חדשות 13 | בלעדי

נלחמים בקיצוץ המתוכנן: עובדי חדשות 13 פנו ליו"רית הרשות השנייה

היום פנה ארגון העיתונאים בפעם השנייה בתוך שבוע לשמאלוב-ברקוביץ' בבקשה לכנס את מועצת הרשות השנייה כדי לדון בהתנהלות הנהלת רשת ובצעדים שהיא מבקשת לנקוט, במה שמוגדר על-ידם כחשש להפרה מהותית של תנאי הרישיון ופגיעה בעצמאות חברת החדשות

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה / צילום: כדיה לוי
יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה / צילום: כדיה לוי

עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים ממשיכים להילחם בכוונה של הנהלת רשת 13 לבצע קיצוץ משמעותי בהוצאות החברה ומנסים לגייס את יו"רית הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שתפעל לטובתם.

היום (א') פנה ארגון העיתונאים בפעם השנייה בתוך שבוע לשמאלוב-ברקוביץ' בבקשה דחופה לכנס את מועצת הרשות השנייה כדי לדון בהתנהלות הנהלת רשת ובצעדים שהיא מבקשת לנקוט, במה שמוגדר על-ידם כחשש להפרה מהותית של תנאי הרישיון ופגיעה בעצמאותה של חברת החדשות.

על-פי המכתב, מדברים שנאמרו בדיון שנערך בבית הדין לעבודה עולה תמונה לפיה "חברת החדשות נטולה כל עצמאות מחברת-האם רשת (ובעלי המניות שלה), והנהלת חברת החדשות חסרת יכולת להפעיל שיקול-דעת עצמאי, וזאת בניגוד לכאורה לחוק הרשות השנייה ולרישיון שבמסגרתו שתי החברות פועלות".

במכתב לשמאלוב-ברקוביץ' טוען ארגון העיתונאים כי רשת מנצלת את משבר הקורונה כדי לבצע שינויים מבניים מקיפים ומרחיקי לכת בחברת החדשות, תוך קיצוץ מאסיבי בתקציבה והפחתה דרמטית בהיקף כוח-האדם שלה. "צעדים אלה שמקדמת רשת יפגעו ביכולתה של חברת החדשות למלא את תפקידה העיתונאי באופן עצמאי, ועל-פי סטנדרטים מקצועיים ועל-פי תקנון אתי מחמיר. כל זאת מבלי לקבל - כנדרש - אישור של מועצת הרשות השנייה".

לטענת הארגון, "מהדיון בבית הדין עלה בבירור כי רשת מטפחת מצב דברים אנומלי של תלות מוחלטת הפוגעת בצורה אנושה באוטונומיה של חברת החדשות. כך, לחברת החדשות אין מנדט להחליט דבר לגבי תקציב החברה, היקפו ומצבת כוח-האדם שלו. לאורך הדיון נאלץ מנכ"ל חברת החדשות, ישראל טויטו, להתייעץ לעתים קרובות עם מנכ"ל רשת וגילה חוסר יכולת לשקף בדיון נתונים ומידע בנוגע לתוכניות בעתיד הקרוב לגבי חברת החדשות, ובכלל זה עתידם המקצועי של העובדים ועתידן של רצועות שידור שנועדו לאקטואליה. הרושם הברור העולה הוא כי המידע אינו נתון בידו ו/או כי אינו רשאי לחשוף אותו, ובכל מקרה - כך או כך - כי המדובר בהיעדר אוטונומיה מוחלטת של חברת החדשות".

יש להניח כי ההתייחסות במכתב היא לחלק שבו נשאל מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו על היקף הקיצוץ שרשת מתעתדת לבצע, וענה כי נאמר לו שיש לקצץ יותר מ-15% ופחות מ-50%. כשנשאל על התוכנית הכללית, ענה כי "לגבי התוכנית הגדולה אני צריך לשמוע מה המספרים שרשת שואפת לפני שאני יודע לדבר על זה". העיתונאי מתן חודרוב שנכח בדיון ענה על כך: "טויטו לא בעל הסמכות - יתייצב מנכ"ל רשת ויענה על שאלות". 

לטענת הארגון, "מצב דברים זה, בו מנכ"ל ועורך ראשי של חברת חדשות ברישיון מופעל בצורה מלאה על-ידי בעל הרישיון ששיקוליו עסקיים בלבד, יוצר אנומליה של ממש בכל הנוגע לתנאי הרישיון שניתנו לרשת ולחברת החדשות ולאופן בו החברה-האם עושה בהם שימוש ציני ואסור".

נזכיר כי ועד העובדים של חדשות 13 פנה לבית הדין לעבודה לאחר שיומיים לפני כן הוחלט ברשת להוריד שתי תוכניות אקטואליה שהפיקה חברת החדשות בסטנדרטים עיתונאיים - התוכנית "חמש עם יעקב אילון" והתוכנית "חדשות היום עם אלי אילדיס ומירי נבו". ברשת החליטו כי משבצות השידור הללו, שהופקו עבור רשת על-ידי חברת החדשות, יועברו להפקה של רשת.

לדברי ארגון העיתונאים, "אנו רואים בכך פגיעה כפולה: ראשית, מדובר בצעד שמחליש את חברת החדשות, מקטין את התקציב ואת מצבת העובדים שלה ומגדיל את התלות שלה ברשת. שנית, מדובר בהעברת תכני אקטואליה מאחריותה של חברה עצמאית ועיתונאית, שבראשה עומד עורך ראשי שהוא עיתונאי, אל חברה מסחרית נטולת כל מחויבות לאתיקה עיתונאית, וזאת תוך דילוג מעל החומה הסינית שהתווה המחוקק. יש חשש של ממש שבמסווה של אקטואליה עיתונאית כביכול, ישודר תוכן שיווקי ומסחרי. או לפחות כזה שאינו עולה בקנה אחד עם שיקוליה המקצועיים ו/או האתיים של חברת החדשות, שהיא המפיקה הטבעית לתכניות אקטואליה מסוג זה".

בארגון העיתונאים משוכנעים כי במהלכים שמקדמת רשת, ההחלשה הדרמטית של חברת החדשות אינה תוצר הלוואי של הצעדים, אלא זו תכליתם.

"אנחנו שבים ומדגישים כי תנאי הרישיון של חברת החדשות ושל ערוץ 13 מחייבים להודיע לרשות השנייה על כל שינוי מהותי בתקציב של חברת החדשות. המדובר בתנאי מהותי הנובע מהצורך לשמור על העיתונות החופשית ולמנוע פגיעה אסורה באוטונומיה של גוף שנועד לעסוק בחדשות ואקטואליה על-פי אמות-מידה של עיתונות".

הרשות השנייה היא הגוף המפקח על הערוצים המסחריים. נזכיר כי רק לפני שנתיים, בעת שרשת וערוץ עשר נלחמו כדי לאשר את המיזוג ביניהם, והיו"רית שמאלוב-ברקוביץ' הייתה אחת המשוכות שהיה צורך לעבור בדרך למיזוג המיוחל, היה זה ארגון העיתונאים שכתב מכתב תלונה על התנהלותה של שמאלוב-ברקוביץ', שהתנגדה למיזוג. התלונה שהוגשה הביאה לגיבוש דוח שנכתב במשרד התקשורת, שבעטיו החליט שר התקשורת דאז איוב קרא שלא להאריך את כהונתה של שמאלוב-ברקוביץ' כיו"רית הרשות השנייה. שמאלוב-ברקוביץ' טענה באותה תקופה כי ההתנגדות שלה למיזוג היא עניינית ולא נובעת מטעמים פוליטיים, והביעה חשש לשרידות הערוץ במקרה שהמיזוג יאושר.

אז עברו הרבה מים בנהר: קרא כבר מזמן לא שר תקשורת, לשמאלוב-ברקוביץ' אומנם נבחרה מחליפה, אבל מינויה לא יצא לדרך בגלל מערכות הבחירות החוזרות ונשנות. שמאלוב-ברקוביץ' נותרה בתפקידה, המיזוג יצא לדרך, רשת במתכונתה החדשה מתקשה להתמודד, והכדור שוב חוזר כעת לשמאלוב-ברקוביץ'.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הרשות השנייה עוקבת בדאגה אודות המשבר החמור בערוץ 13 הממוזג. מועצת הרשות תתכנס בקרוב לדיון במצב הקשה שאליו הגיע ערוץ 13, על-מנת לשמור על היצע השידורים הקיים. יו"רית הרשות יוליה שמאלוב-ברקוביץ' קיבלה את פניית ארגון העיתונאים בנושא, והיא שמחה על שיו"ר הארגון רואה ברשות כמי שיכולה לסייע למשבר בערוץ 13".