מתקרבים להדפסת כסף: בנק אוף אינגלנד יספק מימון זמני לממשלת בריטניה

זאת על מנת לסייע בהתמודדות עם השיבושים בשווקים שגורמת מגפת הקורונה • בהודעה הרשמית לא פורט סכום המזומן אותו יעביר הבנק אוף אינגלנד לממשלה

דגלי בריטניה ודגלי האיחוד האירופי מונפים מול הפרלמנט בלונדון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
דגלי בריטניה ודגלי האיחוד האירופי מונפים מול הפרלמנט בלונדון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הבנק אוף אינגלנד ומשרד האוצר הבריטי הכריזו היום כי הבנק המרכזי הבריטי יספק לממשלה נזילות באופן ישיר, על מנת לסייע בהתמודדות עם השיבושים בשווקים שגורמת מגפת הקורונה. המשמעות היא כי הבנק המרכזי יספק לממשל מימון, מבלי שתצטרך לגייס מזומן בשווקים הפיננסיים באמצעות הנפקת אגרות חוב - ובכך יאפשר לה לעקוף את השווקים, לפחות באופן זמני.

בהודעה הרשמית הדגישו משרד האוצר והבנק המרכזי כי מדובר במהלך זמני המשתמש במנגנון קיים: הממשלה תשתמש בחשבון משיכת יתר בבנק המרכזי, וכל משיכת מזומן מהחשבון הזה תוחזר לפני סוף השנה. כלומר, לא מדובר בהדפסת כסף קבועה על מנת לממן את פעולת הממשלה: הסכום יוחזר לקופת הבנק המרכזי.

כמו כן, ההודעה הדגישה כי הממשלה תמשיך להשתמש בשווקים בתור אמצעי המימון העיקרי שלה. השימוש בחשבון משיכת היתר, כך לפי הבנק המרכזי ומשרד האוצר, יאפשר להסדיר את תזרים המזומנים של הממשלה, ולאפשר לשווקים לפעול טוב יותר.

בהודעה הרשמית לא פורט סכום המזומן אותו יעביר הבנק אוף אינגלנד לממשלה. ב'פיננשייל טיימס' הזכירו הבוקר כי במהלך משבר 2008 הממשלה עשתה שימוש דומה בחשבון משיכת היתר, בסכום של כ-20 מיליארד פאונד. נכון לעכשיו, השימוש שעושה הממשלה בחשבון עומד על כ-400 מיליון פאונד בלבד.