ההנפקה בוטלה, העסקה נפלה: דודי עזרא נשאר עם 50% משיווק הפירות והירקות של ביכורי השדה

נטו אחזקות, שהייתה אמורה למכור לביכורי השדה את חלקה בחברה-הבת המשותפת תמורת כ-300 מיליון שקל: "החברה בוחנת אפשרויות שונות ביחס להחזקותיה"

בעקבות כישלון הנפקתה של משווקת הירקות והפירות ביכורי שדה אחזקות (בכ"ש) של האחים אילן וששון שבע, עדכנה חברת המזון נטו אחזקות  שבשליטת דודי עזרא על פקיעת ההסכם למכירת חלקה בחברה-הבת המשותפת - ביכורי השדה דרום - לידי בכ"ש. בשל פקיעת ההסכם נטו עדכנה כי היא "בוחנת אפשרויות שונות ביחס להחזקותיה".

נטו אחזקות, בעלת 50% מביכורי שדה דרום, חתמה בנובמבר האחרון על הסכם במסגרתו תמכור לבכ"ש את חלקה בחברה-הבת המשותפת תמורת כ-300 מיליון שקל - סכום המשקף לחברה הנמכרת שווי כפול (כ-600 מיליון שקל).

ההסכם קבע כי מחצית מתמורת העסקה - 150 מיליון שקל - תוענק לנטו באמצעות הקצאת מניות בכ"ש, והעניק להנפקה תאריך יעד של פחות מחצי שנה להשלמתה - עד סוף חודש מרץ. כעת, לאחר שבכ"ש נכשלה בהשלמת המהלך, ההסכם בין הצדדים פקע.

את עיקר יתרת הסכום בעסקה (100 מיליון לשקל) אמורה הייתה נטו לקבל במזומן במועד השלמת העסקה, ואת הסכום הנותר (50 מיליון שקל) עד שנה לאחר מכן.

הנפקת המניות הראשונית (IPO) של בכ"ש אחזקות החלה לצבור תאוצה בתחילת השנה, ולצורך השלמתה, במחצית הראשונה של ינואר היא פרסמה טיוטת תשקיף, החלה בסבב "רוד שואו" אצל הגופים המוסדיים ותכננה להשלים את ההנפקה שבועות ספורים לאחר מכן, לפי שווי של 600 מיליון שקל.

הסניפים נמכרו, המגפה פרצה

אולם השינויים המהירים שנרשמו מאז בתנאי השוק - עם תחילת האצת ההתפשטות של וירוס הקורונה, במקביל למכירת סניפי רשתות יינות ביתן ומגה, המהוות את הלקוח העיקרי לתוצרת החקלאית של בכ"ש - הערימו קשיים על השלמת המהלך.

תחילה שינויים אלה גררו לחץ מצד הגופים המוסדיים להפחתה משמעותית במחיר ההנפקה, ובהמשך הידרדרות מצב השווקים והקריסה החדה והמהירה שנרשמה בהם במהלך חודש מרץ הפכה את ההנפקה, כמו כמה הנפקות אחרות שעמדו על הפרק, ללא רלוונטית.

ההסכם בין נטו אחזקות לבין בכ"ש אחזקות נחתם זמן קצר לאחר סכסוך שהתגלע בין הצדדים, סכסוך ש"נולד" ככל הידוע בשל רצונו של עזרא להפעיל לחץ על האחים שבע לרכוש מידי נטו את חלקה בחברה-הבת, בעיתוי הרגיש מבחינתם לקראת הנפקת החברה-האם.

ביכורי השדה דרום היא חברה ענקית במונחי שוק הפירות והירקות המקומי, הכוללת פעילות רכש, שיווק והפצת תוצרת חקלאית טרייה. מלבד פעילות זו, לבכ"ש אחזקות יש גם שמונה סניפי מרכולים תחת המותג "שוק העיר" וגם פעילות אשראי חוץ-בנקאי.