בליכוד לוחצים: הנשיא ריבלין צריך להעביר את המנדט לנתניהו

ביום שני הקרוב יפקע המנדט להרכבת הממשלה שניתן לח"כ בני גנץ • ישראל כ"ץ ויובל שטיינץ קראו לנשיא להעניק את המנדט לנתניהו כדי לקדם ולזרז את הקמתה של ממשלת אחדות

הנשיא ריבלין / צילום: שלומי יוסף
הנשיא ריבלין / צילום: שלומי יוסף

בתאריך 13 באפריל יפקע המנדט להרכבת הממשלה שניתן לח"כ בני גנץ. היום (שבת) החלו שרי ליכוד בכירים לקרוא לנשיא ראובן ריבלין להעביר את המנדט להרכבת הממשלה לידיו של נתניהו. במקביל, הליכוד מסרו בצאת השבת שנתניהו פנה ללשכת ח"כ גנץ כדי לקיים עוד הערב, פגישת מו"מ במעון ראש הממשלה בירושלים, בצירוף צוותי המו"מ.

בשבועיים וחצי האחרונים מכהן גנץ כיו"ר הכנסת, אחרי שמפלגתו, כחול לבן, עתרה לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת הקודם ח"כ יולי אדלשטיין על כך שבלם כינוס מליאה לבחירת יו"ר חדש לפי דרישת רוב של 61 ח"כים. למחרת העתירה, ואחרי שבג"ץ כפה על הכנסת קיום ישיבה בראשות ח"כ עמיר פרץ, נכנס גנץ למו"מ עם נתניהו כשהצדדים התכוונו להקים ממשלת חירום תוך כמה ימים. אך במקום להתקדם בקצב מהיר להסכמות, נתניהו וגנץ מרחו את לוח הזמנים, עד לקצה תקופת המנדט אשר בידי גנץ.

היום קרא שר האנרגיה יובל שטייניץ לריבלין להעניק את המנדט להרכבת הממשלה לרה"מ נתניהו ביום שלישי הקרוב, כדי לקדם ולזרז את הקמתה של ממשלת אחדות. "מאחר שמוסכם שנתניהו יהיה ראש הממשלה הראשון ברוטציה - כל עיכוב בהטלת המנדט עליו, עלול לעכב את הקמתה של הממשלה החדשה, שעם ישראל כל כך זקוק לה במצב החירום הנוכחי", אמר שטייניץ.

גם שר החוץ ישראל כ"ץ, חזר על המסר הזה. "בימים אלה מדינת ישראל זקוקה לממשלה יציבה שתתמודד מול האתגרים הגדולים בפניהם אנו ניצבים, ועל כן במקרה כזה יש להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו שלו הסיכוי הגבוה להרכיב במהירות ממשלה רחבה ויציבה", אמר כ"ץ.

ברקע, ישנה אפשרות שהנשיא עשוי להפעיל את שיקול דעתו ולדלג על השלב השני של מלאכת הרכבת הממשלה ולבקש מן הכנסת, שחבריה יכינו 61 חתימות תמיכה במועמד אחד וכך תורכב הממשלה. הסיבה לכך היא שריבלין מעוניין לזרז את התהליך ולא לאפשר לצדדים להתמהמה עוד. במקביל, ברקע עומדות מספר עתירות לבג"ץ לפיהן אין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אדם שמשפטו הפלילי עומד להתחיל (24 במאי).

עם העברת המנדט להרכבת הממשלה לידיו של נתניהו, גם הוועדה המסדרת בכנסת, זו המנהלת את המשכן (עד לחתימה על הסכם קואליציוני) תצא מן הידיים של כחול לבן ותעבור לידי הליכוד. המצב הזה יהיה הרבה יותר נוח עבור הליכוד, בהיבט של האפשרות לקדם חקיקה בתקופת המעבר, כל עוד אין ממשלה.