משבר הקורונה מייצר הזדמנות נדירה לאסוף אג"ח של חברות חזקות

הירידות החדות בשוק האג"ח האמריקאי בשבועות האחרונים, לצד התמיכה המשמעותית מצד הפדרל ריזרב, הופכות את איגרות החוב של חברות איכותיות לאטרקטיביות עוד יותר להשקעה, בלי לקחת סיכונים מוגזמים

נגיד הפד - ג'רום פאוול/ צילום: רויטרס
נגיד הפד - ג'רום פאוול/ צילום: רויטרס

שוק איגרות החוב בארה"ב, כמו שאר השווקים הפיננסיים ברחבי העולם, עבר בשבועות האחרונים טלטלה קשה בעקבות משבר נגיף הקורונה (Covid-19). התפשטות המגפה בעולם מובילה משקיעים רבים לחפש מקלט בטוח בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב, למרות התשואה הנמוכה שאותה הן משקפות.

תשואת האג"ח לשנתיים של ממשלת ארה"ב ירדה בתוך פחות משבועיים לרמה קרובה לאפס, לאחר שהבנק הפדרלי הביא בצעד חריג את הריבית בארה"ב לאפס. די להביט ברמת התשואה ל-10 שנים, שירדה לרמת שפל של כל הזמנים מתחת ל-1%, כדי להבין כי מדובר במצב קיצוני.

הירידות החדות בשוק האג"ח האמריקאי החריפו לנוכח פדיונות מאסיביים בקרנות הנאמנות המשקיעות באפיק זה, ומנהלי קרנות וגופים אחרים נאלצו למכור את החזקותיהם במכירת חיסול (Fire Sale) כדי לממן פדיונות אלה. התגברות התנודתיות בשווקים וחוסר הוודאות של המשקיעים הובילו למצב של חוסר נזילות קיצוני, שבו כמעט אף אחד אינו רוצה לקנות - אירוע נדיר ביותר, שהחריף את הירידות בשווקים עוד יותר.

כתוצאה מכך, חלה עלייה דרמטית בפרמיית הסיכון הגלומה במרווח התשואה שבין אג"ח קונצרניות לאג"ח ממשלת ארה"ב. המרווח הממוצע על אג"ח דולריות של חברות בדירוג השקעה, הנחשבות להשקעה סולידית ובטוחה, עלה במהלך מרץ לרמה של 373 נקודות בסיס מ-93 נקודות בסיס בתחילת השנה - הרמה הגבוהה מאז יולי 2009.

מה שבולט עוד יותר הוא עוצמת התנודתיות שאפיינה את המסחר בשוק האג"ח הספקולטיביות, המכונות אג"ח "זבל" (דירוג BB פלוס ומטה). אפיק זה רשם עליית תשואות חדה לרמה מעל 11% - הגבוהה מאז המשבר הפיננסי של 2008 ופי 2.5 מרמת השפל בתחילת 2020.

המשקיעים בעולם חוששים מפני קשיים בהחזר התחייבויותיהן של החברות למחזיקי האג"ח כתוצאה מפגיעה בפעילותן לאור משבר הקורונה. ואולם, מרוב "דובים" המשקיעים לעתים אינם רואים את היער -  ובכך הם עלולים לפספס את ההזדמנות הייחודית שנוצרה בימים אלה בשוק האג"ח האמריקאי.

ההזדמנות טמונה בכך שפרמיית הסיכון על אג"ח בדרגת השקעה מציעה כיום תשואה שנתית ממוצעת של כ-3.7% לפדיון, וזאת בלי לקחת סיכונים מוגזמים המאפיינים את שוק המניות.

למשבר השפעה זמנית על השווקים

אנו באופנהיימר מאמינים כי למשבר הקורונה צפויה להיות השפעה זמנית על השווקים, למרות חוסר הוודאות בנוגע לניסיונות של הממשלות לבלום את התפשטות הנגיף. התערבותו של הפדרל ריזרב בשבועיים האחרונים, עם הזרמת נזילות מאסיבית לשווקים, מוכיחה נקודה זו.

נוסף על הורדת הריבית לאפס, הפד השיק תוכנית רכישות אג"ח ממשלתיות בהיקף כולל של 700 מיליארד דולר והכריז על שורת צעדים, שמטרתם לגרום לבנקים להיות שחקנים פעילים יותר בעידוד הצמיחה בארה"ב על ידי הלוואות לעסקים ומשקי בית. כמו כן, הפד הכריז על סדרה ארוכה של צעדים נוספים, שמטרתם לספק נזילות בשווקים בהיקף כולל של לפחות 125 מיליארד דולר בחודש, כולל רכישת אג"ח קונצרניות של חברות אמריקאיות בדירוג השקעה, עם משך חיים ממוצע (מח"מ) של עד 5 שנים, וכן רכישת קרנות סל (ETF) שעוקבות אחרי אג"ח אלה.

לפי נתוני בנק אוף אמריקה מריל לינץ', השוק האמריקאי מכיל סדרות אג"ח בהיקף של כ-500 מיליארד דולר, שהפד יכול כבר להתחיל לרכוש. כלומר, מדובר בכ-25% מסך החוב שעונה על הקריטריונים של תוכנית הפד, ועל כ-20% מסך הנכסים בקרנות הסל המשקיעות באג"ח אלה.

לכן, תוכניות התמריצים האלה אמורות לספק נזילות לחברות ולהבטיח את המשך פעילותן לצורך מימון החזר חובותיהם, ובכך להקל על תנאי הנזילות בשוק האג"ח, ובכלל זה על תנאי השווקים בשאר העולם.

צעדים מרחיבים אגרסיביים, כמו ההרחבה הכמותית של הפד (QE), הוכיחו את עצמם בשנים האחרונות והצליחו ללחוץ מטה את תשואות האג"ח ולדחוף מעלה את מחיריהן. היסטורית, במצב זה נאלצו המשקיעים לקחת סיכונים גדולים יותר כדי לשמור על הסיכוי להשגת תשואה גבוהה. גם הפעם, עושה רושם שהמשקיעים קיבלו בברכה את חבילת הסיוע של הפד, ושוק האג"ח כבר התחיל לרוץ קדימה.

מצב זה יוצר הזדמנות נדירה למשקיעים הממתינים לאסוף אג"ח בודדות של חברות חזקות ואיכותיות בתשואות אטרקטיביות, וזאת מבלי לקחת סיכונים מוגזמים. לדעתנו, הירידות החדות בשוק האג"ח בשבועות האחרונים לצד התמיכה המשמעותית מצד הפד הופכות אותן לאטרקטיביות עוד יותר.

לדוגמה, השקעה באג"ח של חברות מהמגזר הלא-פיננסי בדירוג BBB ומעלה עם מח"מ של 5-7 שנים, מאפשרת למשקיעים לנעול תשואה גבוהה יחסית של 3% עד 6%, עם פוטנציאל לרווחי הון משמעותיים לקראת רגיעת השווקים מבהלת הקורונה וחזרתם לנורמליות.

עם זאת, כדאי להתמקד בחברות אמריקאיות, הנהנות מאיתנות פיננסית ומינוף נמוך, עם יכולת מוכחת לחסוך במבנה ההוצאות כדי לתמוך בנזילות, כדוגמת חברות הבריאות, הטכנולוגיה וכן חברות התקשורת הגדולות, שעונות לדעתנו על ההגדרה. 

הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם