יצחק תשובה | בלעדי

נדל"ן מיצחק תשובה ב-400 מיליון שקל: עסקת בבלי מתנדנדת

קבוצת חג'ג' פועלת לצרף משקיעים לעסקה לרכישת שני המגרשים בפרויקט שבצפון תל אביב, שהיקפה כ-400 מיליון שקל • לצורך זה פנתה החברה לבעלי הון מתחום ההייטק והפיננסים, שביצעו אקזיטים בעבר

יצחק תשובה / צילום: יוסי כהן
יצחק תשובה / צילום: יוסי כהן

על רקע המצוקה הפיננסית של יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , מנסה חברת חג'ג' נדל"ן  להתקדם עם העסקה לרכישת שני מגרשים בפרויקט "פארק בבלי" שבצפון תל אביב מידיו, תמורת כ-400 מיליון שקל. לפני החג דיווחה החברה, שנמצאת בשליטת האחים עידו וצחי חג'ג', על קבלת אישור הדירקטוריון למתווה העסקה, כך שכעת היא יכולה להתקדם לקראת חתימה על הסכם מפורט.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי בשל הלחץ הפיננסי שתחתיו נמצא כיום תשובה, הוא פנה בימים האחרונים לכמה יזמי נדל"ן בולטים נוספים בקשר לביצוע עסקת בבלי, למקרה שלא תמומש כמתוכנן מול חג'ג'. עם אלה נמנית, ככל הידוע, חברת דמרי , שנמצאת בשליטת המנכ"ל יגאל דמרי.

במסגרת מזכר ההבנות בין חג'ג' נדל"ן ותשובה, שנחתם בסוף מרץ, נקבע כי "כניסתן לתוקף של ההסכמות שהושגו בין הצדדים במסגרת מזכר ההבנות מותנית בקבלת אישור מוסדות החברה ומוסדות המוכר להתקשרות בתוך שבעה ימים ממועד זה (סוף מרץ, א' ל') ובחתימת הסכם מפורט ומחייב בין הצדדים במהלך השבועיים הקרובים". 

התמורה בגין המגרשים נקבעה בטווח של 410-380 מיליון שקל, ובמסגרת ההסכם בין תשובה לחג'ג' נקבע כי סכום של 90 מיליון שקל מהתמורה הכוללת ישולם עם החתימה על הסכם מחייב. מועדי תשלום יתרת התמורה ייקבעו במסגרת ההסכם המפורט שייחתם, ככל שייחתם.

בעדכון שפרסמה חג'ג' לקראת סוף השבוע, בעניין אישור הדירקטוריון לעסקה, היא הוסיפה כי "החברה בוחנת בימים אלה הכנסת שותפים/משקיעים לעסקה שיירכשו חלק מהזכויות בממכר". ל"גלובס" נודע כי עם המשקיעים הפוטנציאליים שלהם בוצעו פניות מקבוצת חג'ג', נמנים כמה בעלי הון מתחום ההייטק והפיננסים, שביצעו אקזיטים בעבר. 

פעילותה של חג'ג' נדל"ן מתרכזת בארגון קבוצות רכישה ונדל"ן יזמי, והיא נסחרת בבורסת תל אביב בשווי של כ-450 מיליון שקל, אחרי שמנייתה איבדה יותר מ-30% מתחילת השנה.

תשובה פועל תחת לחץ הבנקים

תשובה פועל כיום לקידום כמה עסקאות למימוש נכסים פרטיים בשל הלחץ שבו הוא נתון להגדלת הבטוחות לבנקים, וזאת אחרי צלילה של קרוב ל-70% שמציגה מניית קבוצת דלק שבשליטתו מתחילת השנה. מחיר המניה כיום משקף שווי של כ-1.3 מיליארד שקל להחזקותיו של תשובה בחברה, לעומת חוב פרטי לבנקים (בעיקר הפועלים) המוערך בכ-1.5 מיליארד שקל. 

מזכר ההבנות שנחתם מול האחים חג'ג' הוא למכירת שני מגרשים בשטח של 14.5 דונם בפרויקט "פארק בבלי", שעליהם ניתן להקים שני מגדלים של 44 קומות, ובהם 380 דירות. בכפוף לאישור תוכנית שכבר הוגשה על ידי תשובה להגדלת הזכויות במגרשים (ואין וודאות שתאושר), ניתן יהיה להקים במסגרת הפרויקט כ-120 דירות נוספות, כך שהפרויקט עשוי לכלול בסופו של דבר כ-500 דירות.

בהסכם, אם ייצא לפועל כמתוכנן, תיכנס חג'ג' בנעליו של תשובה בהסכם "קומבינציית תמורות שבו התקשר המוכר עם צד שלישי", במקרה שבו תרכוש את המגרשים ותבנה את הפרויקט. מדובר, ככל הידוע, בחברה של בנק הפועלים, שתקבל "26% מתמורות מכירת הזכויות הקיימות וכן סכום נוסף, שגובהו המדויק טרם ידוע... מתמורת מכירת הזכויות הנוספות".

במסגרת מימוש הנכסים הפרטיים שמקדם תשובה, הוא חתם לפני כחודש על "זיכרון דברים מחייב" למכירת נכס נוסף שבבעלותו -  71% ממניותיה של חברת אלעד מגורים החדשה לידי ישראל קנדה, תמורת 205 מיליון שקל - סכום המשקף לחברה הנמכרת שווי של כ-290 מיליון שקל. אלעד מגורים החדשה מחזיקה כיום בארבעה פרויקטים בבנייה, שני פרויקטים בתכנון וכן עתודות קרקע להקמת חמישה פרויקטים נוספים. 

עם הפרויקטים שמבצעת החברה הנמכרת נמנים "פארק תל אביב", "אורבן פארק ראשונים" בראשון לציון, "אלעד בית וגן" בירושלים וכן מגדל המשרדים "ויה טאואר" בכפר סבא, שבו היא מחזיקה ב-51%. בפרויקטים אלה מקימה החברה הנמכרת 986 יחידות דיור ו-31.4 אלף מ"ר של משרדים ומסחר. 

ימים ספורים לאחר הדיווח הראשוני על זיכרון הדברים, ועל רקע הידרדרות מצב השווקים, עדכנה ישראל קנדה על כמה תוספות לזיכרון הדברים שנחתם, ומאז לא דיווחה בנושא. על פי ההערכות, פועלת ישראל קנדה כדי לשפר את תנאי העסקה מבחינתה.