מנכ"ל זום מכה על חטא: "ממש פישלתי בעניין האבטחה. אוי לנו אם נפשל שוב"

יחד עם היקף החשיפה הגדול והפתאומי של חברת שיחות הווידאו זום בקרב המגזר העסקי, החלו להגיע גם תלונות על בעיות של פרטיות בפלטפורמה שלה, כולל אזהרה של ה-FBI מפני "חטיפות" של ועידות וידאו

אריק יואן מנכ"ל זום /  REUTERS/Carlo Allegri
אריק יואן מנכ"ל זום / REUTERS/Carlo Allegri

לראשי עסקים רבים, הקורונה הוא מאבק הישרדות. לאריק יואן, מנכ"ל זום תקשורת וידאו, האתגר הפוך - איך לנהל צמיחה מסחררת. בזמן האחרון יש לו קשיים. בתוך חודש, ספקית שיחות הווידאו מעמק הסיליקון, שהוא הקים לפני תשע שנים, הפכה מספקית אלמונית של שיחות וידאו לעסקים, לשם מוכר במשקי בית רבים בכל העולם. אלא שיחד עם היקף החשיפה הגדול, החלו להגיע גם תלונות על בעיות של פרטיות בפלטפורמה שלה, כולל אזהרה של ה-FBI, ובעקבותיהן נרשמה ירידה בכוח המשיכה של החברה.

"אני ממש פישלתי. אני חושב שאני מאכזב את הלקוחות שלנו ואני מרגיש מחויבות לזכות מחדש באמון המשתמשים", אמר יואן לוול סטריט ג'ורנל בשיחת ועידה, עם רקע וירטואלי של גשר הזהב. "אוי לנו אם נפשל שוב. חשבתי על זה הרבה בלילה שעבר", הוא אומר אחרי שהוא עבר, לדבריו, לילה לבן ולא ישן יותר מארבע שעות בלילה כבר למעלה מחודש. יואן עסוק עכשיו בניסיון לפייס את המשתמשים הנרגזים ולנסות להבין מה קרה - תוך מחשבה מחודשת על התרבות העסקית שהתמקדה בקלות השימוש במשך כמעט עשור.

אחד מאמצעי הבטיחות שיואן מבטיח כעת הוא אופציה להצפנה ממשתמש קצה למשתמש קצה כדי להגן על השיחות. זום פרסמה בעבר אופציה כזו, אך מומחים גילו שהטכנולוגיה הבסיסית מספקת פחות הגנה על נתונים. האופציה של הצפנה מלאה תהיה מוכנה רק בעוד כמה חודשים, אמר יואן.

החברה הודיעה כי החל מהיום, 5 באפריל, התוכנה תדרוש סיסמאות אם משתמשים ינסו להיכנס לשיחות רק בעזרת מספר זיהוי השיחה, ולא באמצעות קישור הזמנה ישיר לפגישה. זום הודיעה גם כי תפעיל חדרי המתנה וירטואליים כברירת מחדל, כך שמארח השיחה ייאלץ לאשר משתתפים חדשים באופן ידני.

חורים במפרטי הבטיחות

הוא רגיל להתגבר על קשיים. בקשותיו הראשונות לעבור לארה"ב מסין נדחו, לפני שהוא יכול היה להגר סוף סוף ב-1997. הוא עבד בחברת שיחות וידאו (ועידות וידאו, ליתר דיוק) שנרכשה ב-2007 על ידי סיסקו סיסטמז, ועזב ב-2011 כדי להקים את זום (Zoom) בסאן חוזה, קליפורניה. העדיפות שלו היתה חוויית משתמש חלקה ללקוחות עסקיים, אבל זה השאיר חורים במפרטי הבטיחות.

השימוש בזום זינק כשהקורונה אילץ אנשים להישאר בבית. אם בעבר הטכנולוגיה שימשה חברות לשיחות עם לקוחות או לסמינרים מקוונים להשכרת אנשים, כעת היא גם ערוץ לשיחות קוקטייל של אחרי העבודה, חוגי זומבה ומסיבות יום הולדת של ילדים. היא הפכה ליישום החינמי עם שיא ההורדות בחנות היישומים של אפל, כשהיא מדלגת מעל שמות גדולים כמו טיקטוק, דורדאש ודיסני פלוס.

מספר משתתפי הפגישות באמצעו שירותי זום בחינם ובתשלום ביום לה מכ-10 מיליון בסוף 2019 ל-200 מיליון כעת, אומרת החברה. רובם משתמשים השירות החינמי.

ההנפקה לציבור של זום לפני ממעט שנה היה אחת המוצלחות של 2019, והפכה את יואן למיליארדר. כאשר שוק המניות קרס בחודש האחרון, מניית זום עלתה.

אבל הפופולריות של הפלטפורמה משכה טרולים (משגרי הודעות בעייתיות) ופצחנים, וגם תשומת לב של שוחרי פרטיות. הנוהג של "הפצצות זום" - כשאנשים משיגים גישה ללא רשות לפגישות וידאו ומעלים אליה נאומי שנאה או פורנוגרפיה - נכנסה לעגה היומיומית כמעט בן לילה. מומחי בטיחות הדגישו בעיקר חששות מפני ניצול לרעה של נתוני ילדים באתר.

ה-FBI הזהיר מפני חדירה לפרטיות

ה- FBI פרסם ביום שני שעבר אזהרה מפני "חטיפות" של ועידות וידאו, בין היתר בעקבות מקרים של "הפצצות זום". 27 תובעים מקומיים ברחבי ארה"ב העלו שאלות בנושאי פרטיות, מסרה זום, שמשתפת פעולה עם הרשויות.

ב-1 באפריל פרסם יואן בלוג ארוך באתר זום שבו הוא התחייב להפעיל את כל המהנדסים שלו לפתרון בעיות בטיחות, הפרטיות האמון של השימוש בזום.

במידה מסוימת הוא משלם מחיר על כוונות טובות שהיו לו בתחילת משבר הקורונה. כשהמגיפה פרצה בסין, הוא מיהר להנגיש את זום לאנשי רפואה ואחרים כדי שיהיו בקשר. כשאנליסטים פיננסיים שאלו אותו במארס איך זום תרוויח מהפופולריות שלה, שהיתה אז בעיקר מחוץ לארה"ב, הוא השיב: "תמיכה אחד בשני חשובה יותר מהכנסות".