משבר הקורונה הופך סדרי עולם בבורסה: אלטשולר שחם גמל שווה יותר מכל שאר בתי ההשקעות הציבוריים יחד

אלטשולר שחם גמל ופנסיה שווה 2.42 מיליארד שקל - יותר מהשווי של מגדל וגם מהשווי של כלל ביטוח ופי ארבעה יותר מהשווי של כל בית ההשקעות מיטב דש • חברת הגמל הגדולה בשוק סיכמה את 2019 עם רווח של 91 מיליון שקל

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלי אלטשולר שחם גמל ופנסיה  / צילום: איל יצהר, גלובס
יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלי אלטשולר שחם גמל ופנסיה / צילום: איל יצהר, גלובס

משבר הקורונה שינה את התפיסה של המשקיעים לגבי השווי הנכון של הגופים הפיננסיים בבורסה, והביא לשינוי דרמטי במאזני הכוחות בקרב החברות שעוסקות בניהול חסכונות הציבור. כך, נכון לאמש נסחרה חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות אלטשולר שחם , שבניהול יאיר לוינשטיין, לפי שווי חברה של 2.42 מיליארד שקל - גבוה בהרבה משווי של 1.96 מיליארד שקל שהיה לענקית הביטוח מגדל  ומשווי של 2 מיליארד שקל שהוצמד לכלל ביטוח  אמש.

מנגד, בית ההשקעות מיטב דש , על שלל פעילויותיו ולא רק פעילות ניהול הגמל והפנסיה, נעל את יום המסחר אמש לפי שווי חברה של 609 מיליון שקל - כרבע מהשווי של פעילות ניהול הגמל, ההשתלמות והפנסיה החדשה של אלטשולר שחם.

למעשה, אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שאינה ממצה את כל פעילויות בית ההשקעות אלטשולר שחם, היא חברת ניהול חסכונות הציבור הרביעית בשווייה בשוק ההון המקומי - אחרי הפניקס , שהמשקיעים בבורסה הצמידו לה אמש שווי חברה של 4.35 מיליארד שקל, הראל , עם שווי של 4.16 מיליארד שקל, ומנורה מבטחים  עם שווי חברה של כ-2.53 מיליון שקל. אפרופו מנורה מבטחים, שכמעט שווה כמו פעילות הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם על פי המשקיעים בבורסה - מדובר בחברה שמחזיקה בקרן הפנסיה החדשה הגדולה בישראל, שנכון לסוף 2019 ניהלה רק בפנסיה נכסים בהיקף 139 מיליארד שקל.

ומה עם יתר בתי ההשקעות? מחצית ממניות בית ההשקעות ילין לפידות נמצאות בידי החברה הציבורית אטראו , שהייתה שווה אתמול עם נעילת המסחר כ-690 מיליון שקל. כלומר, השווי הנגזר של ילין לפידות נמוך מ-1.4 מיליארד שקל.

בתי ההשקעות מור , ששווה כ-416 מיליון שקל, הלמן אלדובי  ששווה כ-106 מיליון שקל, אנליסט , ששוווה כ-170 מיליון שקל, אי.בי.אי , ששווה כ-340 מיליון שקל, ומיטב דש שווים יחדיו רק 1.64 מיליארד שקל - סכום שנמוך בכשליש מהשווי של אלטשולר שחם גמל ופנסיה בלבד.

מאיפה מגיעים הפערים האדירים הללו בשווי החברות עד כדי שאלטשולר שחם גמל ופנסיה נסחרת בשווי זהה לזה של קבוצות הביטוח שמנהלות נכסים בהיקף גבוה בהרבה ממנה, ושווה פי כמה ממתחריה, והאם שווי זה מוצדק? ראשית, מדובר בחברה מצוינת וצומחת שמנוהלת היטב ושבזכות זה ובזכות תשואות טובות הפכה לחברת הגמל הגדולה בשוק. שנית, בביטוח יש דרישות הון וניהול עתודות שמשפיעות משמעותית על תוצאות חברות הביטוח בשנים האחרונות. דבר זה משפיע על תמחור חברות הביטוח, שמחזיקות בשלל פעילויות וממשקים עם הלקוחות, מעבר למה שיש באלטשולר שחם גמל ופנסיה. עם זאת, האחרונה נהנית מכך שאין לה משקל על הגב של דרישות הון ניכרות, כך שכל עוד היא ממשיכה לגייס ולא מאבדת כספים למתחרות היא תמשיך להציג רווחיות גבוהה למדי, וזה יימשך ככל שתמשיך להצטיין בתשואות.

אצל שאר בתי ההשקעות מדובר במרכזיות של פעילות ניהול קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים שמושפעים ישירות ממה שקורה בשווקים, או הפסדי נוסטרו, שבאלטשולר שחם נמצאים בבית ההשקעות ולא חלק מחברת הגמל והפנסיה.

את 2019 סיימה אלטשולר שחם גמל ופנסיה עם 1.6 מיליון לקוחות, נכסים מנוהלים שצמחו מ-79.6 מיליארד שקל ב-2018 ל-117.2 מיליארד שקל בסוף 2019 והובלה ברורה ובפער ניכר מהמתחרים בהעברות כספים נטו בין גופים בשוק (כלומר, החברה מחזיקה בניודים פנימה הגבוהים בשוק הגמל וההשתלמות). בסוף 2019 ההון העצמי של אלטשולר שחם גמל ופנסיה עמד על 226 מיליון שקל כשהרווח הנקי הסתכם בכ-91 מיליון שקל - יותר מכפול מאשר ב-2018. בנוסף חילקה החברה דיבידנד של 23 מיליון שקל בגין 2019. בכל אופן, הנתונים של החברה מצביעים על מכפילים מאוד נדיבים שהשוק נותן לה.