תקועים בסבך הסיוע: גם קרן ההלוואות החדשה מתקשה לעמוד בעומס

באוצר מעריכים כי הלוואות ב–2 מיליארד שקל יועברו בשבועיים הקרובים, אולם בעלי עסקים מדווחים על דרישות בלתי נגמרות למסמכים ואישורים, שמקשות לקבל כספים

החשכ"ל חזקיהו / צילום: איל יצהר, גלובס
החשכ"ל חזקיהו / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי שבשבוע שעבר אישר החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, שורת הקלות בתנאי הקרן להעמדת הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, הודיע משרדו על כך שביומיים האחרונים התקבלו למעלה מ-20 אלף פניות לקרן. על פי הודעת האוצר, הפניות נמצאות בטיפול המערכת הבנקאית וההערכה היא כי כבר בשבועיים הקרובים יועברו למעלה מ-2 מיליארד שקל ישירות לעסקים. לדברי האוצר, מאחר שהקרן התחילה למעשה לפעול מחדש בסוף השבוע האחרון, עדיין לא אושרה אף בקשה. הסיבה: זמן המינימום שלוקח לאשר בקשה עומד על שבעה ימים.

נציין, כי במסגרת הקרן יכולים עסקים בעלי מחזור של עד 400 מיליון שקל בשנה להגיש בקשה לקבלת הלוואה בסכום של 8% מהמחזור החודשי ועד ל-20 מיליון שקל, בפריסה של עד 5 שנים ועד 12 חודשי גרייס על הקרן. זאת, בנוסף כאמור להקלות שהציג האוצר, ביניהן קיצור הליכי בדיקת הבקשות, קבלת ההלוואה תוך שבעה ימים ומימון תשלום הריבית בשנה הראשונה בכל הלוואה שתועמד בקרן.

"נפלתי בבירוקרטיה"

הבעיה היא שהעסקים שהגישו בקשות לפני ה"ריסטרט" שנעשה לתנאי הקרן (לפני פרסום ההקלות והמסלול המקוצר להגשת בקשות להלוואה) לא יודעים היכן הם עומדים. האם הם צריכים להגיש את הבקשות מחדש במסלול המקוצר? האם הם מטופלים באופן אוטומטי? אף אחד לא עונה להם על השאלות הללו.

"הגשתי את הבקשה להלוואה לפני שבועיים ונאמר לי שזה עבר אוטומטית למסלול החדש. אני לא יודע איפה זה עומד, ואני לא יכול להגיש כלום כעת באתר של האוצר. בבנק היו אמורים להגיד לי מה הססטוס של הבקשה, אבל גם שם לא עונים", מספר ל"גלובס" דני סטירין, בעלי חוות הסוסים הטיפולית "החווה של דני בסתריה".

לדבריו, "נפלתי בביורוקרטיה. הבקשה בהקפאה, ואני לא יכול לפנות למסלול המהיר בלחיצת כפתור במחשב. יש סרבול נוראי, אין תשובות ויש ממש בלגן". סיטרין מתאר את האכזבה שלו מההבטחות חסרות הכיסוי של המדינה: "השקעתי את כל כולי בעסק, ובבת אחת הכול נעצר. כל העובדים בחל"ת, ויש לי הוצאות קבועות של 80 אלף שקל". מאחר שהוא נחשב לשכיר בעל שליטה (הוא המעסיק של עצמו) ולכן אינו זכאי למענק לעצמאים, מה גם שסכום המענק (עד 6,000 שקל) לא היה מציל לו את העסק, הוא פנה למסלול ההלוואה בערבות המדינה. "אני לא זכאי למענק העצמאים למרות שכל חיי אני משלם מסים כחוק. הבנתי שאין לי ברירה, אלא להגדיל את ההלוואה בערבות המדינה שכבר לקחתי בעבר. הגשתי בקשה באמצעות גוף ייעוץ הלוואות ידוע, והתברר שהבנק מאוד מקשה.

לדבריו, במצב הנוכחי עסקים לא ישרדו. "כל הדיבורים על הקלות הם סתם, בשטח אין שום הקלות ושום נעליים., ובינתיים אני קורס. שמחתי לשמוע שיש הקלות בביורוקרטיה - והתבדיתי".

"אחיזת עיניים גדולה"

בסוף השבוע האחרון חשפנו ב"גלובס" טענות קשות של יועצים המלווים את העסקים נגד הדרישות הבלתי אפשריות שמעמידים הבנקים כלפי הלווים. הדיווחים שממשיכים להגיע ל"גלובס "מצביעים על תמונת מצב עגומה של ביורוקרטיה, שלל דרישות בלתי סבירות מהבנקים ועיכובים באישור ההלוואות. גם דותן ששון, זכיין של סניף ארומה בגבעתיים, שהגיש את הבקשה שלו לקרן ההלוואות לפני ה"הקלות" המדוברות, מספר שאותן "הקלות" רק מקשות עליו יותר.

"הגשתי את הבקשה להלוואה ב-18 במרץ, ברגע שפתחו את הקרן. שבוע לאחר מכן פתאום הודיעו על ההקלות, ואז בעצם סגרו את המסלול הרגיל שהיה להגשת הבקשות והבקשה שלי נתקעה. מאחר שהכללים השתנו נאלצנו להגיש מחדש את הבקשה לאוצר. אז קיבלנו מהבנקים את הדרישות שלהם ונדהמנו. הם מבקשים ניירת מטורפת: מאזנים של 2018-2019, ואם יש גם לשליש הראשון של 2020; תדפיסים של כל הבנקים, ריכוז יתרות, תחזית תזרימים קדימה ועוד ועוד. הם מבקשים דברים שגם אם אתה רוצה לדמיין אותם אתה לא יכול, כי מי יכול לדמיין מה יהיה עם העסק שלו קדימה ומתי ייגמר בכלל המשבר.

לדברי ששון, "הבנקים למעשה חוסמים אותנו בדרישות, ואני עוד במצב טוב כי הייתה לי תוכנית מוכנה מראש שהגשתי אותה, אבל מי שמגיש עכשיו בקשה להלוואה הסיכוי שלו לקבל אותה בשבועיים-שלושה הקרובים - אפסי.

"בנוסף, ההלוואה אמורה להינתן לחשבון ייעודי, אבל לא ניתן לפתוח חשבון חדש כי אין מפגשים פרונטליים עם הבנק. האוצר מנחית הוראות, אבל לבנקים אין את הפתרון. הבנקים צוחקים כשאנחנו אומרים להם שההלווואה אמורה להינתן תוך שבעה ימים. המזל שלנו זה שארומה מגבה אותנו ונותנת לנו הלוואות ומענקים. היא מחליפה את המדינה בסיוע. רשתות קטנות לא ישרדו".

גם א’, בעל עסק שפנה לקרן, מספר על החוויה השלילית. "הגשתי את הבקשה לקבלת הלוואה וקיבלתי רשימת מכולת הזויה, שכוללת דרישה לדוח עושר, דוחות פיננסיים, מה עשיתי כדי לתמוך בעסק, אילו ביטחונות העמדתי, האם קיצצתי במשכורת ועוד. הם לא מבינים שזו הלוואה בערבות המדינה ושזה בגלל הקורונה? העסקים קורסים ויקרסו, ולאחריהם גם משפחות".

אלי שטרן, מנכ"ל חברת הייעוץ העסקי אי פרוג’קט, המסייע בימים אלה ללקוחותיו להגיש את הבקשות להלוואה, נדהם מהדרישות שהבנקים מציבים בפניהם. "לא די שהמדינה הפקירה לאורך השנים את העצמאיים וראתה בהם פרה חולבת, כעת, הם נדרשים לעבור דרך חתחתים אל מול הביורוקרטיה המתישה - כל בנק עם הדרישות שלו (מדוח מאושר אישי חתום ועד מילוי עשרות טפסים ושאלונים מייגעים מול עורכי הדין ורואי החשבון).

"האוצר לא יודע לפקח על הבנק, והבנק לא רץ, אלא זוחל. בקשות תקועות חמישה-שישה ימים ולא מועברות לסניפים כי יש שני אנשים שמטפלים ב-2,000-3,500 בקשות בכל בנק והם קורסים. זו אחיזת עיניים אחת גדולה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי ההנחיות שניתנו לבנקים זה לעשות מיחזור לכל ההלוואות שכבר ניתנו ונמצאות בצנרת. כלומר הבנקים אמורים לבדוק את ההלוואות החדשות והישנות ולהשיב למגישי הבקשות. ואולם, עסקים שהגישו בקשות בשבועיים האחרונים לא קיבלו את אותה התשובה מהבנקים, ולכן חלקם הגישו את בקשתם מחדש, במסלול המקוצר.