קניונים | ניתוח

הרשתות זקוקות לסיוע. מי מהקניונים כבר שם ומי עדיין לא

בניסיון להגיע ליום שאחרי המשבר עם הראש מעל המים, מנסים בעלי הקניונים והשוכרים להעביר חלק מהנטל הכלכלי הכבד של השבתת הפעילות לצד השני • ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מרבית בעלי הנכסים עדיין לא החליטו כיצד יסייעו לשוכרים

חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

המתיחות בין בעלי המרכזים המסחריים והשוכרים בישראל הגיעה לשיאה בימים האחרונים. שתי הקבוצות התאגדו, כל אחת בנפרד, במטרה להיערך להתמודדות עם השפעות משבר הקורונה, בניסיון לחלק עם הצד השני את הנטל הכלכלי המכביד מאוד, ובציפייה להגיע עם הראש מעל המים "ליום שאחרי המשבר". 

ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מרבית בעלי הנכסים עדיין לא החליטו כיצד יסייעו לשוכרים, אך בקבוצות הגדולות ביותר כבר מורגשת היענות מסוימת לדרישות השוכרים להקלות. כל אחד מהצדדים מעוניין להפחית את המכה הכלכלית שנגרמה לו בשל עצירת העסקים, אך תוך הבנה שמדובר במערכת שבה בכל זאת כל צד תלוי באחר, כיום ובעיקר בימי שיגרה. 

השבוע יחלוף חודש מהיום בו הפעילות של יתר רשתות הקמעונאות והמסחר בקניונים הושבתה, ולפחות עשרות אלפי עובדים בענף הוצאו לחופשה ללא תשלום. מי שהגיע בתקופה האחרונה לעסקים היחידים שנותרו פעילים בתוך הקניונים בחודש האחרון - רשתות הפארם והמזון - גילה קניונים חשוכים ונעולים.

אלא שכללי המשחק הרגילים מאיימים להפיל את הרשתות ששוכרות חנויות בקניונים, מאחר שבחוזים אין להן מענה לתקופה כה חריגה, ועל פניו הן חייבות להמשיך ולשלם דמי שכירות ודמי ניהול. בנוסף, התשלום עבור מרץ שולם בתחילת החודש ובמלואו, מבלי שמי מהצדדים שיער שהפעילות תיקטע באחת. ואולם הכלכלה עצרה באחת בגלל מאמצי ההתגוננות חסרי התקדים.

כ-400 רשתות ששוכרות חנויות בקניונים התאגדו מול הקניונים, כשוועד הפעולה המשותף להן אף קרא לעצור את הוראות הקבע עבור דמי השכירות ודמי הניהול (ראו תיבה). צעדים אלה עוררו דיון אשר מסעיר בימים אלה את כלל הקמעונאיות ושמתמקד בשאלה האם הן יידרשו, גדולות כקטנות, לשלם את דמי השכירות והניהול באופן מלא גם בימים בהם שערי הקניונים נעולים והחנויות שלהן לא יכלו לפעול - או שמא בעלי הנכסים יהיו אלה שיאבדו הכנסה משמעותית לאורך תקופה ממושכת.

כך או כך, כבר ברור שהן הקמעונאיות והן המשכירות יספגו מכה חריפה במחצית הראשונה של 2020. את היקפה הן עדיין מתקשות לאמוד, כשההערכות הן כי גם לאחר הסרת ההסגר על הענפים הללו ייקח זמן עד שהם יחזרו לפעילות יציבה בהיקפים שטרום המשבר.

קבוצות הקניונים הגדולות ביותר הן עזריאלי, מליסרון, ביג, גזית גלוב, מבנה, אמות, ישפרו נצבא וצים. חלק הארי של הקניונים נמצא בבעלות הקבוצות שנתנו התייחסות מסוימת לקשיים האדירים שניחתו על השוכרים, ובהן עזריאלי, מליסרון ביג וגזית גלוב.

רק שמונה ייזכו על מחצית מרץ

מניתוח שערכו השוכרים, ושהגיע לידי "גלובס", המבוסס על המכתבים שנשלחו לכלל השוכרים מבעלי הנכסים המסחריים המובדלים האחד מהשני, ושאינו כולל הטבות פרטניות, מצטיירת תמונת ההקלות וההטבות שנתנו 75 קבוצות הקניונים והמרכזים המסחריים הגדולות כמו גם קניונים בודדים וקטנים.

עיבוד "גלובס" לנתונים מלמד כי רק שמונה מתוך בעלי הנכסים שנבדקו הצהירו על זיכוי של מלוא דמי השכירות על המחצית השנייה של חודש מרץ - שכאמור שכר הדירה עבורו שולם מראש ובמלואו, אך הפעילות חדלה לפתע באמצע החודש. מדובר בקניונים של ביג, עזריאלי, JTLV (של עמיר בירם), מגה אור, עטרות, רויאל ביץ' אילת, קניון שמונה סנטר וגזית גלוב. כמו כן, מתוך השמונה, ארבע קבוצות גם נתנו זיכוי על דמי הניהול לתקופה שבה החל הסגר ועד סוף מרץ: מגה אור, שמונה סנטר, עטרות וגזית גלוב, כששני קניונים נוספים ויתרו על מחצית מדמי הניהול המלאים. למולם יש חמישה קניונים שהודיעו על הקפאת דמי השכירות, כשאחד נוסף הודיע על דחייה ופריסה לתשלומים.

לצד אלה, יש לציין כי קניון גוש עציון הודיע על כך שיגבה במחצית השנייה של מרץ דמי שכירות חלקיים "לפי אחוזים מפדיון", כשדמי הניהול יהיו לפי החלק היחסי של ימי הפעילות. כמו כן, טרמינל 1 בנתב"ג ייתן זיכוי מלא מהיום שבו נסגר לקהל גם על דמי השכירות וגם על דמי הניהול.

כל יתר בעלי הנכסים שנבדקו, לא נתנו התייחסות רשמית לגבי חודש מרץ. מי שבולט לרעה על-פי הנתונים של השוכרים הוא קניון חונים קונים בראשון-לציון, שלא אישר הפחתת תשלומים לא במרץ וגם לא באפריל, כשהקניון גם לא נתן התייחסות לתקופת המעבר שאחרי אפריל.

לגבי אפריל התמונה שונה. בעוד שבמרץ היה מדובר על מכה מיידית שנחתה על כולם לאחר שהתשלום עבור כל החודש כבר בוצע, הרי שלגבי אפריל הייתה תקופה מספקת לניסוח הקלות ולדין ודברים עם השוכרים, שחלקם נקטו בצעדים חד-צדדיים כמו הפסקת הוראות הקבע לתשלום. לאור זאת, 13 בעלי נכסים מתוך אלה שנבדקו כבר הודיעו כי לכלל השוכרים תינתן הטבה גורפת ולא פרטנית, במסגרתה לא ייגבו דמי שכירות ודמי ניהול עבור חודש אפריל. כמו כן, ישנו קניון נוסף שהודיע כי ייתן הטבות פרטניות בהקשר זה. לצידם, 23 בעלי נכסים נוספים הודיעו על הקפאת תשלומים או דחייתם בפורמט זה או אחר.

עוד נציין כי בחינת ההטבות כפי שרוכזו על-ידי השוכרים בקניונים מעלה כי ישנם קניונים, בדגש על מרכזים מסחריים בבתי חולים, שלא אישרו אי-גבייה, ששלחו חיוב שכר דירה לצד הקפאת דמי ניהול או פשוט לא מסרו כל התייחסות להקלות והטבות לשוכרים.

עוד על-פי השוכרים בענף, 31 קניונים - רובם קניונים בודדים כמו קניון הזהב בראשון-לציון, קניון אם המושבות ואחרים - לא נתנו לפי שעה כל התייחסות לגבי הקלות לשוכרים.

הקבוצות הגדולות נהנות מאיתנות פיננסית

נחזור לקבוצות הגדולות שמרבית הקניונים מוחזקים על-ידן, ושכן נענו לבקשות של השוכרים בקניונים ובמרכזים המסחריים שלהן, בין היתר משום שמדובר בקבוצות החזקה גדולות ואיתנות מבחינה פיננסית, אשר נהנות בימים כתיקונם מזרם הכנסות נאה במסגרתו השוכרים משלמים דמי שכירות ודמי ניהול, לרוב ללא קשר ישיר לפדיון בחנות.

כך למשל, במכתב ששלחה ביג, בראשות איתן בר-זאב, לשוכריה, היא מבהירה כי תזכה את דמי השכירות במחצית השנייה של חודש מרץ, ולא תגבה דמי שכירות וניהול בחודש אפריל. בנוסף, ביג יצאה בהקלה יוצאת דופן בנוגע לחודשים הבאים, כלומר תקופת המעבר, כשהיא מבהירה כי את דמי השכירות על מאי ויוני תגבה לפי אחוזים מפדיון, ואת דמי הניהול לפי החלק היחסי של ימי העבודה בפועל. בנוסף, ביג ציינה כי "במקרה שעל-פי החלטת הרשויות יינתנו לשוכרים החזרים בדבר תשלומי שכר דירה לשוכרים, הם יועברו לביג כהשלמה לדמי השכירות"; וכי "במקרה שהפדיון בחנויות מסוימות בחודשים מאי ויוני יפחת מ-70% מהפדיון הממוצע ב-2019, ייבחנו הקלות נוספות".

בקבוצת מליסרון, שבשליטת ובראשות ליאורה עופר, לא התייחסו לפי שעה לדמי השכירות ודמי הניהול של המחצית השנייה של חודש מרץ שכבר שולמה בתחילת החודש, וזאת כשהקניונים נסגרו בהוראת המדינה. בנוגע לחודש אפריל הקבוצה הבהירה כי לא ייגבו דמי שכירות ודמי ניהול.

גם בקבוצת עזריאלי, שבשליטת ובראשות דנה עזריאלי, הלכו לקראת השוכרים - במידת מה. קבוצת עזריאלי הודיעה כי תזכה את דמי השכירות של חודש מרץ, אך לא התייחסה לסוגיית דמי הניהול. בנוגע לחודש אפריל הודיעה עזריאלי כי תקפיא את התשלום. עם זאת, ניתן להעריך כי לאחר שכבר הביעה נכונות לתת זיכוי על המחצית השנייה של חודש מרץ - כלומר מאז שנסגרו הקניונים בהוראת המדינה, הקבוצה לא תגבה שכירות ככל שהקניונים יישארו סגורים. כמו כן, קבוצת עזריאלי הקימה קרן להלוואות לשוכרים בהיקף של 100 מיליון שקל, המיועדת לסייע לשוכרים קטנים ובינוניים בקניונים שלה.

בקבוצת גזית גלוב, שבראשות ובשליטת חיים כצמן, הודיעו לשוכרים כי דמי השכירות ודמי הניהול יזוכו עבור המחצית השנייה של חודש מרץ. בנוגע לחודש אפריל, מסרה גזית גלוב ישראל לשוכרים כי היא דוחה את התשלום למועד מאוחר יותר, על-פי סיכום פרטני עם כל שוכר.

קבוצת ההשקעות JTLV שבהובלת עמיר בירם הודיעה כי תזכה את דמי השכירות על המחצית השנייה של מרץ, וכי לא תגבה דמי שכירות ודמי ניהול על חודש אפריל. הקבוצה מחזיקה בין היתר בקניון סי מול באשדוד יחד עם ג'ואי שוובל, היבואן הרשמי של זארה בישראל, וג'ורג' חורש, שמחזיק בין היתר בפעילות המותגים של H&M בישראל, וכן שותפה בקניונים נוספים כמו רננים ברעננה.

עוד נציין כי בקבוצת הנדל"ן המניב מבנה לא ניתנו הקלות כוללות לכלל השוכרים, אך בקבוצה הביעו נכונות לסכם פרטנית את הנתונים עם כל שוכר בנפרד. על-פי הנתונים שהשוכרים שיתפו עמנו עולה כי בקבוצת אמות לא נמסרו הקלות בנוגע למחצית השנייה של חודש מרץ. בנוגע לחודש אפריל נמסר לשוכרים במרכזים של קבוצת אמות כי דמי השכירות ודמי הניהול יוקפאו.

אגב, מרבית בעלי הנכסים הצהירו כי הקלות אלה יינתנו רק לבעלי עסקים שחנויותיהם היו סגורות. ואולם מדברים שאמר ל"גלובס" מנכ"ל Be מקבוצת שופרסל, אורי וטרמן, עולה כי גם רשת הפארם חוותה פגיעה חדה בפעילות הרווחית יותר שלה - קוסמטיקה, וגם היא צפויה לבקש הקלות מסוימות בתשלומים שלה לבעלי הנכסים. 

מטעם התאגדות רשתות האופנה והמסחר נמסר כי "המידע שנאסף לא מחייב את הרשתות או את החנויות, וכל רשת או חנות רשאיות להגיע לתנאים אחרים שמתאימים לצרכים שלהם. במקביל, במקרים רבים הגיעו חנויות ורשתות להסכמות פרטניות עם המשכירים. משאים-ומתנים אלה לא מתנהלים באמצעות הוועד".