הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון הלך לעולמו בגיל 79 לאחר שחלה בקורונה

הראשון לציון מת בביה"ח שערי צדק לאחר שאושפז בשבוע שעבר כשנמצא חיובי לנגיף • הוא כיהן כרב הראשי לישראל בשנים 1993-2003, כרב העיר חיפה וכראש מוסדות תורניים • הלווייתו תתקיים במתכונת מצומצמת • נתניהו: "דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה"

הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון / צילום: AP
הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון / צילום: AP

הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון הלך לעולמו בגיל 79 לאחר שחלה בנגיף הקורונה. הראשון לציון אושפז בבית החולים שערי צדק בירושלים ביום שלישי האחרון כשאובחן חיובי לווירוס. מבית החולים נמסר כי "מצבו של הרב שסבל ממחלות רקע מורכבות הדרדר במהלך היום ולמרות מאמצי החייאה רבים בשעה האחרונה, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו". הלווייתו צפויה להיערך במתכונת מצומצמת, אולם טרם נקבע מועד.

הראשון לציון הרב בקשי דורון כיהן כרב הראשי הספרדי לישראל בשנים 1993-2003, במקביל לרב ישראל מאיר לאו, וקודם כיהן כמעט שני עשורים ברבנות חיפה, בין היתר כרב העיר. אחרי שסיים את כהונתו כרב הראשי עמד בראש מוסדות תורניים במגזר החרדי, והעמיד מאות תלמידים. כמו כן כיהן כרב העיר בת ים.

לפני כשלוש שנים בית המשפט המחוזי בירושלים גזר שנת מאסר על תנאי לרב בקשי דורון, שהורשע קודם בעבירות של קבלת דבר במרמה, מתן תעודה כוזבת ומרמה והפרת אמונים, בפרשת "תיק הרבנים", במסגרתה הורשעו ונשלחו למאסר פקידים ברבנות הראשית וראשי מוסדות בגין הענקת תעודות פקטיבית לכ-1,500 אנשי כוחות הביטחון על השכלה תורנית, לשם תוספת שכר. הרב גם נקנס ב-250 אלף שקלים, זאת במסגרת הסדר הטיעון שבמסגרתו ויתר הרב על זכויות הפנסיה שלו, והפרקליטות ויתרה על הדרישה להטיל עליו קלון. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לרב בקשי דורון, ומסר: "אני דואב עמוקות - יחד עם עם ישראל כולו - על פטירתו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו הנכבדה ולתלמידיו הרבים".

עוד מסר נתניהו כי "הרב שימש כמורה דרך לכלל קהילות ישראל, בארץ ובעולם. פגשתי בו פעמים רבות ותמיד התרשמתי מאישיותו החמה. בעבורו תורת ישראל נחשבה כתורת חיים. תמצית דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה.

"לדאבון הלב, הרב בקשי דורון נדבק בנגיף הקורונה ומאמצי הרופאים להצילו לא צלחו. חבל על דאבדין. זכרו יוסיף להיות חקוק בלב עמנו", הוסיף נתניהו.

יו"ר כחול לבן בני גנץ ספד אף הוא לרב הראשי לשעבר. "תנחומים מעומק הלב למשפחתו, ליקיריו ולתלמידיו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון", מסר גנץ. "אני בטוח שמורשתו וחוכמתו ימשיכו לחיות דרך תלמידיו, ודרך ההולכים בדרכו".

שר הפנים אריה דרעי ספד לרב. "היה תלמיד חכם ענק, מורה דרך לרבים בעם ישראל ופטירתו היא מכה גדולה", כתב. "כאב גדול מאוד, אבידה גדולה לעם ישראל". שר הביטחון נפתלי בנט מסר כי "הרב היה איש חסד ונתינה, שפעל רבות לקירוב לבבות בעם ישראל". הוא הוסיף: "מוסדות בנין אב ודבי אליהו שהקים מסמלים את מורשתו, מורשת של אהבת העם והתורה. בשמי ובשם מערכת הביטחון, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחה בשעה קשה זו. עם ישראל כולו מחבק אתכם".

הרבנים הראשיים, דוד לאו ויצחק יוסף, ספדו לרב לאחר פטירתו. הרב יוסף אמר כי הוא "הוביל את מהפיכת הכשרות ברבנות הראשית, הנהיג וסידר את כלל מחלקות הרבנות מהמסד ועד הטפחות, הרבנות הראשית לישראל חייבת לו את תקומתה המחודשת בעשרות השנים האחרונות" והרב לאו ציין כי "הסתלקותו הערב מותירה חלל גדול בעולם היהודי".

נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הרב שלום כהן קיבל את "הבשורה המרה" על פטירתו ואמר כי היה "היה בעל יסורים כל חייו. זו אבידה גדולה לדור כולו".

עם מותו של הרב הראשי לשעבר מניין המתים מקורונה בישראל עלה ל-105. 11,145 בני אדם נדבקו עד כה בנגיף, בהם 183 במצב קשה ו-131 זקוקים להנשמה. מפרוץ המגיפה, 1,627 ישראלים החלימו ושוחררו לבתיהם.