גם ענקיות הטכנולוגיה מתמודדות עם קשיים של עבודה מהבית

עוד לפני שהממשל האמריקאי קרא לריחוק חברתי, חברות כמו פייסבוק וגוגל שלחו את עובדיהן הרחק מהמשרדים • החברות עדיין מתמודדות עם הצורך לשמור על אבטחה וסודיות

בית קפה במשרדים של פייסבוק, עוד בימים שלפני הקורונה / צילום: Elise Amendola, Associated Press
בית קפה במשרדים של פייסבוק, עוד בימים שלפני הקורונה / צילום: Elise Amendola, Associated Press

ענקיות ההייטק מעמק הסיליקון הקדימו את יתר ארה"ב בשבוע בעריכת ניסוי שהקיף קרוב למיליון עובדים בזמן אמת, בעבודה מלאה מרחוק בעידן הקורונה. בימים הראשונים של הניסוי התוצאה הייתה בלגאן.

בחברות רבות, בייחוד אפל, המעבר לעבודה מהבית בעייתי במיוחד, עקב כללים נוקשים של איזו עבודה ניתן לבצע מרחוק בגלל החשאיות שסובבת את המוצרים.

גורמים באפל סיפרו כי בתחילה התלוננו מפתחי תוכנה, שנשלחו על ידי המנכ"ל טים קוק לעבוד מהבית, על איטיות בהורדת חומרים, ועל בלבול גדול סביב התקנות הפנימיות, שעדיין מתעדכנות על איזו עבודה הם יכולים לבצע. ישנם עובדים שאינם יכולים להיכנס מהבית למערכות פנימיות חיוניות, בגלל מדיניות של סודיות נוקשה, שנועדה להדוף גורמים חיצונים, וכעת הודפת את עובדי החברה.

המשרדים נראים כאילו נשדדו  

גוגל של אלפאבית הוצפה בפניות עובדים, אחרי שהיא מסרה ל-119 אלף מהם, שהם יכולים לעבוד מהבית אם יתקינו ערכות של צגים, כבלים ועוד פריטי חובה טכנולוגיים שהחברה תספק. מול רשימות ארוכות וללא תאריך אספקה ודאי, עובדים רבים בסאן פרנסיסקו נאלצו להגיע למשרדי החברה בסוף השבוע, למרות בקשות החברה לא להגיע, ולקחו הביתה ציוד מחשב שולחני ועוד ציוד פרטי, כמו תמונות משפחה.

התוצאה היא תחושה מוזרה במשרדי גוגל, אומרים עובדים, שמזכירה ביקור באתר שהתבצע בו שוד. דלפקי החטיפים ריקים לגמרי, ללא ממתקים וחלב שקדים. אפילו כמה לוחות הודעות נמחקו לגמרי, מה שמרמז שהמשרדים עלולים להישאר נטושים עוד זמן רב.

פייסבוק המליצה לעובדיה להישאר בבית במידת האפשר, אך היא מחייבת קבוצות גדולות של עובדים להגיע למשרד כדי להמשיך עבודה מסוימת - כמו הפיקוח על וידאו או תצלומים שקשורים לניצול מיני של ילדים או פורנוגרפיה - שנחשבת לרגישה מדי לתפעול מרחוק.

"יש תחומי תוכן מסוימים שאי אפשר לעשות מחוץ למקום העבודה", אמר דובר של החברה. בימים האחרונים התחילה פייסבוק להתיר לכמה קבלנים שמטפלים בחומרים פחות רגישים לעבוד מהבית, הוא אמר. פייסבוק מעסיקה מעל 15 אלף עובדי קבלן כדי לסייע בשיטור של הפלטפורמה שלה, והם מטפלים בנושאים, כמו הודעות ספאם עד תעמולת טרור.

עמק הסיליקון מציע מודל למה ששאר ארה"ב יכולה לעשות. פייסבוק, אמזון וגוגל היו בין חברות הייטק שהמליצו לעבוד מהבית לעובדיהן בסיאטל - מוקד התפרצות מוקדמת של נגיף הקורונה, שכללה גם עובד במשרד אמזון בעיר זו - כבר ב-4 במארס. הן הרחיבו במהירות את ההנחיה הזו לאזור מפרץ סאן פרנסיסקו, ניו יורק ולקראת סוף השבוע גם לעולם (כולל ישראל).

יתרונות מובנים לעבודה מהבית

לחברות הטכנולוגיה הגדולות יש כמה יתרונות מובנים על פני מגזרים אחרים במעבר לעבודה מרחוק. החברות הללו בנו מערכות מבוססות ענן, כמו גוגל דוקס ודרופבוקס פייפר, שמאפשרות שיתופי פעולה מרחוק. הן גם פיתחו את הכלים שמניעים אנשים בתחומי עבודה שונים, כמו שירותי מסרים, שיחות וידאו ואחסון תוכנה פרטני.

המערכות הטכנולוגיות עוזרות לחברות לקיים את הפעילות בעצמן ולהרחיב את התמיכה באחרים. גוגל מפתחת כלי שעוזר לאנשים לעבור בדיקות קרונה, וספקית תוכנת הענן בוקס מציעה יכולת אחסון לא הגבלה למשך חודש ללקוחות שזקוקים לכך.

ובכל זאת, המעבר הכפוי לעבודה מרחוק לא מתנהל בצורה חלקה, מה שמעלה שאלות לגבי מה שצפוי בהמשך לתעשיות אחרות שמורגלות פחות לעבודה מחוץ למשרד.

Yelp (חברת מדריכי וביקורות עסקים) השקיעה בשבועות האחרונים מיליוני דולר בציוד לעבודה מהבית, כולל קניית לפטופ לכל עובד שלא היה לו מחשב כזה, לפי יודעי דבר.

"בקרוב נתחיל לראות את נקודות השבירה", אמר אהרון לוי, מנכ"ל בוקס, ש-2,000 עובדיה שוהים בבית זה שבוע. "להרבה ארגונים אין את הטכנולוגיה או התרבות של עבודה מהבית". 

זה לא הניסיון הראשן בעבודה מרחוק. יבמ היתה מחלוצות הניסיון הזה לפני עשרות שנים, לפני שהיא חזרה וכינסה את כל העובדים למשרדיה ב-2017, בנימוק שצריך להגדיל את שיתופי הפעולה. ראשי חברות נחלקו זמן רב בדעתם על עבודה מהבית - אם היא משפרת את הפריון או פוגעת בחדשנות. מחקרים הראו שהיא עושה את שני הדברים.

אבל מגיפת הקורונה, שהתחילה בסין והסלימה צורה דרמטית בארה"ב בשבועיים האחרונים, אילצה את החברות בחוף המערבי לאמץ מדיניות כללית של עבודה מהבית, שעשויה להימשך כמה חודשים. עובדים בהונג קונג ובסין התקשו להסתגל לבדידות בששת השבועות שבהם הם היו תקועים בבית.

טוד מק'קינון, מנכ"ל חברת התוכנה Okta, אמר שתוכנית העבודה מהבית של החברה היתה בת פחות מחודש כשהיא הופעלה ב-5 במארס בגלל מקרי קורונה ברדיוס של 80 ק"מ ממטה החברה באזור המפרץ (סאן פרנסיסקו). הוא הורה ל-2,250 עובדיו ללכת הביתה מיד.

מק'קינון מקיים את עסקיה החשובים של החברה, כולל הישיבות השבועיות של כל העובדים, מהלפטופ על השולחן במטבח שלו, מפני שאשתו והבן תפסו את המשרד הביתי. "אני מתכנן לפתח סדרת סיורים בבית שלי", הוא צוחק. "רק אצטרך לוודא שכולם לבושים ומסתובבים בבית".

עובדים ממשיכים להגיע למשרדים

למרות שאפל עודדה את עובדיה לעבוד מהבית מטעמי בריאות, מהנדסים רבים אומרים שהם ממשיכים להגיע למטה שלה, כדי לא להוציא מהקמפוס שלה מוצרים שטרם שוחררו לשוק. החברה רופפה כמה הגבלות ביטחון, אך לא על תוכנה שעשויה לחשוף את אופי הפרויקטים הסודיים.

אפל הנהיגה סריקות בריאות יומיומיות בעמדה מיוחדת לכל עובדי הקמפוס שלה. "כל זה הוא ניסיון להוריד את הצפיפות במשרדים", אמר עובד של החברה.

רוב חברות עמק הסיליקון כבר משנות את הליכי גיוס העובדים שלהן. גוגל, אמזון ומיקרוסופט ביטלו החודש את ראיונות העבודה פנים אל פנים. במיקרוסופט, השינוי הזה היקשה על הערכת כישורי פתרון הבעיות של המועמדים, שנבחנים בדרך כלל על ידי ביצוע תרגילים הנדסיים בפיקוח הבוחן.

כמה ממנהלי אמזון מייעצים כעת לעובדים בנושאי בריאות, ולא רק הקורונה. עובד אחד של החברה סיפר שהבוס שלו הזכיר לו לצאת החוצה לנשום אוויר צח. מנהל אחר באמזון סיפר שהוא מחפש כעת את המותג המדויק של הגבינה הפיקנטית פריגו, שכבר אינה מוגשת במשרדי החברה. מישל רוקה, עובדת קבלן של גוגל במטה החברה במאונטן וויו, אומרת שהיא מתגעגעת במיוחד לעציץ שעל הדסק שלה במשרד.