גיוס של 70 מיליון דולר לחברה המוציאה את הבדיקות מן המעבדה

בגיוס החברה האמריקאית השתתפה קרן פיטנגו הישראלית

 

איתי הראל, שותף מנהל בקרן פיטנגו / צילום: תמר מצפי, גלובס
איתי הראל, שותף מנהל בקרן פיטנגו / צילום: תמר מצפי, גלובס

בדיקות PCR, בדיקות גנטיות, רלוונטיות לאבחון וירוס ה-Sars-Cov-2 שגורם למחלת ה-Covid19 (קורונה) וגם למגוון רחב מאוד של בדיקות אחרות. חברת קליק דיאגנוסטיקס שהוקמה ב-2012 בארה"ב, פיתחה בדיקת PCR שאפשר לבצע מחוץ למעבדה. עד כה עודד התחום הזה עניין מסויים, אך בעקבות המגיפה הוא הפך לנושא החם על סדר היום. בהתאם, גייס החברה היום 70 מיליון דולר.

המשקיעים שהובילו את הגיוס הם קרן פיטנגו, בית החולים סידרס סיני והמשקיע הפרטי ג'ון דור. החברה גייסה עד היום 115 מיליון דולר לפני הסיבוב הזה, מהם 100 מיליון דולר בסבב הגיוס השלישי שלה באפריל 2019.

מייסד החברה, ד"ר אדם דה-לה זרדה, הוא בוגר הטכניון בהנדסת מחשבים, ובעל דוקטורט בהנדסת אלקטרוניקה מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה (על פי מגזין פורבס, שבחר בו לרשימת "30 מתחת ל-30" לשנת 2014 הוא "כנראה" היה גם חבר הצעיר ביותר בסטנפורד - הוא מונה ל עוד לפני גיל 30. היום הוא בן 35). הוא זכה בפרסים לפיתוחיו בתחום חקר הסרטן, הדמיית המוח ועוד.

קליק דיאגנוסטיקס פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לערוך בדיקות ביולוגיה מולקולרית מסוג PCR בכל קליניקה או עמדת טיפול, ובהמשך בכל בית. בהקשר של וירוס הקורונה, נוכן תיאורטית לבצע בדיקה כל יום בבית, ולצאת רק אם איננו חולים. אולם הבדיקה מתאימה גם לאבחון מדוייק של מזהמים אחרים, כמו וירוסי וחיידקי גרון, חיידקים וגינליים, זיהומי שתן ועוד. זיהוי ספציפי של החיידק או הוירוס, יכול לאפשר התאמה מדוייקת יותר של הטיפול לעומת הקיים היום, כשהבדיקות מזהות את הזיהום באופן יותר כללי. אם ניתן לעשות את הבדיקה מהבית, אפשר להתחיל את הטיפול אפילו מבלי להגיע לפגישה עם רופא פנים אל פנים, ובלי לזהם את הסביבה אם מדובר בזיהום מדבק באוויר.

איתי הראל, שותף מנהל בפיטנגו Health שהצטרף לדירקטוריון החברה : "קליק דיאגנוסטיקס מנגישה טכנולוגיה מוכחת ומובילה בעולם באבחון של חיידקים ווירוסים, ותשים אותה בכף היד של כל אחד בכל מקום, בתצורה מתכלה, שלא מצריכה מכשור מתוחכם, ומאפשרת אבחון מדויק תוך דקות, בכל תחומי המחלות הזיהומיות".

עוד הוסיף הראל: "המוצר יהיה "מעבדה בכף היד", שכל רופאה או רופא יוכלו ליישם בכל מקום, לקבל תשובה מיידית ולהתאים טיפול מיידית, ובעתיד תהיה זמינה גם לאנשים בבתיהם. אנחנו גאים להשקיע באדם, יזם יוצא דופן עם חזון אדיר, ושילוב של יכולות מקצועיות ואישיות".