"חשובים מכל הם העובדים שהצלחנו לשמור גם בימים קשים אלו"

לדברי דודו זבידה, מנכ"ל קבוצת מבנה, "אנו מנסים ככל הניתן לשמור על השגרה. המרכזים המסחריים והלוגיסטיים שלנו ממשיכים לפעול ברחבי הארץ, גם אם חלקית. לא הוצאנו את העובדים שלנו לחל"ת ואין לנו כוונה כזו"

דודו זבידה, מנכ''ל קבוצת מבנה / צילום: תמר מצפי
דודו זבידה, מנכ''ל קבוצת מבנה / צילום: תמר מצפי

חודש מרץ השחור, שהיה מהגרועים בהיסטוריה של הבורסה המקומית, הציב בפני מנהלי החברות הנסחרות אתגרים יוצאי דופן, שכמותם לא ידעו בעבר. "גלובס" בדק עם מנכ"ל קבוצת מבנה, דודו זבידה, כיצד הוא נערך להתמודד עם משבר הקורונה ומה התוכניות שלו ליום שאחרי.

ספר על המצב הנוכחי בחברה ופעולות שביצעתם.

"אנו מנסים ככל הניתן לשמור על השגרה. המרכזים המסחריים והלוגיסטיים שלנו ממשיכים לפעול ברחבי הארץ, גם אם חלקית. לא הוצאנו את העובדים שלנו לחל"ת ואין לנו כוונה כזו. חשוב לנו לשמור על כל העובדים ולאפשר להם להמשיך ולנהל שגרת חיים, ובטח לא לפגוע בהם כלכלית. לייצר להם ביטחון תעסוקתי במיוחד בימים אלו. העובדים שלנו הם משאב חשוב ביותר, מבחינתנו הוא ערך עליון. בזכותם הצלחנו לייצר ערך משמעותי לחברה, עם כל התהפוכות שהיא עברה, ובזכותם אני בטוח שנצלח את התקופה הנוכחית".

כיצד אתה נערך ליום שאחרי המשבר?

"אנו חושבים כל הזמן על היום שאחרי. לראייתי, יהיו שינויים בטווח הקצר-בינוני ואני לא רואה שחורות בטווח הארוך. יתר על כן, נכנסנו למשבר הזה ערוכים עם איתנות פיננסית גבוהה, וכעת אנו יכולים לבחון הזדמנויות עסקיות תוך כדי המשבר".

מה יהיה שונה בחברה לאחר שהמגפה תדעך?

"אני מעריך כי בתקופה הראשונית של היציאה מהמשבר, נראה פגיעה בעיקר בתחומי הבילוי והתיירות, ייקח זמן לחזור שם לשגרה. עם זאת, בשל העובדה שהגבולות סגורים, אני סבור שנראה איזון במשק, שכן מרבית הצריכה תהיה מקומית, מה שאמור לייצר שיפור מהיר בטווח הקצר.

"אני גם לא רואה שינוי משמעותי בתחומי הייזום. המצב מאפשר יתרון לחברות נזילות וחזקות גם בתחום המגורים. אני בטוח שנצא כחברה מחוזקים מהמשבר זה בזכות מהלכים שביצענו לפניו והאסטרטגיה הסדורה שלנו.

"המשכנו לדאוג לכל הספקים שלנו, גדולים כקטנים, לא דחינו תשלומים ולא ניצלנו הזדמנויות להפחתות. אבל חשובים מכל הם עובדי החברה. הצלחנו לשמור עליהם גם בימים קשים אלו. בעיניי זו החוכמה העיקרית, להיות ערכיים גם בימים שלא קל".

תוך כמה זמן תחזור הפעילות בענף לרמתה טרם המשבר?

"רמת האבטלה תרד לדעתי באופן דרמטי בחודשים שלאחר שחרור ההגבלות, אך אין לי ספק שייקח זמן רב עד שנגיע לרמת התעסוקה בה היינו ערב המשבר. חשובה מאוד מדיניות ממשלתית סדורה, גם אם לפעמים היא לא פופולארית.

"צריך לדעתי לבחון מחדש את כל המגזר הציבורי ולתקן עיוותים של שנים. לתת חיזוק אמיתי לעסקים הקטנים כדי להניע את המשק ולהקטין את האבטלה. המדינה צריכה לייצר במהירות בהירות עסקית למשק, לעזור בהלוואות לעסקים ולשפר את מוסר התשלומים שלה ועוד, הסדרה כזו חייבת לבוא מלמעלה.

"באין הסדרה נוצר מצב אבסורד שבו בעיצומו של המשבר חלק מהמגזר העסקי גלגל את הבעיות הכספיות שלו על חלקים אחרים ולאלו אין למי לפנות. בסופו של דבר, כולם מנסים להתקיים במציאות החדשה - זה לא הגיוני ולא מוסרי. ההסדרה צריכה להיות הוגנת ככל הניתן לכולם".   

***גילוי מלא. למשפחת בר און, מבעלות השליטה ב"גלובס", מניות מיעוט בקבוצת מבנה.