מחקר: שיעור הסיוע הממשלתי לעסקים - עשירית ממה שהקצתה בריטניה

זאת על פי מחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת • המחקר בדק את היקף הסיוע שהעניקו מדינות שונות שנפגעו ממגפת הקורונה לעסקים • בריטניה מובילה עם כ-330 מיליארד ליש"ט שהם כ-14.5% תוצר • וכמה הוציאו בספרד ובצרפת?

עסקים קטנים / צילום: Shutterstock
עסקים קטנים / צילום: Shutterstock

שיעור ההוצאה של מדינת ישראל על פתרונות מימון לעסקים בעקבות משבר הקורונה עומד על 1.5% תוצר - כעשירית מכפי שהקצתה בריטניה, המדינה המובילה בהיקף הסיוע שלה לעסקים. כך עולה ממחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת בהזמנת ועדת הכספים.

המחקר בדק את היקף הסיוע שהעניקו מדינות שונות שנפגעו ממגפת הקורונה לעסקים שלהן, והשווה אותו למספרי החולים באותן מדינות. נכון ל-3 באפריל. המדינות שבולטות בשיעור הוצאה גבוה על פתרונות מימון לעסקים בתוצר הן: בריטניה - כ-330 מיליארד ליש"ט שהם כ-14.5% תוצר; צרפת - כ-300 מיליארד אירו, 12.1% בתוצר;

בלגיה - כ-50 מיליארד אירו, 10.3% תוצר; וספרד - כ-100 מיליארד אירו, שהם כ-7.8% בתוצר. עורכי המחקר מציינים כי בספרד שיעור החולים למיליון הוא הגבוה מבין המדינות המוצגות ועומד על כ-5,192 חולים למיליון נפש.

ערוץ הסיוע העיקרי של האוצר לעסקים הוא באמצעות קרן האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, שמסגרת האשראי שלה עומדת על 8 מיליארד שקל. את האשראי יספקו הבנקים, וכל הלוואה תהיה בערבות מדינה של עד 85%.

אולם, המדינה הגבילה מראש את אחוז הדיפולטים בקרן באופן שמגביל את החשיפה שלה להפסד מירבי של 1.2 מיליארד שקל, כלומר עד 15% מהיקף האשראי הכולל בקרן. ההלוואות שנותנות הקרן הן לחמש שנים ובגובה של 500 אלף שקל עד 8% מהמחזור לפי הנמוך.

וכך, עסק בעל מחזור שנתי של מיליון שקל יוכל לקבל מהקרן עד 80 אלף שקל בלבד. המדינה הנחתה כי ממוצע תחום הריביות בהלוואות יעמוד על פריים פלוס 1.8%. המדינה גם הסכימה לממן את תשלומי הריבית בשנה הראשונה להחזר ההלוואה (גרייס).

לדברי ח"כ אורית פרקש הכהן מחוסן לישראל הנתונים מוכיחים כי פעולות הסיוע לעסקים שנעשו עד כה היו בבחינת "הנשמה חלקית של המשק העסקי". פרקש הכהן הוסיפה כי "יש צורך לפעול בחכמה ולייצר תכנית אקזיט מיידית, שגם תשמור על הבריאות אבל גם תתחיל להפעיל את המשק. זאת על בסיס עקרון הכלת המחלה ושמירה על אוכלוסיות הסיכון, ולא רק בידוד מוחלט ושיטוח העקומה".

המחקר של הכנסת מציג מספר דוגמאות לקרנות דומות שהופעלו במדינות אחרות. כך למשל בצרפת, סך פתרונות המימון במסגרת תכנית הסיוע יעמדו על כ-300 מיליארד אירו. המדינה תיתן ערבויות להלוואות לעסקים בסכום מרבי של הנמוך מבין השניים: 25% מהמחזור השנתי או שנתיים של הוצאות שכר. הלוואות אלו ניתנות לפריסה של עד 5 שנים, וההחזר הראשון יוכל להתחיל כעבור שנה. הערבויות יהיו בשיעור 70-90% בהתאם לגודל העסק.

שוויץ העמידה תוכניות סיוע למימון לעסקים בהיקף של כ-20 מיליארד פרנק שוויצרי. התוכנית כוללת הלוואות לעסקים בגובה של עד 10% ממחזור המכירות השנתי ועד תקרה של 20 מיליון פרנק שוויצרי, כאשר הלוואות של עד 500 אלף פרנק שוויצרי יכוסו ב-100% ערבות מדינה ויינתנו בשיעור ריבית אפסי. מעל סכום זה שיעור הערבות יהיה 85% והריבית על ההלוואות תהיה בשיעור 5%.

ממשלת ספרד הקצתה סכום של 100 מיליארד אירו לערבויות מדינה. בשלב הראשון המדינה תקצה 20 מיליארד ערבויות כנגד הלוואות. הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים ועצמאים יכוסו בשיעור של 85% ועבור שאר העסקים, שיעור הכיסוי יהיה 70% להלוואות חדשות ו-60% להלוואות מחודשות. 2 מיליארד מהערבויות יינתנו על ידי החברה הספרדית לביטוח סחר חוץ, על מנת לייצור הון חוזר ליצואנים.