מנדלבליט לנתניהו: תוקף כל תקנות החירום עלול להתערער, החלף אותן בחקיקה

היועמ"ש: "הימנעות הממשלה מאישור הצעות החוק המונחות על שולחנה והבאתן לכנסת, עלולה להיות בעלת תוצאות קשות להתמודדות של הממשלה עם נגיף הקורונה"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר  אביחי מנדלבליט, שיגר הערב (ב') מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא מזהיר אותו מההשלכות של המשך קידום תקנות לשעת חירום למאבק בקורונה, במקום חקיקת חוקים באופן מסודר.

לדבריו, "לא ניתן לקבוע הסדרים חקיקתיים חדשים באמצעות התקנת תקנות שעת חירום, מקום בו ניתן לעשות כן באמצעות חקיקה ראשית של הכנסת".

היועמ"ש מציין כי מספר טיוטות חוק חשובות מונחות על שולחן מזכירות הממשלה ואינן מובאות לאישור הכנסת, אך ורק בשל אי אישורן על-ידי הממשלה. מנדלבליט מוסיף כי "הימנעות הממשלה מאישור הצעות החוק המונחות על שולחנה והבאתן לכנסת, עלולה להיות בעלת תוצאות קשות להתמודדות של הממשלה עם נגיף הקורונה".

מנדלבליט מזהיר כי חלק מהצעות החוק המונחות כאבן שאין לה הופכין אמורות להחליף תקנות חירום שמועד פקיעת תוקפן קרוב. כך לדוגמה, בערב פסח יפקע תוקף על אכיפת הבידוד וההגבלות.

מנדלבליט מוסיף ומזהיר כי קיים חשש שבג"ץ יפסול את התקנות אם הממשלה לא תפעל בדחיפות להחליפן באמצעות חקיקה של הכנסת.

היועמ"ש מתריע עוד כי בהיעדר פעילות דחופה לקידום החקיקה, עלול להתערער תוקפן של כל תקנות החירום שהותקנו מאז כינון הכנסת ה-23, וכן עלולה להצטמצם היכולת לעשות שימוש בכלי זה בעתיד.