פרשנות: קושנר ישיר לנו סולו - החתן הראשון של ארה"ב יצא למתקפה

החתן הראשון של ארה"ב מתייצב בפעם הראשונה בפני המיקרופונים בתדרוך היומי על מצב הקורונה ויוצא בהתקפה חסרת תקדים על כשירותם והתאמתם של מושלים וראשי ערים ש"אין להם מושג מה מתרחש במדינותיהם"

ג'ראד קושנר / צילום: Leah Millis, רויטרס
ג'ראד קושנר / צילום: Leah Millis, רויטרס

ללמדך איפה עומדת ארה"ב הבוקר: מספר הנדבקים החדשים בנגיף הקורונה, שדווחו ב-24 השעות האחרונות, מתקרב ל-30,000 - יותר מאשר באיטליה, ספרד, גרמניה, סין, צרפת, איראן ובריטניה גם יחד. בשעות הקרובות יגיע מספר כל הנדבקים בארה"ב לרבע מיליון, אם כי מספר המתים הוא עדיין קטן יחסית, קצת פחות מאלף (6 בבוקר שעון ישראל).

זה לא היה המספר המבהיל היחיד בארה"ב אתמול. נתוניה השבועיים של לשכת הסטטיסטיקה של משרד העבודה בוושינגטון הראו, כי בשבוע שעבר הצטרפו עוד 6.6 מיליון אמריקאים אל ציבור המובטלים, נוסף על 3.3 מיליון שהצטרפו שבוע אחד קודם. המספרים הם של העותרים למענקי אבטלה בפעם הראשונה. הציפייה עכשיו היא ש-20 מיליון מקומות עבודה יאבדו בשבועות הבאים, והאבטלה תגיע ל-10% ויותר ברבעון השני של השנה.

המספר הזה משקף אנשים שחדלו לקבל שכר. אין להסיק ממנו כמובן שכל השאר מוסיפים לעבוד. אדרבא, הרוב הגדול של כל השאר אינם עובדים, וגם אינם צורכים אלא את הדברים הבסיסיים ביותר הנחוצים לקיומם. מאז השפל הגדול של שנות ה-30 לא היה כנתון הזה, בוודאי מצד פתאומיותו.

במדינת ניו יורק, הנפגעת העיקרית במשבר הקורונה (אתמול נרשמו בה יותר מקרים חדשים מאשר בספרד או באיטליה), מספר העותרים למענקי אבטלה הגיע בשבוע המלא האחרון של מארס ל-396,000. זו עלייה של כמעט 2,700% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אתר הרשת של מדינת ניו יורק חזר וקרס בימים האחרונים בגלל היקף העתירות. קליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב, רשמה 880,000 עתירות.

המובטלים החדשים לא ירעבו ללחם. הקונגרס חוקק בשבוע שעבר חבילת סיוע לנפגעי הקורונה בהיקף של 2.2 טריליון דולר, הכוללת מענקים חד-פעמיים והשוואה של מענקי האבטלה לרמת השכר האחרונה לפני הפיטורים. שיקים כבר התחילו להגיע ליעדיהם.

אדם לכל עת

התדרוך היומי של הנשיא בבית הלבן כלל אתמול אורח לא צפוי, אם כי הוא לא היה צריך הצגה: יועצו הבכיר של הנשיא וחתנו, ג'ארד קושנר, אדם לכל עת, שידו לו רב כמעט בכל תחום של מדיניות, פנים וחוץ. היה זמן, במחצית הראשונה של נשיאות טראמפ, שאיש לא היה בטוח איך קושנר נשמע, כה נחבא אל הכלים היה. אבל זה השתנה סביב הזמן שבו הנהיג את "עסקת המאה" של חמיו במזרח התיכון.

אתמול, קושנר לא נחבא אל שום כלים. הוא תקף ללא רחם, בטונים יהירים, בלי ספק בשליחות הנשיא ועל דעתו.

זה היה דרבי ניו יורקי לא-רשמי. הנשיא וחתנו, סוחרי נדל"ן מניו יורק, הכריזו מלחמה על מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, ועל הסנאטור הדמוקרטי הבכיר של ניו יורק, צ'אק שומר. קושנר לא נקב בשמותיהם, אבל לא היה קושי לייחס את התקפותיו למאורעות שהתרחשו בשעות הקודמות.

שומר, פוליטיקאי יהודי ותיק מברוקלין, הוא מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט. בתור שכזה הוא עומד בקו העימות הראשון עם טראמפ ועם הרפובליקאים. עקיצות וכמעט-גידופים הם לחם חוקו של שומר. הנשיא, המרגיש צורך להעניק תארים מזלזלים ליריביו, התחיל לקרוא לשומר "צ'אק הבכיין" עוד לפני שנתיים.

"מאמץ הצללים"

אתמול בבוקר שיגר שומר מכתב אל הנשיא, וקרא לו להפקיד איש בעל רקע צבאי על הוצאה לפועל של חוק, המאפשר לממשלה הפדרלית לכוון את מהלכיה של התעשיה הפרטית בזמן משבר לאומי. החוק הזה אומץ בימי מלחמה (קוריאה, 1950), ומכוחו הממשלה יכולה לאכוף הסבה של קווי ייצור לטובת מאמץ המלחמה. שמו של החוק הוא 'פקודת הייצור הבטחוני', או DPA, בראשי התיבות האנגליים.

כאן אמנם אין מלחמה, אלא מגפה, אבל הנשיא עצמו הכריז בחודש שעבר שהוא רואה את עצמו "נשיא של ימי מלחמה". אף על פי כן, הנשיא היסס בהחלת DPA, מפני ש"אנחנו בארה"ב לא מלאימים תעשיות". בסופו של דבר הוא עשה שימוש חד פעמי בחוק, כאשר הורה לג'נרל מוטורס, המייצרת רכב, להסב את המפעל שלה במדינת אינדיאנה לייצור מכונות הנשמה.

גם הסנאטור שומר וגם המושל קואומו לא הסתפקו במהלך הזה, ותבעו התערבות מסיבית של הממשלה לשם שינוי עדיפויות הייצור. שומר ביקר בחריפות את מינויו של פיטר נאבארו, כלכלן אקדמי המייעץ לנשיא בענייני סחר, למתאם DPA. שומר כתב לנשיא, שנאבארו "אינו מתאים להחריד". יתר על כן, הוא התלונן על "מאמץ צללים" בממשל, שמנהלים "אנשים לא כשירים ולא מנוסים". אין כמעט ספק שהוא התכוון, בעיקר או בין השאר, לג'ארד קושנר. חתן הנשיא הואשם גם בעבר שהוא מנצל את קשרי משפחתו כדי לנהל מדיניות מאחורי גבם של אלה המופקדים רשמית על ניהולה.

מה תעולל אלכסנדריה לצ'אק

טראמפ ירה מן המותן מכתב תשובה ארוך, שבו לא רק דחה אחת לאחת את טענות שומר, אלא גם האשים אותו בזניחת האינטרסים של תושבי ניו יורק. מאחר שהוא הקדיש את מעייניו ל"בדיית האימפיצ'מנט המגוחכת" (החלטת הדמוקרטים בבית הנבחרים להעמיד את הנשיא למשפט הדחה בסנאט), ניו יורק נתפסה בלתי מוכנה להתמודד עם "האויב הבלתי נראה", כפי שהנשיא מכנה את Covid-19, כאשר אינו קורא לו "הנגיף הסיני".

"אין פלא", כותב הנשיא במכתבו, "שאלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואחרים שוקלים להתמודד נגדך בבחירות המקדימות. אם הם יעשו כן, הם ינצחו אל נכון". אוקסיו-קורטז היא נציגת קונגרס צעירה מרובע ברונקס בניו יורק, חביבתו של השמאל הרדיקלי. המקדימות שעליהן דיבר טראמפ ייערכו ב-2022, כדי לבחור את מועמד המפלגה לסנאט. שומר הוא מועמד טבעי לשמור על מושבו.

ספק אם נכתב מכתב כזה אי פעם מנשיא ארה"ב למנהיג האופוזיציה בסנאט. טראמפ עצמו התחרט על המכתב עוד לפני שהגיע אל יעדו. טראמפ ושומר דיברו בטלפון פעמיים אתמול אחר הצהריים. לפי דיווח באתר הרשת של 'פוליטיקו', הנשיא אמר לשומר, כי הוא נמצא בעיצומה של כתיבת "מכתב מגעיל מאוד", הוא ינסה למנוע את המכתב מלהישלח, והוא יתנצל אם לא יצליח.

לא זו בלבד שהוא לא התנצל, אלא שהמכתב מופיע עכשיו באתר הרשת של הבית הלבן, וניתן לקריאה. קושנר הכריז: "לכמה מושלים שאיתם אנחנו מדברים ולכמה סנאטורים אין מושג מה מתרחש במדינותיהם".

"מה שאנשים רבים רואים עכשיו"

זה כנראה לא הספיק. בבית הלבן של דונלד טראמפ איש אינו אמון על לשון המעטה. קושנר, שמעולם לא נבחר לשום כהונה, והגיע לבית הלבן בזכות טבעת נישואים וכתובה, הוסיף: "מה שאנשים רבים רואים עכשיו, זה שכאשר רוצים שמישהו יהיה ראש עיר, או מושל, או נשיא, אנחנו מנסים לחשוב מי יהיה מנהל בעל כישורים בזמן משבר. זה זמן משבר, ואנחנו רואים מספר אנשים שהם מנהלים טובים יותר מאחרים".

וכך, בשעה שהנשיא הנבחר של ארה"ב, המושלים הנבחרים, ראשי הערים הנבחרים וחברי הקונגרס הנבחרים צריכים לעשות יד אחת כדי לטפל במשבר היסטורי, חתנו של הנשיא תוקף את מידת התאמתם לכהונות שאליהם נבחרו, מטיל ספק בכישוריהם ומלגלג עליהם בפומבי, בשעה שהנשיא עומד מאחוריו, פיזית ומטאפורית.

האם זו הייתה מעידה, מסוג "המכתב המגעיל מאוד" שעליו הנשיא היה מוכן להתנצל, או שמכאן ואילך בדעת הבית הלבן להיכנס להילוך פוליטי ואלקטורלי גבוה, על חשבון כל העמדת פנים של אחדות ושל ליכוד? סוף סוף, אנחנו נמצאים עכשיו רק שבעה חודשים לפני הבחירות לנשיאות ולקונגרס.

הוועידה נדחית, אבל מה יהיה על הבחירות?

אגב בחירות, אתמול הודיעה הנהלת המפלגה הדמוקרטית כי היא דוחה בחודש את ועידת המינוי שלה. זה המאורע הארבע-שנתי, שבו המפלגה ממנה רשמית את מועמדה לנשיאות, ומתחילה פורמלית את מערכת הבחירות. הוועידה עמדה להתקיים בעיר מילווקי, במדינת וויסקונסין, באמצע יולי. סביר להניח שביולי עדיין יהיה מסוכן לאסוף אלפי בני אדם בתוך היכל במשך ארבעה ימים. הוועידה נדחית אפוא עד אמצע אוגוסט.

קרוב לוודאי שלא מעט אנשים שואלים עכשיו בצנעה מה יקרה אם הנגיף עדיין ישתולל, או יחזור וישתולל בנובמבר. ארה"ב מעולם לא ביטלה בחירות או דחתה אותן, אפילו לא בעיצומה של מלחמת האזרחים, או בעיצומה של מלחמת העולם השניה. קשה להעלות על הדעת אפשרות כזאת. אבל היה קשה להעלות על הדעת את הימים האלה.

הנה נתוני התפשטותה של המגיפה, נכון לחצות שעון וושינגטון, 6 בבוקר בישראל:

מספר הנדבקים הידועים על אדמת ארה"ב: קצת יותר מ-245,000, עלייה של כמעט 30,000 ויותר.

מספר המתים: 5,974, עלייה של 864 בתוך 24 שעות.

מספר המחלימים: 10,403.

המדינות הפגועות ביותר:

ניו יורק - 93,053 נדבקים ידועים, עלייה של 9,000 ויותר בתוך 24 שעות; מספר המתים 2,538, עלייה של 319

ניו ג'רזי - 25,950 נדבקים, עלייה של 3,335; 537 מתים, 182+

קליפורניה - 10,838 נדבקים, 1,031+; 234 מתים, 24+

מישיגן - 10,791 נדבקים, 1,457+; 417 מתים, 80+

לואיזיאנה - 9,150 נדבקים, 2,726+; 310 מתים, 37+

פלורידה - 9,008 נדבקים, 1,235+; 144 מתים, 43+

מסצ'וסטס - 8,966 נדבקים, 1,228+; 154 מתים, 32+

אילינוי - 7,695 נדבקים, 715+; 157 מתים, 16+

העלייה הגדולה ביותר במספר הנדבקים מחוץ לניו יורק ולניו ג'רזי חוזרת ונרשמת בלואיזיאנה, שבה מתרבים הסימנים מבשרי הרעות. כיוצא בזה מתרבים סימני ההחמרה במישיגן, שבה נרשם מספר המתים היומי הגדול ביותר במחוץ לניו יורק ולניו ג'רזי

______________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny