלפון ותיק כלשהו שיושב לכם במגירה. בנוסף למכשירי טלפון של סמסונג, החיישן הזה נמצא גם בשעונים חכמים וצמידי ספורט חכמים רבים.

כדי למדוד את רמת החמצן בדם בטלפון, נכנסים לאפליקציית סמסונג הלת', מבקשים את מד רוויון החמצן, מניחים את האצבע על המסך ומחכים לתשובה.

מדובר בחיישן לא רפואי, וכרגע צוות המחקר בודק מול משרד הבריאות האם ניתן להסתמך עליו כדי לתת המלצה במקרה שאכן מגלים רוויון חמצן נמוך.

יש לציין כי לסמסונג לא היה שום קשר למחקר ולהפך, היא לא השקיעה בחיישן הזה בשנים האחרונות. אולי אם יסתבר כי הוא משמעותי לניהול מחלות ויראליות, נראה אותו במכשירים רבים יותר. 

נציין כי המחקר נעשה בהתנדבות גם על-ידי צוות החוקרים מאסותא אשדוד וגם על-ידי חברת לומינטי.