שר המשפטים חתם על תקנות חדשות המקלות על רישום וביטול משכנתאות

מעתה ניתן יהיה לרשום משכנתא באופן מקוון ולבטל, רק על בסיס בקשה • כך הוחלט במסגרת תקנות שגובשו ע"יי המחלקה האזרחית בייעוץ וחקיקה והרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

המחלקה האזרחית בייעוץ וחקיקה, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, והרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין, בראשות שלומי הייזלר, גיבשו תקנות שיאפשרו הגשת בקשה לרישום משכנתא בעזרת אמצעים אלקטרוניים דרך ממשל זמין, ובאמצעות תאגיד בנקאי שהורשה לכך על-ידי הממונה על המרשם.

כיום, בהתאם לתקנות המקרקעין (ניהול ורישום), ניתן להגיש בקשה לרישום עסקה (רישום משכנתא מהווה רישום עסקה) במקרקעין בשתי דרכים: חתימה בפני עורך דין או באמצעות חתימה בפני הרשם בלשכת המקרקעין. מה שעומד מאחורי התקנות החדשות המתפרסמות היום (ב') הוא הרצון להקל על הציבור לנוכח הקושי בהגעה פיזית למוקדי קבלת שירות, וכדי לאפשר קבלת הלוואה באמצעות רישום משכנתא, גם במשכנתאות שאינן קשורות בהכרח לרכישת דירה ושבדרך-כלל ניטלות שלא בסיוע עורך דין.

כמו כן, במסגרת התקנות ובמטרה להקל על הנטל הרגולטורי נקבע כי רשם המקרקעין רשאי להורות על ביטול רישום משכנתא על-פי בקשת בעל המשכנתא בלבד, גם אם אין מדובר בתאגיד בנקאי, וזאת כדי לאפשר ביטול של רישום משכנתא באופן פשוט יותר, מבלי להטריח את בעל הנכס לחתום על מסמכים נוספים.