דעה: תיקי גירושים במשבר הקורונה - בתי המשפט יצטרכו להיות יצירתיים

ההרס הכלכלי שתותיר אחריה מגפת הקורונה יחייב את בתי המשפט "לשחוט פרות קדושות" ולהתמודד באופן יצירתי עם הסכמי גירושים שביצועם יהפוך לבלתי צודק ועם תביעות ובקשות "לחשב מסלול מחדש" בהליכי גירושים

החלטות בתיקי גירושים. בתי המשפט יצטרכו להיות יצירתיים / צילום: שאטרסטוק
החלטות בתיקי גירושים. בתי המשפט יצטרכו להיות יצירתיים / צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל שירות התעסוקה הזהיר לאחרונה כי עד פסח יהיו בישראל מיליון מובטלים, ואת הרף חצינו הרבה לפני; התוכנית הכלכלית שפרסם משרד האוצר היא בבחינת לעג לרש, ועשרות אלפי מתגרשים וגרושים עומדים להיות מושפעים ישירות מהמשבר הכלכלי בו מצוי העולם כולו.

כבר עתה מוגשות לבית המשפט לענייני משפחה בקשות רבות הנוגעות לשינוי גובה המזונות על-ידי הורים שמצבם התעסוקתי השתנה לרעה. גובה המזונות הוא פונקציה של יכולתם הכלכלית של שני ההורים. כאשר מצבו הכלכלי של אחד מהם משתנה לרעה - מפוטר, מוצא לחל"ת או ששכרו מקוצץ משמעותית - יש להתאים את גובה המזונות למציאות החדשה שכופה עלינו הקורונה. 

נמחיש במה מדובר: אב שמשלם מזונות בסך 6,000 שקל עבור שלושה ילדים, פנה לאחרונה לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה להפחית את גובה המזונות, שכן הוא הוצא לחל"ת, ובמקום משכורת של כ-13,000 שקל, הוא עתיד לקבל דמי אבטלה בסך כ-8,000 שקל. אם שלא קיבלה מהאב מזונות בשל משמורת משותפת והכנסות דומות שלהם, הגישה לבית המשפט בקשה דחופה לחיוב האב במזונות זמניים, לאחר שפוטרה מעבודתה, ואין כל צפי למציאת עבודה חדשה.

אלה רק האדוות שלפני נחשולי הבקשות והתביעות בענייני מזונות שעתידות להציף את בתי המשפט לענייני משפחה כאשר משבר הקורונה יסתיים. אין ספק כי לבתי המשפט יש תפקיד בפתרון המצוקה הכלכלית שגזרה הקורונה כמעט על כל בתי-האב, והם יצטרכו לתת מענה לשינויים הדרסטיים ביכולת הכלכלית, ולהתאים את דמי המזונות למציאות החדשה. במקרים מסוימים תידרש הפחתה דרמטית, ובמקרים אחרים העלאה.

המשבר הכלכלי ישפיע גם על תיקי גירושים שמתנהלים כעת בבתי משפט, נמצאים בהליכי גישור, או שמתנהל משא-ומתן בין הצדדים במטרה להגיע להסדר. בתיקי גירושים רבים מבוצעת הערכת שווי לעסקים שבבעלות אחד מבני הזוג. באופן פשטני ניתן לומר כי הערכות השווי מסתמכות על תחזית ההכנסות העתידית הצפויה של העסק, בהסתמך על ממוצע ההכנסות משנים קודמות. אלא שהמשבר הנוכחי מייצר סדר עולמי חדש וטורף את הקלפים עבור עסקים רבים, הן מבחינת תחזית ההכנסה בעת הנוכחית והן מבחינת יכולת הקיום העתידית של העסק. מה שהיה, לא ישוב להיות בעתיד הקרוב. להערכתי, הערכות שווי שבוצעו טרם המשבר וטרם ניתן בגינן פסק דין, יצטרכו, ברובן, לעבור בחינה מחודשת.

גם שווי הזכויות הסוציאליות (ביטוחי מנהלים, פנסיות, קרנות השתלמות וקופות הגמל) יושפע רבות מהמשבר הכלכלי ולפיכך עלול להשפיע על חלוקת הרכוש בין המתגרשים. במקרים רבים, ועל-מנת להימנע מחלוקה בפועל של הקרנות והפנסיות, מוותר אחד הצדדים על זכויותיו של האחר, בתמורה לוויתור על שווי זהה ברכוש. לדוגמה, רבע דירה כנגד ויתור על כספי קרן השתלמות ופנסיה. במקרים אלה יהיה צורך לערוך חישוב מחדש של שווי הזכויות הסוציאליות. 

השורה התחתונה היא שהסכמי גירושים שאושרו לאחרונה וקבעו חלוקת רכוש על בסיס מסוים שהיה תקף לפני הקורונה, עלולים להפוך לבלתי אפשריים לביצוע. בימים כתיקונם דלתות בתי המשפט אינן פתוחות לאלה שמבקשים לשנות הסכמים שכבר נחתמו, כיוון שבתי המשפט לא נוטים לבטל או לשנות הסכמים אלה, שנחשבים ל"פרה קדושה", בבית המשפט למשפחה.

יחד עם זאת, המשבר העולמי מתחיל לתת אותותיו גם במערכת המשפט. ועידת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין מאפשרת בשל מצב החירום אימות תצהיר "בהיוועדות חזותית", כלומר בשיחת וידאו. שופטי בית המשפט לענייני משפחה מאפשרים באופן חסר תקדים אישור הסכמי גירושים ללא דיון וללא התייצבות בעלי הדין, על סמך תצהירים שמוגשים להם בלבד, בגלל מצב החירום שאין לדעת מתי יסתיים. 

ההרס הכלכלי שתותיר אחריה מגפת הקורונה יחייב את בתי המשפט "לשחוט פרות קדושות" ולהתמודד באופן יצירתי עם הסכמי גירושים שביצועם יהפוך לבלתי צודק, ועם תביעות ובקשות "לחשב מסלול מחדש" בהליכי גירושים. שופטי בית המשפט לענייני משפחה יצטרכו לרדת ממגדל השן ולתת לציבור פתרונות שיתאימו את התוצאות המשפטיות לסדר הכלכלי החדש. 

הכותבת היא בעלת משרד עורכי דין המתמחה בדיני משפחה וירושה