עוד קרן אשראי בדרך: 6 מיליארד שקל לעסקים גדולים

קרן אשראי נוספת תספק הלוואות לעסקים בעלי מחזור של 200 מיליון שקלים ומעלה בערבות מדינה חלקית • חשיפת המדינה לקרן הוגבלה ל-720 מיליון שקל

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

האוצר מקים קרן הלוואות בערבות המדינה לעסקים גדולים בהיקף 6 מיליארד שקל, זאת כחלק מתוכנית הסיוע למשק שהיקפה כ-80 מיליארד שקל. הקרן החדשה מצטרפת לקרן לעסקים קטנים ובינוניים בהיקף 8 מיליארד שקל שהחלה לפעול לפני כחודש. האשראי בשתי הקרנות אמור להגיע מהמערכת הבנקאית כשהמדינה מצידה מוכנה לספוג הפסדים עד לגובה של 12% ממסגרת האשראי.

מאחר והקרן החדשה היא לעסקים שמחזור פעילותם השנתי מעל 200 מיליון שקל והקרן הישנה היא לעסקים שמחזור פעילותם עד 400 מיליון שקל - תעמוד לבעלי עסקים שמחזורם בין 200 ל-400 מיליון שקל האפשרות לבחור בין הקרנות. זאת כאשר מהקרן לעסקים גדולים ניתן לקבל הלוואות של עד 100 מיליון שקל, לעומת הלוואה מירבית של 20 מיליון שניתן לקבל מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים. מתן אפשרות הבחירה בא על רקע ביקורת מצד העסקים הקטנים שחוששים שידחקו את רגליהם מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים.

על-פי הודעת האוצר, במסגרת הקרן החדשה יוכלו עסקים בענפים שנפגעו ממשבר הקורונה לקבל הלוואות בגובה 8% ממחזור ההכנסות השנתי שלהם ועד 100 מיליון שקל (לפי הנמוך). באוצר מסבירים כי "בדרך זו, תאפשר המדינה לתת מענה ייעודי לאוכלוסיית העסקים הגדולים, שמאפייניה וצרכי האשראי שלה שונים מאלה של העסקים המקבלים את הסיוע במסגרת קרן הסיוע הייעודית שהוקמה לעסקים קטנים ובינוניים".

חלק מתנאי קבלת האשראי עדיין לא נקבעו והם יסוכמו במו"מ בין האוצר לבנקים. כך למשל עדיין לא ברור מה יהיה גובה ערבות המדינה להלוואות שתיתן הקרן (בקרן לעסקים קטנים ובינוניים המדינה נותנת ערבות בהיקף של 85% מגובה ההלוואה). יחד עם זאת גם בקרן לעסקים גדולים מגבילה המדינה מראש את הההפסד הפוטנציאלי שלה ל-12% מהיקף האשראי, שהם במקרה זה 720 מיליון שקלים.

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר כי "הקרן הייעודית להעמדת הלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים, יחד עם הקרן הקודמת שהוקמה, תשלים את המענה הכולל לצורך התזרימי של כלל המגזר העסקי שנפגע ממשבר הקורונה".