הקורונה מחברת אפילו בין אפל לגוגל: הכריזו על שיתוף פעולה במעקב אחר התפשטות הנגיף

היוזמה של שתי ענקיות הטכנולוגיה תכלול עדכון במקביל של תוכנות ההפעלה שלהן לניידים, ותאפשר למשתמשים לדעת אם היו במגע עם מישהו שנדבק בנגיף

חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

אפל וגוגל הודיעו היום (ו') על יוזמה משותפת שמאפשרת להודיע לאנשים דרך הסמארטפון - על בסיס הסכמה מראש - אם הם באים במגע עם מישהו שנושא את נגיף הקורונה, וזאת מבלי שיהיה צורך לשתף מידע על מיקום המשתמשים עם רשויות הממשלה.

מעקב-מגע נחשב לאמצעי עיקרי המאפשר לאנשים לצאת מסגר ביתי, אולם קיימות בעיות משמעותיות של פרטיות הכרוכות בבקשה מאנשים לשתף עם הממשלה את המיקום שלהם ומידע אישי נוסף. 

במשך העשור האחרון השקיעו אפל וגוגל מאמצים בעיקר בתחרות בין שתי מערכות ההפעלה שלהן, אולם כעת הן משיקות את שיתוף הפעולה חסר-התקדים הזה, על רקע החיפוש של מדינות ברחבי העולם אחר טכנולוגיות למעקב על התפשטות הקורונה. מטרת החברות להציע את היתרונות הגדולים ביותר שמתאפשרים ללא הקרבת הפרטיות.

אפל וגוגל מטמיעות את התוכנה הנחוצה בשני שלבים. באמצע מאי יעדכנו החברות את מערכות ההפעלה שלהן כך שיתמכו בטכניקת שיתוף-המגע ויאפשרו פעולה של אפליקציות מעקב-מגע. בחודשים הבאים יתבצע עדכון נוסף בתוכנות ההפעלה, שיאפשר למערכת לפעול ללא צורך באפליקציה ספציפית.

מערכות ההפעלה המעודכנות יאפשרו למכשירים להחליף מפתח פרטי עם סמארטפונים סמוכים באמצעות טכנולוגיית בלוטות', ולבצע רישום בכל פעם שמשתמשים נמצאים בסמיכות זה לזה. אם מישהו נבדק לקורונה ונמצא חיובי ומזין את המידע הזה לתוך אפליקציה, נשלח לשרת מידע על 14 יום של מגע שלו עם אחרים. הטלפונים בודקים מפעם לפעם  אם אחד מהאנשים שאיתם המשתמש היה במגע לאחרונה נמצא חיובי לקורונה. אם כן, נשלחת התראה שמאפשרת למשתמש לדעת שמישהו שהיה איתו במגע נבדק ונמצא חיובי, ונמסר מידע נוסף.

לדברי החברות הן נקטו כמה צעדים כדי לשמור על הפרטיות, בין היתר לאפשר למשתמשים לבחור אם להשתמש בטכנולוגיה, להימנע מאיסוף מידע על מיקום, או מידע זיהוי אישי אחר, לא לאפשר לרשימת האנשים שאיתם המשתמש היה במגע לצאת מהטלפון ללא אישור ועוד.