על רקע המשבר: ערבויות חברות התקשורת הופחתו בעשרות אחוזים

המטרה: פינוי משאבים לטובת השקעה בתשתיות ומתוך הכרה בפגיעה שהחברות צפויות לחוות בשל משבר הקורונה

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

שר התקשורת דוד אמסלם הפחית אתמול (ב') את גובה הערבויות של חברות התקשורת בעשרות אחוזים. מדובר על הפחתה שתוכננה במשרד, אך היא הוקדמה בשל משבר הקורונה והרצון של המשרד להקל על החברות, שיוכלו להשתמש בכסף שיתפנה להן מההפחתה לטובת השקעות ועמידה באתגרים שהמשבר מציב להן.

התוכנית של משרד התקשורת להפחית בערבויות החברות כאמור כבר עלתה לדיון, והרציונל שלה היה שהשימוש בכלי זה פחת משמעותית בשנים האחרונות, לצד עלייה משמעותית בכלי אכיפה כגון עיצומים כספיים. 

ההפחתה בגובה הערבויות לכל בעלי הרישיון היא דרמטית ובהיקף של עשרות אחוזים. ערבות חברות הסלולר תופחת מ-40 מיליון שקל ל-5 מיליון שקל, הפחתה של 88%. ערבות בזק תופחת מ-35 מיליון שקל ל-15 מיליון שקל, הפחתה של 57%. הערבות לבעלי רישיון מפ"א תופחת מ-29.4 מיליון שקל ל-6.5 מיליון שקל, הפחתה של 78%; ובעלי רישיון אחוד ישלמו ערבות של 1-2 מיליון שקל, המהווים הפחתה של 50-60% לעומת הערבות הקיימת.

משרד התקשורת סירב להפחית את הערבויות בשיעור ניכר יותר בשל בקשות המפעילים, וסבר כי הערבות שקבע מאזנת בין הצורך לסייע לחברות לבין הצורך של המשרד לשמור על תכלית הערבות במקור. לדברי המשרד, עדכון הערבות יאפשר למפעילים להפנות הון ומשאבים לטובת השקעה בתשתיות ולהתמודדות טובה יותר עם משבר הקורונה, וכמו כן תקטין חסמי כניסה לשוק.