למרות התקנות: הרופאים הפלסטיים החליטו לחזור לעבודה

יו"ר ארגון הרפואה הפלסטית: "בסך-הכול יש היום 200 חולים קשים בארץ. מערכת הבריאות שלנו יכולה לטפל בהם. המחלה בשליטה" • תגובת הנגד של ארגון הקוסמטיקאיות חשפה תעשיית יופי מחתרתית שקמה בעקבות המגפה, כולל תספורות פיראטיות לקראת העומר

טיפול בוטוקס אצל מנתח פלסטי / צילום: shutterstock
טיפול בוטוקס אצל מנתח פלסטי / צילום: shutterstock

איגוד הרופאים הפלסטיים הודיעה כי ימליץ לחבריו לחזור ב-19 באפריל לעבודה ולביצוע של ניתוחים ופרוצדורות לטיפול אסתטי. זאת, למרות התקנה הגורסת כי אין לבצע טיפולים לא רפואיים בגוף האדם. ממשרד הבריאות נמסר כי ההחלטה התקבלה שלא בתיאום עם משרד הבריאות ולא על דעתו.

הרופאים האסתטיים הפסיקו על דעת עצמם את עבודתם עם פרוץ מגפת הקורונה ולפני שנאסרו טיפולים לא רפואיים בגוף האדם. זאת הן כדי למנוע הדבקה, והן מתוך המחשבה שייתכן שהקליניקות וחדרי הניתוח ידרשו לטיפול בחולי קורונה ובחולים שייפלטו מן המערכת הציבורית.

כרגע תרחיש זה עדיין לא התממש ובינתיים הרופאים וצוותי הקליניקה, כמו גם הקליניקות עצמן, מושבתים. על פי גישת האיגוד, כפי שהפסיקו הפלסטיקאים על דעת עצמם את העבודה, כך הם רשאים להחליט על דעת עצמם לחזור לשגרה, פחות או יותר. על פי פרשנות הפלסטיקאים, התקנה אשר מגבילה טיפול לא רפואי בגוף האדם אינה כוללת אותם.

זאת ועוד, הרופאים הפלסטיים אף לא מתכננים לעמוד בהגבלה החלה כרגע על כל המשק לפיה יועסקו בכל רגע נתון רק 15% מהעובדים. הפלסטיקאים רואים את עצמם כחלק מן התחום הרפואי, המוחרג מתקנות אלה. עם זאת, הם אינם מתכוונים להגביל את פעילותם לניתוחים ופרוצדורות שיש בהן ערך אסתטי ורפואי גם יחד, אלא לחזור לבצע את כל קשת הטיפולים והניתוחים האסתטיים, גם אלה שאין בהם ערך רפואי ישיר אלא אף סיכון רפואי.

יש לציין כי במוסדות רפואיים רבים, פרטיים וציבוריים, הוקפא לבקשת משרד הבריאות תחום הניתוחים הרפואיים האלקטיביים, כלומר ניתוחים שהם לצורך רפואי אך הם יחסית פחות דחופים, כמו צנתור מניעתי, הסרת גידול שפיר או גידול סרטני המתפתח באיטיות מן הערמונית, ניתוחי בקע ועוד. זאת הן כדי לפנות את המשאבים הללו לצורך טיפול בחולי קורונה או בחולים דחופים, והן כדי למנוע מן המטופלים להיחשף לנגיף.

איגוד הפלסטיקאים הגדיר תקנות לעבודה בימי קורונה, כדלהלן: מיגון של הצוות המטפל; מיון המטופלים בכניסה למרפאה כדי לא להכניס מטופלים שיש להם תסמינים קליניים; שמירה על ריחוק במרפאה; העדפת טיפולים קצרים ובשיעור סיכון נמוך; והגבלת פניות של מטופלים מאזורים שאינם אנדמיים - כלומר מאזורים בהם הווירוס לא התפשט עדיין ולכן הדבקת המטופל יכולה ליצור בו התפרצות חדשה.

הרופאים הפלסטיים כן מתכוונים לקלוט גם מטופלים מבוגרים וכאלה הנמצאים בקבוצת סיכון, אך בשעות נפרדות מיתר המטופלים.

"בסך-הכול יש היום 200 חולים קשים בארץ. מערכת הבריאות שלנו יכולה לטפל בהם. המחלה בשליטה"

לדברי מאיר כהן, יו"ר ארגון הרפואה הפלסטית: "הגבלה של סוג רופאים צריכה להיעשות בחקיקה, ולא בתקנה של משרד הבריאות. אנחנו משאירים את הסוגיה של נחיצות הטיפול לשיקול דעתו של רופא. אבל הסיבה העיקרית שאנחנו חוזרים לעבודה היא שפרנסתן של עשרות אלפי משפחות תלויה במעגל הפעילות של הכירורגיה הפלסטית.

"כל המשק הולך לקראת שגרה. הסגר הכללי, שלא מתמקד באזורים בעייתיים אלא בכלל המשק, הוא הרסני לכלכלה, ונראה שזה מסיבות פוליטיות. בסך-הכול יש היום 200 חולים קשים בארץ. מערכת הבריאות שלנו יכולה לטפל בהם. המחלה בשליטה. צריך להחזיר את האמון של משרד הבריאות בבתי החולים שלו. הם מסוגלים להתמודד עם המחלה הזו".

אבל המחלה בשליטה כי יש סגר, שאותו אתה רוצה כעת לפתוח, ואז אולי היא לא תהיה בשליטה.

"כן, אבל כמה אפשר? אנחנו כמדינה כבר יודעים היום איך להגן על עצמנו, אנחנו יודעים איפה המוקד של ההתפרצויות, אנחנו יודעים מה צעדי ההיגיינה והריחוק הבין אישי הדרושים. אנחנו נלבש מסכה והמטופלים ילבשו מסכה. הרי אנחנו מגינים על עצמנו מאז ומתמיד מהמחלות הזיהומיות של החולים שלנו. עד היום החשש הגדול ביותר שלנו היה מ-HIV ".

אתם תשתמשו במסיכות ה-N95? נקווה שהן לא יהיו חסרות אחר כך בבתי החולים.

"אני מאז ומתמיד משתמש רק במסיכה כירורגית רגילה".

ספרים מתפרנסים במחשכים

בעקבות הודעה הפלסטיקאים כי ישובו לעבודה, פורסם מכתב חריף של ארגון תעשיית היופי, הקוסמטיקאיות, מעצבי השיער ומטפלי המיקרופיגמנטציה, אשר קבלו על כך שהתקנות האוסרות על טיפול לא רפואי בגוף האדם חלות עליהם בעוד הפלסטיקאים שבים לעבודה. מדובר ב-300 אלף בעלי מקצוע, ברובם עסקים קטנים ועצמאיים, שרבים מהם לא עונים לקריטריונים של מענקי העצמאיים.

בעקבות פניית הארגון נחשף כי למרות ההשבתה של עסקי היופי השונים, הרי שממשיכה להתקיים גם פעילות פיראטית בתחום היופי, בבתי הלקוחות או העובדים. בין היתר בערים בהן קיימת אוכלוסייה גדולה של חרדים, בחרו חלקם להגיע לתספורת מקצועית לקראת ימי העומר בהם אסור להסתפר, וזאת למרות האיסור.

אולם הבעיה אינה ייחודית למגזר החרדי וגם במגזר החילוני ישנם מקרים של הפרת התקנות, בהם ניתנים טיפולים הכרוכים במגע בגוף האדם, כאשר איש המקצוע עובר ונוגע בלקוחות שונים במהלך יום העבודה.

ארגון הפלסטיקאים תומך גם בחזרתם לעבודה של עובדי תחום היופי. "האיגוד מזדהה עם כאבם של כלל אנשי תעשיית היופי ותומך במאבקם. כמובן שכל טיפול צריך להיעשות תוך הקפדה על כללי מיגון וזהירות שקבע משרד הבריאות. האיגוד סבור כי עדיף מתן טיפול במסגרת מפוקחת ומאורגנת על פני בעלי מקצוע שעוברים מבית לבית כפי שזה נעשה עכשיו".