עיריית הוד השרון ניסתה לבטל תוכנית מגורים לאחר שאושרה

הוועדה המקומית ניסתה לבטל תוכנית לתוספת של 14 דירות שאושרה בהרכב של לפני הבחירות המקומיות האחרונות • ועדת הערר המחוזית ביטלה את החלטת המקומית

ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי / צילום: כדיה לוי
ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי / צילום: כדיה לוי

ועדת הערר המחוזית מרכז, בראשות עו"ד רונית אלפר, דחתה ניסיון של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הוד השרון לבטל תוכנית שאושרה בהרכבה הקודם, לפני הבחירות המוניציפליות האחרונות.

התוכנית הוגשה על ידי קבוצת רכישה שמאוגדת תחת חברת "יד העשרה פיתוח והשקעות בע"מ", שיוצגה על ידי עו"ד מיכל גלקין גולן. היא כוללת שתי חלקות ברחוב אסירי ציון בעיר, ומשנה את הבינוי בחלקות, כך שבין היתר יתווספו לה 14 יח"ד קטנות. התוכנית קודמה בהמלצת הוועדה המקומית בקדנציה הקודמת, במסגרת הליך שערך מספר שנים. לתוכנית לא הוגשו התנגדויות, ועל פי החוק היא הייתה אמורה לעבור לאישור אוטומטי. ואולם לאחר חלוף התקופה האמורה בחוק, הביאה הוועדה המקומית בהרכבה החדש (לאחר הבחירות) את התוכנית לדיון נוסף והחליטה שאין לה הצדקה ודחתה אותה.

הוועדה המקומית נימקה את החלטתה בכך, שחלק מהמדיניות החדשה שלה היא שלא לאפשר תוספת יחידות בניגוד לעמדת הצוות המקצועי.

קבוצת הרכישה הגישה ערר על החלטת הוועדה המקומית, וטענה כי חלף המועד להתערב בתוכנית בהיעדר התנגדויות. לעמדתה, הסיבה להתנגדות של הוועדה המקומית היא חילופי הגברי שנעשו בה אחרי הבחירות המוניציפליות - ורק הם. עוד טענו כי אין הצדקה להפוך את עמדת מוסד התכנון, שכן מדובר בתכנון נכון יותר, העולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי בדירות קטנות ובבינוי מתאים יותר.

הוועדה המקומית טענה מנגד כי התוכנית לא אושרה אוטומטית, משום שהיא צורכת אישור של שר האוצר, וכי נפלו טעויות בהליכי הפקדת התוכנית, בהרכב הקודם של הוועדה המקומית. כן נטען כי בדיקה תחבורתית של התוכנית שנעשתה באחרונה העלתה כי בעתיד התוכנית עלולה להעמיס על רחוב הסתיו בעתיד.

לישיבה של ועדת הערר אף הגיע ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, שהסביר כי מדיניותו כראש עיר היא לצמצם בנייה למגורים, ולתגבר את הבנייה לתעסוקה בפאתי העיר. ובכך לשקם את העיר ממה שהוא כינה "צמיחה חסרת פרופורציות מבחינת יחידות דיור ומספר תושבים".

ועדת הערר דנה בשאלה, אם מוסד תכנוני מוסמך לשנות החלטות קודמות שלו בענייני תכנון, והמסקנה אליה הגיעה הייתה כי כל עוד לא התקבל אישור סופי על התוכנית - מוסד התכנון רשאי לשנות את החלטתו, אולם רק בנסיבות מיוחדות.

עוד קבעה הוועדה כי בניסיון להתמודד עם משבר הדיור נוספו בשנים האחרונות, תיקוני חקיקה שנועדו להגדיל את שטחי הבנייה ויחידות הדיור. וכי התוספת שנקבעה לתוכנית הרלוונטית תואמת את המדיניות הלאומית, ולפיכך היא תואמת את האינטרס הלאומי.

"הצורך של ראש העיר להתמודד עם מרי התושבים הוא ברור ומובן, אלא שלא שוכנענו כי תוספת יחידות הדיור במקרה הנדון תשנה באופן קיצוני את היעדר האיזון הנטען (והלא מוכח) בין התשתיות הציבוריות הקיימות ומלאי יחידות הדיור הקיים והמתוכנן", כתבה הוועדה בהחלטתה.

לאור זאת החליטה הוועדה כי במקרה זה לא חלים טעמים מיוחדים המצדיקים את שינוי עמדת הוועדה המקומית, וקבעה כי התוכנית מאושרת.

לדברי עו"ד גלקין גולן, "מדי פעם אנו נתקלים בניסיונן של ועדותך מקומיות להכשיל תוכניות והחלטות לאישור בגלל שינוי בטעם הרשות. זה מקובל ולגיטימי שנבחרי ציבור יקבעו את מדיניותם וישנו את העדפותיהם בהתאם למציאות המשתנה אולם אסור שהדבר יבוא על חשבון ודאות תכנונית ויתקבל בדיעבד".