שוק הדירות במנהטן: כבר היה אור בקצה המנהרה, והווירוס כיבה אותו

מספר הדירות שנמכרו במנהטן עלה ב-11% ברבעון הראשון בהשוואה למקביל, אך כעת השוק כולו נסגר בגלל מגפת הקורונה

מנהטן, בשבוע שעבר - ניתוח עסקה / צילום: Mary Altaffer, Associated Press
מנהטן, בשבוע שעבר - ניתוח עסקה / צילום: Mary Altaffer, Associated Press

רקע: בדיוק כששוק הנדל"ן למגורים במנהטן התחיל קצת להתנער מההאטה - המסיבה נגמרת.

המכירות עלו בחדות ברבעון הראשון של השנה, אבל כעת השוק כולו נסגר בגלל מגפת הקורונה. מאמצע חודש מרץ, רוב המוכרים הפסיקו להעלות דירות חדשות למכירה, ומשכו דירות שכבר היו בשוק, כך לפי UrbanDigs.com, אתר למידע בנושאי נדל"ן. הנעילה התחילה כשהמושל אנדרו קואומו אסר להראות דירות.

מספר העסקאות: הקיפאון בשוק עצר את ההבראה שהייתה בשוק ברבעון הראשון: מספר הדירות שנמכרו במנהטן עלה ב-11% ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון הראשון של 2019, לפי ניתוח שעשה וול סטריט ג'ורנל. הקונים נמשכו פנימה משום שהמוכרים התחילו קצת לקצץ במחירים. מחיר המכירה החציוני ירד ביותר מ-6% ברבעון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מספר המכירות של דירות קיימות ודירות קו-אופ הגיע לשיא בשנת 2015 ונפל למספר הנמוך ביותר בשנה שעברה, ואז החל להתאושש השנה. אבל זו היתה התאוששות קצרה מאוד, שנראית כעת כמו היסטוריה.

"השוק מת, מת, מת", אומרת דונה אולשן, מתווכת שפועלת בעיר.

UrbanDigs עוקבת אחרי מספר הדירות שמוצעות למכירה ואחר מספר החוזים שנחתמים על בסיס שבועי, ומצאה שבשבוע שהתחיל ב-16 במרץ, 448 מודעות הוסרו על ידי המוכרים, לעומת 119 בלבד באותו שבוע בשנה שעברה, ויותר מכל שבוע אחר ב-2020. בשבוע שלאחר מכן הוסרו 323 מודעות. נואה רוזנבלט, מייסד ומנהל UrbanDigs, אומר שהמצב בשוק מזכיר לו שתי תקופות קודמות: אחרי התקפות הטרור ב-11 בספטמבר 2001, ואחרי המשבר הפיננסי של 2008. בשתיהן השוק קפא לזמן מה, ואחר כך חזר בהדרגה לתפקד. המחירים התאוששו רק חלקית. אנשים שיכלו לקנות בתקופות הללו ולשלם במזומן יכלו להשיג הנחות גדולות. אבל, הוא מציין, הפעם המצב שונה משום שהמושל אסר בכלל להראות דירות ולקיים פעילות מכירה אחרת.
בשבוע שהתחיל ב-16 במרץ נחתמו 109 חוזים, בהשוואה ל-214 בשבוע המקביל אשתקד. בשבוע שלאחר מכן צנח המספר ל-67 בלבד.

המחירים: ברבעון הראשון של השנה עמד המחיר החציוני של דירה במנהטן על 1.065 מיליון דולר, ירידה של 6.25% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. המחיר הממוצע היה 1.88 מיליון, ירידה של 10.3%, בגלל הירידה במספר הדירות שנמכרות שמחירן גבוה מ-10 מיליון דולר.

קיצוצים בכוח אדם: כמה מסוכנויות התיווך כבר הודיעו על קיצוצים. Compass הודיעה לעובדים על קיצוץ של 15% בכוח האדם. Realogy, חברה ציבורית שבבעלותה מותגים כמו Century 21 ו-Sotheby's International Realty, הודיעה על קיצוץ זמני בשכר. חברות אחרות עדיין מנתחות את המצב.

דיאן רמירז, יו"ר ומנכ"לית של Halstead, אומרת שמנהלים בוחנים את כל האספקטים של העסקים. "אנחנו חייבים להיות אחראים מבחינה פיסקאלית", היא אומרת.

אבל היא אומרת שיש עסקאות שממשיכות להתקדם אפילו עתה, וצופה שיהיה תיקון אחרי המשבר. "אם נוכל לחזור לחיים רגילים, הביקוש הכבוש יתממש", היא אומרת. "כולם נמצאים בבתים שלהם כל הזמן, יותר מאי פעם בעבר, ואנשים חושבים אם הבית שלהם מתאים להם".

איך סוגרים עסקה: למרות ההאטה, נאדה ריזק והשותפה שלה ג'ואן גרין, מסוכנות התיווך Brown Harris Stevens, עסקו בשבוע החולף בסגירת עסקאות באופן דיגיטלי, במקום לשבת מסביב לשולחן אחד.

ריזק אומרת שיש הנהלות של בנייני קו-אופ שהסכימו לערוך ראיונות לדיירים באמצעות סקייפ או זום.

ביום שישי האחרון הן ייצגו מוכר של דירת שני חדרים במחיר 3.495 מיליון דולר, בפלאזה הוטל, ממש מול הסנטרל פארק. הן מספרות שהקונים ויתרו על סיור אחרון בדירה לפני סגירת העסקה ונאמר להם לקחת את המפתחות מהשומר - אבל הם לא יוכלו לעבור לדירה עד שהתפרצות הקורונה תחלוף. "אני חושבת שהשוק יחזור לחיים אחרי שנתגבר על זה", אמרה ריזק.