ביטוח לאומי: 2,000 עובדים שהוצאו לחל"ת וכבר הוחזרו - לא יקבלו דמי אבטלה

710 אלף מובטלים יקבלו דמי אבטלה או מקדמות • הביטוח הלאומי נערך גם לחלוקת המענקים בסך 500 שקל לכל ילד, אך העיכוב בהשלמת החקיקה בכנסת לא יאפשר את העברת המענקים לפני החג

ביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי
ביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי

המוסד לביטוח לאומי יעביר היום ומחר דמי אבטלה חלקיים או מלאים לחשבונות הבנק של כ-710 אלף מובטלים.

229 אלף מובטלים יקבלו היום דמי אבטלה מלאים, ומחר יועברו מקדמות (בגובה 2,000 שקל כל אחת) ל-482 אלף מקדמות למובטלים שהיקף דמי האבטלה שלהם עדיין אינו ברור.

מדובר בסך הכל בכ-710 אלף מובטלים, מהם 70 אלף שהיו מובטלים עוד לפני תחילת המשבר. בנוסף, הוגשו לביטוח הלאומי כ-21 אלף תביעות של בני 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת, ובביטוח הלאומי יעבירו לחשבונותיהם מענקים בהיקף 1,000 עד 2,000 שקלים, בהתאם לגובה הפנסיה. שפיגלר הודה כי המענק עלול לבוא על חשבון קצבת השלמת הכנסה של חלק מהזכאים.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר היום (ב') כי מובטלים שיקבלו סכום נמוך מציפיותיהם, צריכים לדעת כי מתחשיב הזכאות הופחתו 5 ימים ראשונים, מאחר והחוק מחייב הפחתה כזו אחת לרבעון. "אנחנו נגד חמשת ימי המתנה האלה ונאבקנו להסיר אותם אבל נכון לרגע זה לא הצלחנו", אמר שפיגלר.

בנוסף, החוק מחייב קיזוז קצבאות. כך למשל מי שמועסק בשני מקומות עבודה ופוטר מאחד מהם תופחת הכנסתו ממקום העבודה השני מדמי האבטלה שלו. שפיגלר אמר כי קיזוז הקצבאות ישלול למעשה דמי אבטלה ממקבלי קצבאות נכים, מנשים המקבלות דמי מזונות ומגמלאיות בגיל 62 עד 67.

לדברי שפיגלר, כ-2,000 עובדים שהוצאו לחל"ת בעקבות פרוץ המשבר כבר הוחזרו לעבודתם - וכתוצאה מכך לא יזכו לקבל דמי אבטלה, כיון שהזכאות מותנית במינימום של 30 ימי חל"ת. הביטוח הלאומי נערך גם לחלוקת המענקים בסך 500 שקל לכל ילד (עד הילד הרביעי), אך לדבריו העיכוב בהשלמת החקיקה בכנסת לא יאפשר את העברת המענקים לפני חג הפסח.

"המערכת שמסוגלת להוציא את ההחלטה הזאת אל הפועל מוכנה, ואם אתמול היינו מקבלים אור ירוק חקיקתי היינו מצליחים להעביר את זה לפני החג". המענקים לקשישים יועברו להערכת שפיגלר במהלך חול המועד או אחריו.

שפיגלר שיבח את עובדי הביטוח הלאומי ואמר כי ביצעו את עבודתם תחת עומס גבוה פי 60 עד 100 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לדברי שפיגלר, הביטוח הלאומי טיפל במעל מיליון תביעות לדמי אבטלה מפרוץ המשבר לעומת 17 אלף תביעות בשגרה. בנוסף תשלום קצבאות הזקנה יוקדם החודש, מה-28 ל-22 לחודש.