דעה: אל תשכחו את העסקים הזעירים

המשבר הזה עלול למוטט את הסיכוי של העסקים הזעירים לעתיד כלכלי טוב יותר ויסתום את הגולל על עצמאות כלכלית כלשהי

עסקים קטנים / צילום: Shutterstock
עסקים קטנים / צילום: Shutterstock

לאחרונה הודיעו שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו על "החבילה הכלכלית" שתינתן לסיוע לבעלי עסקים קטנים ובינוניים ועצמאים, בעקבות משבר הקורונה. נכון, לעסקים קטנים ובינוניים יש בעיה קריטית; לעסקים הקטנים יותר מאשר לבינוניים - אך לעסקים הזעירים יש בעיה אקוטית. הם יכולים תוך זמן קצר, כחודש-חודשיים לקרוס ולהיעלם כליל מהשוק.

מדובר באוכלוסייה של משפחות בעלות מורכבות כלכלית לא פשוטה. 4,000 הנשים והגברים, שבמשך חמש שנים מאז הקמת העמותה, סייענו להוציא אותם מהמצב של הסתמכות על תשלומי העברה, הסתייעות באספקת מזון ובדמי אבטלה.

הם עשו מאמץ עילאי לעמוד על הרגליים. זאת לא אוכלוסייה המורגלת בהקמת עסקים. לכן, כדי לעזור לאותם עסקים עברנו איתם תהליכים ארוכים במטרה להעצים אותם ולטעת בהם את הביטחון. זאת, החל מהכשרה מקצועית, דרך מערכות תמיכה פסיכולוגיות, מתן הלוואות מסובסדות, וכלה במנטורים עסקיים.

עודדנו אותם אמרנו להם שהם כן יכולים לשנות את המצב הכלכלי שלהם. והנה כעת, ברגע שהמצב התהפך, ושגם הם נופלים עסקית, ישנה תחושה שהדברים היו אשליה וכי הסיכוי שהם יקומו מהמשבר במהרה הוא קלוש ביותר.

המשבר הזה עלול למוטט את הסיכוי שלהם לעתיד כלכלי טוב יותר ויסתום את הגולל על עצמאות כלכלית כלשהי.

מדובר באוכלוסייה שאינה יכולה לקבל את המענק מהמדינה, כמו שיוכלו לקבל בעלי עסקים קטנים ובינוניים. כך למשל, מדובר ב-4,000 בעלות ובעלי עסקים זעירים, שסייענו להם בהקמתם לפני שנה-שנתיים, ושבמקרה הטוב ההכנסות שלהם הן כ-5,000 שקל בחודש - מתחת לשכר המינימום.

כמו כן, אין להם עדיין רקורד עסקי או דוחות כספיים. כך שהסיוע של המדינה אינו תואם את הפרופיל שלהם. מדובר באוכלוסייה שאין לה יכולת ונגישות למידע. כל 1,000 היזמים והיזמות, שסייענו להוציא ממורכבות כלכלית באמצעות הקמת עסק זעיר, תורמים למדינה 120 מיליון שקל בשנה. 60 מיליון שקל לתמ"ג, וחיסכון של כ-60 מיליון בתשלומי העברה.

כך ש-4,000 עסקים זעירים, שסייענו להקים בחמש השנים האחרונות, תורמים למשק כ-480 מיליון שקל בכל שנה. כלומר, ההשקעה באוכלוסייה זו מניבה למשק ולחברה בישראל תשואה מאוד טובה למדינה".

נציין, כי רוב הפעילות שלנו נעשית בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל. בשנתיים וחצי האחרונות, אנחנו פועלים במיזם משותף עם המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, בתקציב משותף של 4 מיליון שקל. כלומר, 2 מיליון שקל של הממשלה, ועוד 2 מיליון שקל, שנתרמו ע"י שותפים לחזון וכן תרומות של הוועד המנהל של העמותה.

כל מה שנדרש כדי לסייע לעסקים הזעירים כדי שלא יתמוטטו הם לא מיליארדי שקלים. מדובר ב-4 מיליון שקל ל- 1,000 יזמיות כל שנה, סכום שהמדינה יכולה להשקיע. זה התקציב הנקודתי שנדרש כדי שאותה שכבה, שהיא במצב ממש קשה, תוכל לעמוד על הרגליים. 

הכותב הוא יו"ר ומייסד עמותת "יוזמות עתיד" המסייעת לעסקי זעירים. בעבר כיהן כ מנכ"ל ויו"ר חברת "קומסק"