בזק מבקשת ממשרד התקשורת לשדרג את מהירות הגלישה ברשת

על רקע משבר הקורונה ובשל הזמן הרב שחלף מאז סירב המשרד לשדרוג, בזק מבקשת לחשוב מחדש על ההתנגדות למהלך

תשתיות אינטרנט ביתי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
תשתיות אינטרנט ביתי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת בזק מנסה שוב לקבל את הסכמת משרד התקשורת למהלך של שדרוג מהירות הגלישה הרשת שלה, על רקע מגפת הקורונה. ל"גלובס" נודע כי החברה פנתה בשבוע שעבר בערב החג למשרד התקשורת וביקשה שיתיר לה לבצע את השדרוג שהמשרד מעכב כבר כשנתיים כחלק מניסיון לכפות על בזק מהלך של שדרוג הרשת לסיבים אופטיים - אירוע נפרד שנמצא באמצע תהליך אסדרה.

השדרוג שבזק מתכננת הוא שדרוג הנדסי שיאפשר לחברה לספק מהירויות גלישה של עד כ-200-250 מגה ביט בשנייה תאורטיים, בטכנולוגיה שנקראת בשמה המקצועי "סופר וקטורינג B35". בזק כבר התקינה את הטכנולוגיה שניתן להפעילה באופן כמעט מיידי ולספק שדרוג משמעותי ברשת למאות אלפי לקוחות.

בזק רכשה את הטכנולוגיה והטמיעה אותו במסגרת שדרוג של הרשת הקיימת בהתאם לשדרוגים שמבצעים מפעילים בכל העולם ברשתות הנחושת הקיימות שלהם, תוך שהיא לא לקחה בחשבון שמשרד התקשורת ישתמש בשדרוג הנדסי שמקובל בכל העולם, ככלי במאבק רגולטורי נגדה.

טכנולוגיית ה-B35, יותר משהיא באה לשדרג מהירויות, היא באה לחזק את הרשת במקומות שבהם המהירויות יחסית נמוכות בגלל מרחקים מארונות התקשורת. כלומר, יותר משהיא תשדרג את המהירות ללקוחות שמקבלים ביצועים סבירים, היא תאפשר שיפור בחוויית הגלישה לאלה שמקבלים מהירות נמוכה.

במשרד התקשורת התגבשה דעה שאומרת שלא לאפשר לבזק להפעיל את הטכנולוגיה עד שהחברה לא תדליק את רשת הסיבים האופטיים שלה. המשרד לא מוכן להאמין לבזק שאין קשר בין שתי הטכנולוגיות, ושממילא פריסת הסיבים שתגיע לאחר שמשרד התקשורת ישלים את מדיניותו תבוא במקביל, היות שפריסת הסיבים והפעלתם תדרוש זמן רב מצד אחד, ומצד שני ה-B35 אמור לטפל בנקודות כשל ברשת הקיימת.

ההחלטה של משרד התקשורת באה "לשבור" את בזק ולאלץ אותה להדליק את הסיבים שלה בתנאי אי-ודאות מצד אחד, ומצד שני להרוויח זמן עבור פריסת הסיבים של מתחרותיה פרטנר וסלקום. בפועל בזק לא נשברה, לא הדליקה את הסיבים בטענה כי אין מודל כלכלי, ומשרד התקשורת קיבל את עמדתה לאחר שהבין ושוכנע כי לא ניתן לחייב אותה בפרויקט שאינו כלכלי עבורה ושכולל חובת פריסה אוניברסלית מלאה.

כאמור, בזק הטמיעה את הטכנולוגיה ומחכה מספר שנים שיתירו לה להפעילה. על רקע אירוע הקורונה החברה טוענת כי העומסים ברשת מחייבים לאפשר לה לשדרג את הרשת ובמקביל מחייבים את המשרד לחשוב מחדש על המדיניות שלו.

בשולי הדברים נזכיר כי משרד התקשורת נמצא בשלבים סופיים של גיבוש המדיניות בנושא הסיבים בבזק, וייתכן כי ללא אירוע הקורונה המתווה כבר היה מפורסם. המתווה פותר את בזק מחובת הפריסה האוניברסלית של הסיבים האופטיים, ובמקום זה מחייב אותה להגדיר מראש את היקף הפריסה שהיא תתחייב לה, ובאותם מקומות שלא תפרוס, הם יתופעלו על-ידי חברות תקשורת מתחרות. עוד קובע המתווה כי רק לאחר שיפורסם ויאושר המתווה, יותר לבזק לשדרג את הרשת ל-B35.

גורם במשרד התקשורת אישר כי התקבלה פנייה מבזק להפעיל את הטכנולוגיה, וכי היא תיבחן באופן מקצועי וענייני.