שכר הדירה שלכם והקורונה: מי מוריד מחיר והאם המדינה צריכה להתערב

מעל מיליון ישראלים מובטלים, ורבים מהם מגלים כי תשלום שכר הדירה הוא כבר מעמסה כבדה • מהצד השני נמצאים בעלי דירות שלחלקם קשיי נזילות משלהם • איך מתמודדים עם המצב? ומה קורה בתחום במדינות אחרות? הצטרפו לשידור הלייב של דסק הנדל"ן ב"גלובס"

דסק הדל"ן עולה לשידור חי / צילום: שאטרסטוק
דסק הדל"ן עולה לשידור חי / צילום: שאטרסטוק

אחת המשמעויות של מיליון מובטלים היא קושי בתשלום שכר הדירה. איך לנהוג מול בעלי הבתים והאם המדינה צריכה להתערב? הצטרפו לשידור החי עם דסק הנדל"ן של "גלובס" ואורחים

המספר ההולך וגדל של ישראלים שהוצאו לחל"ת או פוטרו בשל משבר נגיף הקורונה חצה את רף המיליון. המצב משפיע לרעה כמובן על התזרים החודשי של משקי בית רבים בכל רחבי המדינה.

אחת ההוצאות החודשיות הגדולות של בתי אב בישראל, קשורה לתחום הדיור - אם בתשלומי משכנתאות, או בשכר דירה. אלא שבזמן שהמדינה, באמצעות בנק ישראל, הורתה לבנקים כבר בתחילת המשבר לסייע לנוטלי המשכנתאות, המצב בשוק השכירות אחר לחלוטין, ורק במקרים נקודתיים מקבלים השוכרים הקלות בשל מחוות של בעלי דירות. מהצד האחר יש לזכור שבעבור משכירי הדירות, לעיתים מדובר בהכנסה שמסייעת גם להם לסגור את החודש.

בדיקה שקיימנו העלתה שבמדינות אחרות, החליטו הרשויות להתערב ועל רקע המשבר התקינו תקנות שמבקשות לסייע לשוכרים: בקליפורניה ובניו יורק דוחים תשלומים לפרק זמן של חודשיים עד שלושה. ובבריטניה אוסרים על פירעון חובות בחודשים הקרובים.