"ליישובים חקלאיים או קהילתיים אין סמכות למנוע כניסה ליישוב של מי שאינם תושביו"

זאת גם אם הדבר נעשה מחשש להדבקה בנגיף הקורונה - כך מבהיר היום היועמ"ש אביחי מנדלבליט • עמדת היועמ"ש הועברה למשטרה, שפנתה אליו בעניין

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מבהיר כי ליישובים חקלאיים או קהילתיים אין סמכות למנוע כניסה אל היישוב של מי שאינם תושביו, גם אם הדבר נעשה מחשש להדבקה בנגיף הקורונה.

עמדת היועמ"ש הועברה היום (א') למשטרה, שפנתה בעניין לאחר שהתברר כי בימים האחרונים מתרחשים אירועים בהם יישובים חקלאיים או קהילתיים מונעים מיוזמתם, ובאופן עצמאי, כניסה של מי שאינם תושבים לתחומי היישוב, בשל חשש מהדבקה בנגיף הקורונה. בחלק מהמקרים התבקשה התערבות של המשטרה, ומכאן הפנייה.

במענה של המחלקה למשפט אזרחי בייעוץ וחקיקה, שנשלח על דעת היועמ"ש, נכתב כי "לאחר בדיקת הנושא בצורה רוחבית, לא נמצא מקור חוקי עליו ניתן לבסס את הסמכות הנתונה ליישוב - בין אם הוועד המקומי, כישות של השלטון המקומי, או האגודה השיתופית - למנוע כניסה אל היישוב בנסיבות אלה".

היועמ"ש מבהיר כי "האמור לעיל אינו גורע מהצורך לעמוד בהוראות הדין הרלוונטיות לעת הזו, ובהן למשל האיסור להתרחק 100 מטרים מהבית, ומהסמכות לאכיפתן בידי הגורמים המוסמכים - גם בשטחי היישובים".

יצוין כי בימים ובשבועות האחרונים, לא מעט קיבוצים ויישובים קהילתיים מנסים למנוע את כניסת נגיף הקורונה ליישוב, והם החמירו משמעותית את האפשרות להיכנס ליישוב. חלק מהיישובים החליטו למדוד חום לכל מי שמבקש להיכנס ליישוב מבחוץ.