משלוחים | בלעדי

חברת משלוחי האוכל וולט מסירה את הכפפות: שוכרת את שירותי חברת הלובינג פוליסי

וולט נמצאת בעיצומו של מאבק מול המסעדנים, שמבקשים ממנה להוריד את העמלה שהיא גובה על משלוחים • חברת המשלוחים: שכרנו את חברת הלובינג במטרה "לקדם אינטרס משותף עם תעשיית המסעדנות"

שליחים של חברת המשלוחים "וולט" משקיפים לעבר רחוב ריק בצל הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס
שליחים של חברת המשלוחים "וולט" משקיפים לעבר רחוב ריק בצל הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

וולט, אפליקציית משלוחי האוכל שנכנסה לישראל לפני כשנה וחצי וכבשה את רחובות תל-אביב עם שליחיה במדים הכחולים, מסירה את הכפפות ונערכת להתמודדות עם הרגולטור הישראלי. ל"גלובס" נודע כי חברת משלוחי האוכל מפינלנד שכרה את שירותי של חברת 'פוליסי' של בוריס קרסני, חברת הלובינג החזקה בישראל.

בימים אלה וולט מתמודדת עם מאבק שמנהלים מולה המסעדנים, בניסיון לקבל הקלות עבור העסקים שלהם בשל משבר הקורונה, ובראשם הקמפיין שקורא לה להנמיך את גובה העמלות שהיא לוקחת על משלוחים מ-25% בממוצע ל-15%.

וולט (Wolt) אינה נדרשת לפי חוק להצהיר באיזה הקשר היא ביקשה לשכור את שירותי הלובי, אך עצם ההתקשרות מחויבת בדיווח, שהגיע באמצעות המעקב של העמותה לדמוקרטיה מתקדמת - פרויקט מדד הלוביסטים ולקוחותיהם.

בוולט אמרו, כי המטרה העיקרית לשמה שכרו את פוליסי כבר לפני מספר שבועות, היא "לקדם אינטרס משותף עם תעשיית המסעדנות - השארת האפשרות למשלוחים גם במצב שבו 80% מהמשק אינו פעיל. זאת מתוך אמונה שהשירות מסייע לשמור על ריחוק חברתי והגנה על מקום עבודתם של עשרות אלפי שליחים ועובדי מסעדות ברחבי הארץ".  עם זאת, ניתן להעריך כי השירותים יהיו רלוונטיים עבורה גם להתמודדות מול המסעדנים, ואולי אף בעתיד בסוגיות הנוגעות לתנאי העסקה של השליחים.

בתוך כך, מוקדם יותר השבוע שלח ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) מכתב לשר הכלכלה אלי כהן ובו הוא קורא לקיים רגולציה על ענף המשלוחים. בן ברק, טוען כי "חברות משלוחי המזון ובראשן וולט, מנצלות לרעה ומעלות, או לכל הפחות משאירות את עמלות המשלוחים גבוהות, דבר שלא מאפשר לאותן מסעדות להתקיים", וכשהוא מבקש מהשר "לבחון להגביל את עמלת המשלוחים לתקופה זאת בצו ל-15% מערך העסקה".

וולט, חברת שליחויות האוכל הפינית, נכנסה לישראל לפני כשנה וחצי וכבשה את מרכז המדינה עם שליחיה במדים הכחולים. בכך הצטרפה וולט לשליחים של תן ביס, חברת משלוחי האוכל הישראלית במדים הכתומים שנרכשה לפני כשנתיים על-ידי טייק אוואי ההולנדית.

שתי החברות הללו מספקות שירות של משלוחי אוכל עבור מסעדות שבוחרות שלא להפעיל שירות משלוחים עצמאי, או כאלה שמפעילות שירות וכזה ורוצות להרחיב אותו. בעבר כבר נשמעה ביקורת על גובה העמלות שגובה תן ביס, ואלה אף נבדקו על-ידי הרשות לתחרות אולם הבדיקה הסתיימה ללא ממצאים.

כעת מתפרץ ביתר שאת הקושי של המסעדנים לשרוד, על רקע דרישת הממשלה לסגור את כל עסקי ההסעדה כדי למנוע את התפשטות הקורונה. בינתיים יכולים להתבצע רק משלוחים. וולט פרסמה הקלות למסעדות, כשהסכימה להקל על תזרים המזומנים של המסעדנים ולעבור לביצוע של שתי העברות תשלום בשבוע, במקום העברה שבועית אחת. הקלה נוספת שהעניקה וולט למסעדנים הפכה ללא רלוונטית בעת הזו - ביטול העמלות על איסוף עצמי מהמסעדה (TA), שכן הנחיות הממשלה הביאו להפסקת הפעילות הזו.

בוולט הגיבו השבוע לדברים וטענו כי "לצערנו, היות שוולט איננה חברה רווחית, אין ביכולתנו להוריד את עמלות המשלוחים מבלי לפגוע בהכנסות השליחים ובהפעלת השירות".

ואולם, בראיון ל"גלובס" אמר השבוע מנכ"ל רשת הפארם Be אורי וטרמן בתשובה לשאלה בנוגע לכך שוולט נוהגים לקחת עמלות גבוהות מעסקי הסעדה, כי "הגענו איתם להסכמים אחרים. ברור שלא נעבוד באחוזים כמו שהם גובים מעסקי ההסעדה כי אנחנו בסוף קמעונאים. אני לא בונה מודל שאני לא ארוויח ממנו".

חברות משלוחי אוכל בעולם דווקא יצאו בהקלות בנוגע לגובה העמלות עבור מסעדות עצמאיות. כך למשל, חברת אובר איטס (Uber Eats), שמספקת משלוחים מכ-100 אלף מסעדות, וויתרה על דמי המשלוח שלה למסעדות עצמאיות שנמצאות תחת ההגדרה "אוכל מקומי".