פצצה מתקתקת: חברות התקשורת חוששות שלקוחות יפסיקו לשלם על עסקאות עבר

לחברות הסלולר יש חובות במיליארדי שקלים של אשראי לקוחות על ציוד קצה, אשר חלקם עשויים להפוך לחובות מסופקים • כרגע התופעה היא בשוליים, אבל התמשכות משבר הקורונה עלולה להביא להפסדים כבדים

סמארטפון / צילום: Shutterstock
סמארטפון / צילום: Shutterstock

האם המשבר הבא בשוק התקשורת יגיע בעקבות פשיטות רגל במגזר העסקי וחוסר יכולת של לקוחות במגזר הפרטי לשלם עבור ציוד קצה שרכשו בתשלומים? בכירים בשוק הסלולר מתחילים להביע דאגה גדולה ממה שמסתמן כרגע כקצה הקרחון של דרישות של לקוחות לדחות תשלומים.

לחברות הסלולר יש חובות במיליארדי שקלים של אשראי לקוחות על ציוד קצה. לסלקום יש חוב של 2 מיליארד שקל אשראי לקוחות לזמן קצר ולזמן ארוך, ואילו לפרטנר יש חוב של 920 מיליון שקל. לקבוצת בזק כולה יש אשראי לקוחות לזמן קצר וארוך גם כן בהיקף של 2 מיליארד שקל.

לדברי גורמים פיננסיים, מדובר בלא פחות מפצצת זמן מתקתקת. גורם בכיר בשוק אומר: "כולם מדברים על הסיכונים הנובעים מהמשבר עכשיו דרך הפגיעה בנדידה הבינלאומית והפסקת הטיסות והתיירות ודרך הירידה במכירות ציוד קצה, אבל פה למעשה יש פצצת זמן מתקתקת, כי עסקים נסגרים, וגם לקוחות מאבדים מקומות עבודה, והיכולת שלהם לעמוד בתשלומים נפגעת משמעותית. המיליארדים האלה שיושבים באשראי לקוחות הופכים לפצצת זמן אצל החברות, דבר שיביא לגידול בחובות המסופקים, לפגיעה חמורה בתזרים המזומנים ולירידה ברווח". 

עסקאות ציוד הקצה לרוב נעשות דרך כרטיסי אשראי, אבל מדובר בעסקאות פתוחות, כלומר עסקאות שלא מובטחות על-ידי חברת כרטיסי האשראי, ולכן רוב הסיכויים שהבנקים לא יכבדו את החיוב. על-פי הערכות, בכל שנה רגילה יש כמה עשרות מיליוני חובות כאלה שבשגרה. החשש הוא שהעשרות האלה יהפכו לכמה מאות. במצב של שגרה יש בין 30-50 מיליון שקל חובות אבודים בגבייה אצל החברות. החשש הוא כאמור שהמספרים יהיו יותר גדולים במקרה שמשבר הקורונה יימשך עוד חודשים.